Jeg har handlet alt mit træ og OSB på XL-Bygg Faringe i Vinsta. Alt lige og fint, så let at vælge ud det, jeg vil have.

At bygge med 1/10 mm præcision med træreglar og osb føles lidt for overambitiøst?

1/10mm var jo en joke :) man skal regne med linen når man passerer, så får du i det mindste millimeteren korrekt

• Synes
hantverkare1
  • Laddar…
Ja, man ved aldrig. Jeg har læst og hørt mange mærkelige ting.

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
AndersMalmgren sagde:
Du må have en skarp spids! :D
Mekanisk kvalitets skydelære!
Forkasteligt. Næste gang bruger du en kvalitetsmikrometer, ellers vil det blive helt skævt!

En digital mikrometer af mærket Mitutoyo, med en måling på 0,15815 inches vist på displayet.

• Synes
Ramnemark
  • Laddar…
Den der obækkre fixer jo ikke ydre mål :)
Edit: har faktisk en sådan, men den bruges ikke meget til trækonstruktioner :)

Vanbeasten sagde:
Jeg har handlet alt mit tømmer og OSB hos XL-Bygg Faringe i Vinsta. Alt lige og fint, så let at vælge det jeg vil have.
Synes alle synes at have stort set det samme skidt når det gælder reglar iaf

Findes i mange varianter også for indre mål, så det er ingen undskyldning for at måle i kun 10-dele... ;)

AndersMalmgren sagde:
Synes alle har stort set samme skidt, når det gælder regler i hvert fald
Det er nok bare sådan, at du er en besværligere mere pette menneske end de fleste...vi andre, som forstår at træ er et levende materiale, bruger shims for at kompensere for træets naturlige krumninger...http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mellanlagg-194741/

som sagt, køb stålregler i stedet, de er lige og formstabile.

Nejdu, den gut går ikke, vi som har været med et stykke tid ved, at det var bedre kvalitet før. Nu stresses træerne frem, og det gør, at de slår sig, når de kommer ind i varmen, og træet er meget blødere.

Forbo sagde:
Det kan bare være sådan, at du er en omstændigt mere pedantisk person end de fleste andre... vi andre, der forstår, at træ er et levende materiale, bruger shims for at kompensere træets naturlige krumninger...[link]

som sagt, køb stålsprosjter i stedet, de er lige og formstabile.

Det gælder også om at vide hvad og hvor man skal måle samt godkendte tolerancer for det man måler....;)

Hvis man vil have et højt niveau på byggeriet med små tolerancer, så må man vælge materialer, der kan opfylde disse krav. Man kan ikke vælge materialer, som har tolerancer i sig selv, der ligger langt uden for det forventede slutresultat.

En 11 mm OSB 3 plade har jo, afhængigt af producenten, allerede et spænd, der kan ligge mellem ca. 10,2-11,8 mm målt mindst 50 mm ind fra kanten. Bare dette betyder, at et skydelære ikke engang er et passende måleværktøj.
OSB er i bund og grund ikke et præcisionsmateriale.

En høvlet 45 x 45 regel, der anvendes, kan ligge mellem 44 - 46 mm ved en fugtkvote på 20 %, og hvis træet kommer ud af tørretumbleren med 16 %, stemmer disse værdier ikke længere.

OSB skal jo kun være en forstærkning og bærer af en anden plade, sandsynligvis gips, der i sig selv har en tolerance men som plejer at være ret rimelige. Men da gipsskarvens skarv ikke skal komme samme sted som OSB-pladens, men kommer til at have sin skarv midt på OSB'en, vil eventuelle fejl i tykkelsen på OSB ikke spille nogen større praktisk rolle.

Men som sagt, hvis man vil få ned tolerancerne, så vælg et andet grundmateriale fra begyndelsen..

• Synes
RoBo og 2 andre
  • Laddar…
AndersMalmgren sagde:
Nejdu, den gubben går ikke, vi som har været med et stykke tid ved, at det var bedre kvalitet før i tiden. Nu stresses træerne frem og det gør, at de slår sig når de kommer ind i varmen, samt træet er meget blødere.
Ehm...træerne du køber tømmer fra blev plantet før du blev født, skulle jeg tro:-) Tømmer som flyttes mellem forskellige miljøer slår sig, det gjorde de før i tiden også. I gamle dage var de heller ikke så nøje når de byggede..tag vinkelhage og lod med dig til et 100 år gammelt hus og se om du kan finde noget der er lige;-)

• Synes
johel572
  • Laddar…
Jeg er opvokset i et renoveringsobjekt, farsan byggede ud huset i 1987 og dengang var der meget bedre træ. Det kan man se, for han er ikke færdig endnu, så mange spær er stadig blåtlagte.

Edit: betonhuset jeg renoverer er 95 år gammelt og intet er lige, så det er ikke kun et materialespørgsmål :)

Senest redigeret:
Træerne vokser omtrent lige så hurtigt nu som før :).

Derimod er der mange andre faktorer, der adskiller sig, først og fremmest er det prispresset, der gør, at du ikke får fat i kvalitetsvirke på byggemarkederne, men hvis du går til en lille sav, så skal du se, at du kan få dit virke i netop den kvalitet, du ønsker. Men heller ikke før reglede man med kernvirke ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.