Hej,
her gjaldt det ikke rigtig at bygge hus, men båd, men tænker at spørgsmålet bør være somewhat relateret:

Har du nogle råd, hvor kan jeg finde en massiv fyrrebjælke?
Ultimativt ville dimensionen være 115 x 105 mm høvlet - men vi kan købe større og høvle selv.
Vi har brug for mindst 3 meter, om nødvendigt kan det nok være delt i kortere sektioner.

Lidt halvpaniik er opstået, så primært interesseret i tips på steder, hvor det kan løses inden for 1-2 dage i Västra Götaland, så vi selv kan komme og hente det.

Hvor jager I andre jeres panikmaterialer? ;)

Båd! Med tanke på dim, så lyder det mere som et skib.

Træskibsfolket i min bådklub jagter træ hele tiden. Derefter lægger de det op i stabler på jord, som vi disponerer og dækker for regn. Helst vil de have, at det skal ligge et år, før de bruger træet. Derfor ligger der et par hundrede m3 eg og fyr og flyder, hvor jeg har min kajplads. Det er tørret til skibshåndværk og klar til brug.

I den forkerte landsdel dog. Men hvis I kommer forbi, kan man få hjælp med lidt varsel.

Venlig hilsen Findus

findus42 findus42 sagde:
Båd! Med tanke på dim, så lyder det mere som et skib.
Jo, hvad jeg har forstået, ligger vi lige under grænserne for at blive betragtet som skib. Men næsten der...
Dog er længden på bjælken, vi skal købe, ikke fulde 3 meter på et sted, men det er i tre forskellige sektioner.
(Sejlivet lækage med rådskade som følge, præcis hvor bjælkerne mødes.)

findus42 findus42 sagde:
Træskibsfolket i min bådklub jagter tømmer hele tiden. Derefter lægger de det op i stabler på fri grund, som vi disponerer, og dækker for regn. Helst vil de, at det skal ligge nogle år, før de bruger tømmeret. Derfor ligger der nogle hundrede m3 eg og fyr, som flyder der, hvor jeg har min kajplads. Det er tørret til skibshåndværk og klar til brug.

I forkert landsdel dog. Men hvis I kommer forbi, kan det lade sig gøre at få hjælp med lidt forhåndsplanlægning.

Mvh Findus
Hmm... Jeg regner med, at det er alt for kort tid, men det er vel ikke muligt at løse noget allerede i aften?
Hvis jeg tolker dig som, at det er i Stockholm-området, du holder til?

Potentielt kunne vi desuden kigge på eg, hvis der er interesse for at sælge (det er vi på vej til at købe til en væg ombord), men det er netop bjælken, jeg har lidt panik over, der var planen i hvert fald fyr.

Vi har en person, der har taget orlov et par uger for at arbejde på ting ombord, men indset sent, at vores tænkte leverandør fik problemer med dimensionerne...

Er det en mulighed at lime 3 stk 2x6 tommer sammen med epoxylim? Holdbarheden øges, revnedannelse mindskes.

T Thomas_Blekinge sagde:
Er det en option at lime 3 stk 2x6 tommer sammen med epoxylim? Holdbarheden øges, revnedannelse mindskes.
Det ville ikke være lige så pænt, men det er nok alligevel en mulig mulighed. Det vil også betyde et par mm tyndere end nuværende, men det kan man nok arbejde sig omkring...

Ikke første valg, men lyder som en rimelig redning. Tak! :)

Edit: Bliver nok slet ikke for tyndt, bare mit hoved der summerer forkert...
Så den fejl bortfalder, men det ville nok stadig blive pænere massivt, en stor del af det som udskiftes sidder på et synligt sted.
Men vi overvejer det i hvert fald! :)

Senest redigeret:
Der findes også færdige limtræs stolper at købe som er 115x115x3000. Send den gennem en afretter nogle gange så er du nede på færdigt mål.

