17,287 læst ·
66 svar
17k læst
66 svar
Hvor køber man fornuftigt træ?
Renovatør
· Stockholm
· 20 274 indlæg
Hvor finder man fornuftigt træ? Lige nu leder jeg efter 45x45 til at regulere nogle vægge. Jeg har været på Södermalms Trä, k-rauta, Bauhaus og Ekesiöö. Alle steder har træ hvor man har savet, inden det er tørt så træet bøjer sig, selvom man vælger de bedste, så når de kommer ind i varmen bøjer de sig.
Sidste sommer skulle vi omlægge taget på redskabsskuret på sommerhuset, kvaliteten på råspont der er tilgængelig er af 7. sortering, hvad sker der med de seks første sorteringer?
Sidste sommer skulle vi omlægge taget på redskabsskuret på sommerhuset, kvaliteten på råspont der er tilgængelig er af 7. sortering, hvad sker der med de seks første sorteringer?
Træ dimensionsaves og lægges derefter til tørring. Næste trin er, at det går til kløvning og dimensionshøvles.
Den største årsag til, at træ slår sig og bliver som bananer, er mere fordi det er så hurtigtvoksende med store årringe.
Netop 45*45 er det, som jeg synes er mest følsomt, men det kan ofte trækkes på plads, hvis man skruer det.
Lignende problemer findes også med snedkertræ, selvom man tørrer det ned, vil det slå sig eller revne på grund af store årringe.
Det råd, jeg kan give, er at købe træet, når man skal bruge det og få det på plads snarest, gælder træ til byggeri.
Hvis jeg skal opbevare det, så lægger jeg det i lag og lægger derefter vægte ovenpå for at modvirke.
45*45 og 45*95 har jeg stoppet med at opbevare, så hvis jeg får noget tilovers, bliver det brænde af det.
Den største årsag til, at træ slår sig og bliver som bananer, er mere fordi det er så hurtigtvoksende med store årringe.
Netop 45*45 er det, som jeg synes er mest følsomt, men det kan ofte trækkes på plads, hvis man skruer det.
Lignende problemer findes også med snedkertræ, selvom man tørrer det ned, vil det slå sig eller revne på grund af store årringe.
Det råd, jeg kan give, er at købe træet, når man skal bruge det og få det på plads snarest, gælder træ til byggeri.
Hvis jeg skal opbevare det, så lægger jeg det i lag og lægger derefter vægte ovenpå for at modvirke.
45*45 og 45*95 har jeg stoppet med at opbevare, så hvis jeg får noget tilovers, bliver det brænde af det.
Renovatør
· Stockholm
· 20 274 indlæg
Testet med tvinger, men når tvingerne fjernes siger det "fjong" og vi har bananer 
At det er for hurtigtvoksende mærker man, det rækker med to træk med fukssvansen og så har man savet en 45x45
(Man kan også lave dybe mærker med neglen i træet, så man mærker at det er alt for blødt)
At det er for hurtigtvoksende mærker man, det rækker med to træk med fukssvansen og så har man savet en 45x45
Senest redigeret:
Renovatør
· Stockholm
· 20 274 indlæg
Nu har vi fået gang i et system, vi lader skidtet stå ude men under tag, så beholder det cirka samme fugtighedsgrad som på bræddegården. På den måde kan man købe mere træ og slipper for at rende til bræddegården hele tiden.
Måske en forretningsidé for nogen at begynde at sælge træ af god kvalitet, jeg ville være en oplagt kunde.
Måske en forretningsidé for nogen at begynde at sælge træ af god kvalitet, jeg ville være en oplagt kunde.
Forslagsvis køber du stålregler i stedet med det samme, det bliver marginalt dyrere og garanteret lige...derudover går det hurtigere. Køb en sådan tang hos Jula også, så er det bare at knibe reglerne sammen.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ktyg/tanger/specialtanger/stuknittang-123009/
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ktyg/tanger/specialtanger/stuknittang-123009/
Jeg er enig med Forbo!
