5,811 læst ·
5 svar
6k læst
5 svar
Hvor kan jeg få fat i en tre meter lang planke!?
Det lyder jo helt dumt, men faktum er, at jeg ikke kan finde det.
Jeg har et vinduesparti med dobbeltvinduer og har brug for at fremstille en vindueskarm, der er 290cm lang og 22cm dyb, som jeg skal male hvid. Planslebet findes i max bredde 18,5, limtræsplader ser kun ud til at være tilgængelige op til 240. Limtræsbjælker fandtes, men så bliver det 5cm tykt, og det er lidt for massivt. Tænkte på bordplader, men disse var også kun tilgængelige i 250-længde bortset fra olieret eg, som fandtes i 4-meterslængde for 4000kr (liiidt mange penge at bruge på en vindueskarm). Har været på Hornbach, Bauhaus, K-Rauta, Beijer og kontaktet et lokalt snedkeri, og de sidstnævnte havde MDF-plader i den rigtige længde, men vil helst have ægte træ. Nogle forslag?
Jeg har et vinduesparti med dobbeltvinduer og har brug for at fremstille en vindueskarm, der er 290cm lang og 22cm dyb, som jeg skal male hvid. Planslebet findes i max bredde 18,5, limtræsplader ser kun ud til at være tilgængelige op til 240. Limtræsbjælker fandtes, men så bliver det 5cm tykt, og det er lidt for massivt. Tænkte på bordplader, men disse var også kun tilgængelige i 250-længde bortset fra olieret eg, som fandtes i 4-meterslængde for 4000kr (liiidt mange penge at bruge på en vindueskarm). Har været på Hornbach, Bauhaus, K-Rauta, Beijer og kontaktet et lokalt snedkeri, og de sidstnævnte havde MDF-plader i den rigtige længde, men vil helst have ægte træ. Nogle forslag?
Længden burde ikke være noget problem. Normalt saves træ i længder længere end 3 meter. Derimod vil du ikke finde et 22 cm bredt bræt, med mindre det er specialskåret fx som Swappe foreslår at save ned en 45 mm til tyndere. Mit forslag er, at du køber 21*118 som du så limer sammen og saver ned til 220 mm. Det vil give et betydeligt bedre resultat, når det gælder formstabilitet og kvalitet.
MDF er dog betydeligt mere formstabil i disse bredder. ;-)
MDF er dog betydeligt mere formstabil i disse bredder. ;-)
Jeg fik fat i et rigtigt savværk - OlsäterSågen i Värmland! (Ganske vist 30 mil herfra, men hvad gør man ikke...) De høvlede hurtigt lidt tømmer til de rette dimensioner, så nu har jeg min fine planke på plads!
Kredit til dem!
Kredit til dem!
Klik her for at svare