2,269 læst ·
5 svar
2k læst
5 svar
Hvor jævnt skal loftet være ved påføring af gips?
Hej og Goddag!
Står og river al tretex på overetagen til fordel for gips. Er nu i gang med at trække alle klammer ud for tretexen, 13726 ud af 47819 er nu trukket ud. Men! Behøver jeg at trække clipsene ud, som sidder mellem råsponten? Antager at de har en funktion for holdbarheden. Gipset vil vel i og for sig spille samme rolle, når det først sidder. Hvor følsomt er det med ujævnheder ved gipsning? Jeg mener at det skal være ret præcist? Har aldrig givet gips før...
Er det godt nok at banke dem så fladt som muligt, eller bør de trækkes ud? Sponten i sig er heller ikke superjævn.
Står og river al tretex på overetagen til fordel for gips. Er nu i gang med at trække alle klammer ud for tretexen, 13726 ud af 47819 er nu trukket ud. Men! Behøver jeg at trække clipsene ud, som sidder mellem råsponten? Antager at de har en funktion for holdbarheden. Gipset vil vel i og for sig spille samme rolle, når det først sidder. Hvor følsomt er det med ujævnheder ved gipsning? Jeg mener at det skal være ret præcist? Har aldrig givet gips før...
Er det godt nok at banke dem så fladt som muligt, eller bør de trækkes ud? Sponten i sig er heller ikke superjævn.
Bedste svar
Det afhænger vel af, hvor grundig du vil være, samt hvilket resultat du ønsker
.
Da jeg gipsede lignende lofter (bræddebeklædning, der var ujævn), sprang jeg over at sætte reglar ned og skruede gipsen direkte på brædderne. Loftet var absolut ikke vandret, men jeg havde ikke energien til at sætte reglar ned for at få det plant. Gipsen er jo lidt tilgivende, så det fungerede over forventning. Det var især 2 steder i hjørnerne, hvor der var ret stor forskel mellem 2 planker, og ser man nøje, kan man se, at det ikke er 100% plant. Men det er vel som med alt andet: Jeg, der har lavet det, ser "fejlene", de øvrige bemærker dem ikke
Med hensyn til clipsene ville jeg nok lade dem være, jeg tror ikke, de forårsager problemer med hensyn til, om det er plant eller ej.
Da jeg gipsede lignende lofter (bræddebeklædning, der var ujævn), sprang jeg over at sætte reglar ned og skruede gipsen direkte på brædderne. Loftet var absolut ikke vandret, men jeg havde ikke energien til at sætte reglar ned for at få det plant. Gipsen er jo lidt tilgivende, så det fungerede over forventning. Det var især 2 steder i hjørnerne, hvor der var ret stor forskel mellem 2 planker, og ser man nøje, kan man se, at det ikke er 100% plant. Men det er vel som med alt andet: Jeg, der har lavet det, ser "fejlene", de øvrige bemærker dem ikke
Med hensyn til clipsene ville jeg nok lade dem være, jeg tror ikke, de forårsager problemer med hensyn til, om det er plant eller ej.
Så går jeg i gang! trådte ind i huset sidste mandag... urenoveret siden 70'erne! For mange steder der kræver tid for at nå at få det 100%. 90% er godt nok, tak for svaret!C claym sagde:Kommer an på hvor omhyggelig du vil være samt hvilket resultat du ønsker.
Da jeg gipsede lignende loft (råspont som var ujævn) så undlod jeg at strimle ned, skruede gipsen direkte på sponten. Loftet var absolut ikke vandret, men jeg havde ikke kræfterne til at strimle ned for at få det plant. Gipsen er jo lidt tilgivende, så det fungerede over forventning. Der var især 2 steder i hjørnerne, hvor der var stor forskel mellem 2 planker, og ser man nøje, kan man se, at det ikke er 100% plant. Dog er det vel som med alt: jeg som har gjort det ser "fejlene", øvrige bemærker det ikke
Med hensyn til klipsene, så ville jeg nok lade dem blive, tror ikke de forårsager noget problem med hensyn til plant eller ikke plant
https://www.hornbach.se/shop/Platba...B-100-100mm-25m/5722393/artikel-detaljer.html
Måske lægge skarvplade bagved og binde Vinkelskarverne sammen, så undgår du revner.
Måske lægge skarvplade bagved og binde Vinkelskarverne sammen, så undgår du revner.
Kør færdigmalet træpanel i loftet, bang bang med sømpistol, klart! Gips: Nakkestivhed, gipslunge pga tungt, uhåndterligt, og slibestøv i hele huset. Så får du aldrig et pænt loft, medmindre du er en dygtig maler, der kan spartle 
Klik her for at svare