Hvis man har brug for snorlige vægge, er stålreglar en god løsning, selvom det koster lidt mere.
Ellers plejer vægge bygget af 45x70, som monteres direkte, inkl. vægbeklædning, efter køb at blive ret gode, men nogle gange er pladsen et problem, og da kan stålreglar som sagt være et ret godt alternativ!
Hvis man har brug for snorlige vægge, er stålreglar en god løsning, selvom det koster lidt mere.
Ellers plejer vægge bygget af 45x70, som monteres direkte, inkl. vægbeklædning, efter køb at blive ret gode, men nogle gange er pladsen et problem, og da kan stålreglar som sagt være et ret godt alternativ!
Renovatør
· Stockholm
· 20 274 indlæg
I dag tænkte vi købe OSB, men så viser det sig, at tykkelsen varierer fra 11-13mm på samme plade! Hvordan fanden skal man få lige vægge med den lave tolerance. Tilsyneladende er der ikke mange, der måler pladerne med skydelære, fik vi som svar.
Fra dine tidligere tråde har jeg forstået, at du er perfektionist, men du har nok snart brug for at søge hjælp 
2 mm diff på OSB spiller ingen rolle, når din væg er færdig. Den bevæger sig sandsynligvis mere med fugt- og temperaturvariationer end det.
2 mm diff på OSB spiller ingen rolle, når din væg er færdig. Den bevæger sig sandsynligvis mere med fugt- og temperaturvariationer end det.
Tænkte det samme som du skrev mexi, brokker man sig over to mm variation på et plademateriale så skal man nok ikke bygge noget indeholdende træ overhovedet!
Synes i øvrigt at nøjagtighed er en dyd men man må finde en pragmatisk balance
Synes i øvrigt at nøjagtighed er en dyd men man må finde en pragmatisk balance
Renovatør
· Stockholm
· 20 274 indlæg
En skive med samme fugtighedsgrad over hele skiven bør ikke differe med 2 millimeter, samt hos Ekesiöö havde de OSB som var præcis 11mm over hele, kostede lidt mere dog
Jeg er enig med dig om det, men jeg ville ikke have betalt mere for en så relativt lille variation.
En mm er let at bygge på med skarvspartel og maling nogle steder, hvis man ikke er meget omhyggelig.
Bygger man væg med træregler, kan det let blive et par mm mere nogle steder.
Man kan sikkert måle en mm forskel, hvis man måler på forskellige årstider.
Så længe det holder sig til målbart og ikke til synligt, så er det vel okay!?
En mm er let at bygge på med skarvspartel og maling nogle steder, hvis man ikke er meget omhyggelig.
Bygger man væg med træregler, kan det let blive et par mm mere nogle steder.
Man kan sikkert måle en mm forskel, hvis man måler på forskellige årstider.
Så længe det holder sig til målbart og ikke til synligt, så er det vel okay!?
Renovatør
· Stockholm
· 20 274 indlæg
Vi har lodded ind reglerne med 1/10 mm præcision så man ønsker jo, at alle tolerancer holder sig indenfor detschmakita sagde:
View attachment 131338
Renovatør
· Stockholm
· 20 274 indlæg
Du får have en skarp spids!
Mekanisk kvalitets skydekoncept!
Mekanisk kvalitets skydekoncept!
Har du tjekket, at reglerne er spikrake, dvs ikke bukker 1mm eller mere 
Men rent praktisk har det ingen betydning, og selv lod slår fejl ud fra at snoren ikke kan centreres så eksakt.
Har finsnicker i familien, bl.a. instrumentbyggere, og selv de tilpasser byggemetode efter hvad der kræves og behøves.
Men det vigtigste er, at man selv bliver tilfreds med resultatet.
Men rent praktisk har det ingen betydning, og selv lod slår fejl ud fra at snoren ikke kan centreres så eksakt.
Har finsnicker i familien, bl.a. instrumentbyggere, og selv de tilpasser byggemetode efter hvad der kræves og behøves.
Men det vigtigste er, at man selv bliver tilfreds med resultatet.