Miljøkontoret er af naturlige årsager ikke så dygtige til bygningsreglementer. Derimod er de forhåbentlig dygtigere til miljøloven. I kapitel 2, paragraf 3 står blandt andet, at den der fyrer med brænde er forpligtet til at sikre sig, at fyringen ikke medfører ulemper for omgivelserne.

Tag dialogen ud fra det i stedet, men man må også forstå, at selvom din mor oplever det som en ulempe, er det ikke sikkert, at miljøkontoret anser det som en objektiv ulempe.

• Synes
Dortmunder DAB og 3 andre
  • Laddar…
C christoffersamuelsson sagde:
De vidste intet om byggregler og meddelte, at de ikke kunne finde ud af det, da det ikke var deres bord..
At kommunen har en masse ansatte, der åbenbart ikke skal have kontakt med offentligheden, er desværre ingen sensation. Selvfølgelig kan de ringe til en kollega på byggesagsafdelingen, men det var sandsynligvis for svært.

• Synes
EvertL
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sagde:
Hvis I får ind sod fra røgen fra en brændeovn, så undrer jeg mig over, hvad de fyrer med?
Sod skal ikke komme ind fra nogen, der fyrer med godt tørt brænde 🤔
At folk fyrer med fugtigt brænde eller andet, som ikke anbefales, er meget almindeligt, så der er intet at blive overrasket over. Det er nok at køre igennem en hvilken som helst by heromkring om vinteren, så kan man i det mindste lugte en, der fyrer forkert.

L lbgu sagde:
Det er nok at køre gennem hvilken som helst by her omkring om vinteren, så kan man i det mindste lugte en eller anden, der brænder fuleld.
Are you saying that I can feel that someone is burning his neighbor because he was burning in the stove and the other one was bothered by it? :-O

• Haha
  • Wow
  • Synes
Guzzi og 3 andre
  • Laddar…
S sturnus sagde:
Mener du, at jeg kan føle, at nogen brænder sin nabo, fordi han brændte i ovnen, og den anden blev generet af det? :-O
Nej, jeg gætter på, at google translate laver sjov med dig ;)

• Synes
  • Haha
EvertL og 4 andre
  • Laddar…
Suvi5700
Er dette endnu en brændefyringshader🤔

• Synes
kisumisu
  • Laddar…
Min mor har en nabo i samme rækkehus som har installeret en kamin. Problemet er, at naboens hus, som er det sidste i rækken, har en etage, mens alle andre har 2. Kaminens skorsten når 1 m over deres egen tagryg, men ikke over de tilstødendes. Spørgsmålet er: må det være sådan? Skal man ikke regne 1 m fra den højeste tagryg? Det ryger nemlig ind gennem luftindtagene, så flere naboer har problemer med røg og sod indendørs! Kommunen ser ikke ud til at vide, hvad der gælder og er ikke interesserede i at finde ud af det...
Hvordan kan det ryge ind? Ingen har vel luftindtagene i skorstenens højde? Eller sover folk med åbne vinduer?

• Synes
kisumisu og 2 andre
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo sagde:
Hvordan kan det ryge ind? Ingen har vel luftindtag i skorstenhøjde? Eller sover folk med åbne vinduer?
Et to-etagers hus kan vel absolut have luftindtag i hvad der er skorstenhøjde på et etplanshus?

• Synes
Anna_H og 2 andre
  • Laddar…
Suvi5700
Som i alle disse tråde om brændefyring. Har den ramte talt med sin nabo?

• Elsker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Cheesen
Miljøkontoret siger, at de ikke ved det, men at de ikke gider finde ud af, hvad der gælder, da det ikke er deres opgave, men noget for byggnadskontoret.
men du skal jo ikke tage kontakt med miljøkontoret. Det er bygningsnævnden, der bør kontaktes. Mistænker, at det kræver byggetilladelse for at installere denne kamin. Og i byggetilladelsen bør skorstens højde stå. Tjek med Bygningsnævnden.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Düsseldorff
Det er vel temmelig indlysende, at skorstenen ikke er høj nok? Hvis det blæser mod naboen, vil røgen jo komme direkte mod anden sal. Det er efter min mening helt klart, at skorstenen skal være højere.

• Synes
trähandtag og 1 anden
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 sagde:
Som i alla disse tråde om brænde. Har den ramte talt med sin nabo?
Som i alle disse tråde - har du læst, hvad TS har skrevet?

• Synes
Guzzi og 8 andre
  • Laddar…
Cheesen Cheesen sagde:
Mistænker at det kræves byggetilladelse for at installere denne kamin.
Jeg tror, at det er tilstrækkeligt med en byggeanmeldelse.

• Synes
Jenpet
  • Laddar…
Som jeg forstår det, blev den installeret nu under vinteren, og bestil da byggeanmeldelsen, start- og slutbesked for at se, at alt er gået korrekt til samt at det opfylder gældende byggeregler.

• Synes
TRJBerg og 1 anden
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Jeg tror, at det er tilstrækkeligt med en byggeanmeldelse.
Helt rigtigt. Der skal desuden være en skorstensfejermestererklæring, hvor skorstensfejeren har godkendt installationen. Den kan du anmode om fra kommunen. Hvis der ingen er, har personen taget ildstedet i brug før, og det bliver en tilsynssag.
Ved problemer ved fyring er det miljøkontoret sammen med byggetilladelse/inspektion, der arbejder videre med besøg og information.

• Synes
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.