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
Må jeg spørge hvorfor fyr og ikke gran?
Jeg købte savede tømmerstokke for at bruge som synlige bjælker, men det var jo gran.

V vectrex sagde:
Der er også færdige limtræsstolper at købe, som er 115x115x3000. Send den gennem en planhøvl nogle gange, så er du nede på færdigt mål.
Der er nok også problemet mest æstetisk, funktionsmæssigt gætter jeg på, at det ville gå fint (må indrømme, at jeg har meget dårlig fornemmelse af, hvordan limtræsstolper opfører sig).

nimhed nimhed sagde:
Må jeg spørge, hvorfor fyr og ikke gran? Jeg købte savet tømmer til at bruge som synlige bjælker, men det var jo gran.
Hvad jeg har lært, er fyr mere rådresistent end gran, og netop råd er årsagen til, at bjælken skal udskiftes (og ser ud til at være udskiftet af en tidligere ejer).

Der synes generelt at være en meget notorisk lækage der. Vi har lykkedes med at mindske lækagen, men ikke få den til helt at ophøre, jagten pågår stadig for at se, hvilken vej det faktisk kommer ind.

G Gonte sagde:
Hvad jeg har fået at lære mig er fyr mere rødmodstandsdygtigt end gran, og netop råd er årsagen til at bjælken skal skiftes (og ser ud til at være skiftet af en tidligere ejer).
Stemmer sikkert, mens gran er sejere end fyr, så gran passer sig bedre ud fra perspektivet klare last.

Det ser faktisk ud som om jeg har fundet en løsning, mange mails og samtaler senere. Det vil vise sig i morgen tidlig om det bliver som tænkt. :)

Tak for responsen til jer, der har skrevet her!

• Synes
Tallguy196
  • Laddar…
Lamineret træ er angiveligt betydeligt mere udsat for råd end massivt træ. Så siger i hvert fald de, der forsøgte at renovere tremastskonnerten Vega. Hun er bygget på limede spant, og tilsyneladende var fugt blevet fanget mellem limfogerne i de indre lameller, så spantene, der virkede sunde på overfladen, er gennemrådne indeni. Renovatørerne begyndte at omspane hele skroget, men da de var kommet en tredjedel af længden, var pengene slut, og der står hun i en kæmpe halvprovisorisk skur.

Nu ser det jo ud til at have løst sig for trådstarten, men jeg ville bare tilføje en kommentar, da sagen blev diskuteret.

Jeg har desuden en hel del 6 tommers fyrretræsblokke og 5x5 tommers gran på lager.

H heimlaga sagde:
Limmet træ siges at være betydeligt mere udsat for råd end massivt. Så siger i hvert fald de, der forsøgte at renovere tremastsskonneren Vega. Hun er bygget på limmede spant og tilsyneladende var fugt blevet fanget mellem limfugerne i de indre lameller, så spantene, der så friske ud på overfladen, er gennemr rådne indeni. Renovererne begyndte at udskifte hele skroget, men da de havde nået en tredjedel af længden, var pengene sluppet op, og der står hun i et kæmpe stort halvprovisorisk skur.

Nu ser det jo ud til at have løst sig for trådstarteren, men jeg tænkte bare at tilføje en kommentar, da sagen blev diskuteret.

Jeg har i øvrigt en hel del 6 tommers fyrretræsklodser og 5x5 tommers gran i lager.
Lidt sen respons (ikke hjemme og min mobil er ikke helt villig til at skrive svar her), men jo, det har skam løst sig! Det blev en temmelig overdimensioneret fyrretræsklods, vi fik fat på, hos et værft, der arbejder med netop træskibe og -både. Det blev en langsom tur med en meeeeget lav skoda fabia :D

Resultatet bliver i hvert fald, at den nye bjælke bliver i massiv fyr, så vi slipper for risikoen for fugt i limfugerne. Tak for din input i det mindste, dels nyttigt at høre, dels altid interessant, når nogen nævner træskibsprojekter, jeg ikke har hørt om før. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.