17,319 læst ·
66 svar
17k læst
66 svar
Hvor køber man fornuftigt træ?
Jeg har handlet alt mit træ og OSB på XL-Bygg Faringe i Vinsta. Alt lige og fint, så let at vælge ud det, jeg vil have.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
At bygge med 1/10 mm præcision med træreglar og osb føles lidt for overambitiøst?
Renovatør
· Stockholm
· 20 288 indlæg
1/10mm var jo en joke
man skal regne med linen når man passerer, så får du i det mindste millimeteren korrekt
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Ja, man ved aldrig. Jeg har læst og hørt mange mærkelige ting.
Renovatør
· Stockholm
· 20 288 indlæg
Den der obækkre fixer jo ikke ydre mål 
Edit: har faktisk en sådan, men den bruges ikke meget til trækonstruktioner
Edit: har faktisk en sådan, men den bruges ikke meget til trækonstruktioner
Renovatør
· Stockholm
· 20 288 indlæg
Det er nok bare sådan, at du er en besværligere mere pette menneske end de fleste...vi andre, som forstår at træ er et levende materiale, bruger shims for at kompensere for træets naturlige krumninger...http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mellanlagg-194741/AndersMalmgren sagde:
som sagt, køb stålregler i stedet, de er lige og formstabile.
Renovatør
· Stockholm
· 20 288 indlæg
Nejdu, den gut går ikke, vi som har været med et stykke tid ved, at det var bedre kvalitet før. Nu stresses træerne frem, og det gør, at de slår sig, når de kommer ind i varmen, og træet er meget blødere.
Forbo sagde:
Det gælder også om at vide hvad og hvor man skal måle samt godkendte tolerancer for det man måler....
Hvis man vil have et højt niveau på byggeriet med små tolerancer, så må man vælge materialer, der kan opfylde disse krav. Man kan ikke vælge materialer, som har tolerancer i sig selv, der ligger langt uden for det forventede slutresultat.
En 11 mm OSB 3 plade har jo, afhængigt af producenten, allerede et spænd, der kan ligge mellem ca. 10,2-11,8 mm målt mindst 50 mm ind fra kanten. Bare dette betyder, at et skydelære ikke engang er et passende måleværktøj.
OSB er i bund og grund ikke et præcisionsmateriale.
En høvlet 45 x 45 regel, der anvendes, kan ligge mellem 44 - 46 mm ved en fugtkvote på 20 %, og hvis træet kommer ud af tørretumbleren med 16 %, stemmer disse værdier ikke længere.
OSB skal jo kun være en forstærkning og bærer af en anden plade, sandsynligvis gips, der i sig selv har en tolerance men som plejer at være ret rimelige. Men da gipsskarvens skarv ikke skal komme samme sted som OSB-pladens, men kommer til at have sin skarv midt på OSB'en, vil eventuelle fejl i tykkelsen på OSB ikke spille nogen større praktisk rolle.
Men som sagt, hvis man vil få ned tolerancerne, så vælg et andet grundmateriale fra begyndelsen..
Hvis man vil have et højt niveau på byggeriet med små tolerancer, så må man vælge materialer, der kan opfylde disse krav. Man kan ikke vælge materialer, som har tolerancer i sig selv, der ligger langt uden for det forventede slutresultat.
En 11 mm OSB 3 plade har jo, afhængigt af producenten, allerede et spænd, der kan ligge mellem ca. 10,2-11,8 mm målt mindst 50 mm ind fra kanten. Bare dette betyder, at et skydelære ikke engang er et passende måleværktøj.
OSB er i bund og grund ikke et præcisionsmateriale.
En høvlet 45 x 45 regel, der anvendes, kan ligge mellem 44 - 46 mm ved en fugtkvote på 20 %, og hvis træet kommer ud af tørretumbleren med 16 %, stemmer disse værdier ikke længere.
OSB skal jo kun være en forstærkning og bærer af en anden plade, sandsynligvis gips, der i sig selv har en tolerance men som plejer at være ret rimelige. Men da gipsskarvens skarv ikke skal komme samme sted som OSB-pladens, men kommer til at have sin skarv midt på OSB'en, vil eventuelle fejl i tykkelsen på OSB ikke spille nogen større praktisk rolle.
Men som sagt, hvis man vil få ned tolerancerne, så vælg et andet grundmateriale fra begyndelsen..
Ehm...træerne du køber tømmer fra blev plantet før du blev født, skulle jeg troAndersMalmgren sagde:
Renovatør
· Stockholm
· 20 288 indlæg
Jeg er opvokset i et renoveringsobjekt, farsan byggede ud huset i 1987 og dengang var der meget bedre træ. Det kan man se, for han er ikke færdig endnu, så mange spær er stadig blåtlagte.
Edit: betonhuset jeg renoverer er 95 år gammelt og intet er lige, så det er ikke kun et materialespørgsmål
Edit: betonhuset jeg renoverer er 95 år gammelt og intet er lige, så det er ikke kun et materialespørgsmål
Senest redigeret:
Træerne vokser omtrent lige så hurtigt nu som før
.
Derimod er der mange andre faktorer, der adskiller sig, først og fremmest er det prispresset, der gør, at du ikke får fat i kvalitetsvirke på byggemarkederne, men hvis du går til en lille sav, så skal du se, at du kan få dit virke i netop den kvalitet, du ønsker. Men heller ikke før reglede man med kernvirke
Derimod er der mange andre faktorer, der adskiller sig, først og fremmest er det prispresset, der gør, at du ikke får fat i kvalitetsvirke på byggemarkederne, men hvis du går til en lille sav, så skal du se, at du kan få dit virke i netop den kvalitet, du ønsker. Men heller ikke før reglede man med kernvirke