12,297 læst ·
64 svar
12k læst
64 svar
Hvor høj skal skorsten være?
Side 1 af 5
Min mor har en nabo i samme rækkehus, der har installeret en kamin. Problemet er, at naboens hus, som er det sidste i rækken, har en etage, mens alle andre har 2. Kaminens skorsten når 1 m over deres egen tagryg, men ikke over de tilstødende. Spørgsmålet er: må det være sådan? Skal man ikke tælle 1 m fra den højeste tagryg? Det ryger nemlig ind gennem luftindtagene, så flere naboer har problemer med røg og sod indendørs! Kommunen ser ikke ud til at vide, hvad der gælder, og er ikke interesseret i at undersøge det...
Bedste og sikreste svar får du af kommunen.C christoffersamuelsson sagde:Min mor har en nabo i samme rækkehus, der har installeret en ovn. Problemet er, at naboens hus, som er det sidste i rækken, har en etage, mens alle andre har 2. Ovnens skorsten når 1 m over deres egen tagryg, men ikke over de tilstødendes. Spørgsmålet er: Må det være sådan? Skal man ikke regne 1 m fra den højeste tagryg? Der ryger nemlig ind gennem luftindtagene, så flere naboer har problemer med røg og sod indendørs! Kommunen ser ikke ud til at vide, hvad der gælder, og er ikke interesserede i at undersøge det...
Medlem
· Stockholm
· 4 633 indlæg
Som jeg ser det, skal det være mindst 1 meter over tagdækning og over rygning.M MrDizzy sagde:
Men man skal også tage hensyn til følgende:
"BBR stiller krav om tilstrækkelig højde på skorstene for at opnå en god funktion og spredning af røg- og avgaser.
Placering af skorstenen er også vigtig, så røg- og avgaser ikke føres tilbage til den egen bygning eller overføres til nærliggende bygninger."
Forsøg at få naboen til at gå med til at prøve en forlængelse af skorstenen ved hjælp af disse regler.
Held og lykke.
/W
Miljøkontoret var på besøg i dag. De tjekkede kun luften indendørs hos min mor. De vidste intet om byggeregler og meddelte, at de ikke kunne finde ud af det, da det ikke var deres bord...L lbgu sagde:
Naboen er desværre ikke spor forstående. De er ligeglade med røgen... Men tak for svar!Workingclasshero sagde:
Som jeg ser det, skal det være mindst 1 meter over tagdækning og over kip.
Men man skal også tage hensyn til følgende:
"BBR stiller krav til tilstrækkelig højde på skorstene for at opnå en god funktion og spredning af røg- og afgasser.
Også placeringen af skorstenen er vigtig, så røg- og afgasser ikke føres tilbage til den egne bygning eller overføres til nærliggende bygninger."
Forsøg at få naboen til at gå med til at prøve en forlængelse af skorstenen ved hjælp af disse regler.
Held og lykke.
/W
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 610 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,610 indlæg
De generelle regler siger, at skorstenen skal være mindst 1 meter over tagdækningen samt slutte over den nærmeste tagryg. Der findes så specialregler omkring, hvad der gælder, når der er et stykke til den nærmeste tagryg. Eller har i det mindste været sådan. For eksempel at hvis der er en vis afstand til den nærmeste tagryg, og skorstenen er i læ fra denne set til den fremherskende vindretning på stedet, så kan den være lavere eller noget lignende.C christoffersamuelsson sagde:Min mor har en nabo i samme rækkehuslænge, som har installeret en kamin. Problemet er, at naboens hus, som er det sidste i lænken, har en etage, mens alle andre har 2. Kaminens skorsten når 1 m over deres egen tagryg, men ikke over de tilstødendes. Spørgsmålet er: må det være sådan? Skal man ikke regne 1 m fra den højeste tagryg? Det ryger nemlig ind gennem luftindtagene, så flere naboer har problemer med røg og sod indendørs! Kommunen ser ikke ud til at vide, hvad der gælder, og er ikke interesserede i at undersøge det...
Kommunen skal kunne svare.
Men hvis ikke de kan give dig svar som det ser ud her, så vil jeg anbefale at kontakte det firma, der står for skorstensfejning i området. De har styr på, hvad der gælder.
Jeg kontaktede selv firmaet, der har hånd om skorstensfejningen i min kommune, da jeg for nylig lavede om på taget og skorstenen for at vide, hvad der gælder.
Men det er vel en eksisterende skorsten, der tidligere er blevet godkendt. Så tror jeg desværre, at det blot er at acceptere situationen, medmindre man kan få naboen til frivilligt at forlænge skorstenen.
Sod i nogen større mængder skal det ikke blive, undtagen når man har tændt op, og den ikke er kommet op i temperatur endnu.Mats-S sagde:
Men røg bliver der jo desværre, så hvis den er for kort, bliver der røglugt i de omkringliggende huse.
Nej, den er ikke eksisterende fra før. Kamin og skorsten blev installeret nu i løbet af vinteren.S steffo_b sagde:De generelle regler siger, at skorstenen skal være mindst 1 meter over tagdækningen samt slutte over nærmeste rygning. Så er der specialregler om, hvad der gælder, når der er et stykke til nærmeste rygning. Eller har i det mindste været sådan. Eksempelvis at hvis det er en vis afstand til nærmeste rygning og skorstenen er i læ fra denne set til den fremherskende vindretning på stedet, så kan den være lavere eller noget sådant.
Kommunen skal kunne svare.
Men hvis ikke de kan give dig svar, som det ser ud her, så vil jeg anbefale at kontakte den virksomhed, som håndterer skorstensfejning i området. De har styr på, hvad der gælder.
Jeg kontaktede selv firmaet, der har ansvar for skorstensfejningen i min kommune, da jeg renoverede taget og skorstenen for nylig for at finde ud af, hvad der gælder.
Dog er det vel en eksisterende skorsten, der allerede er godkendt. Så tror jeg desværre, at det bare er at acceptere situationen, hvis man ikke kan få naboen til frivilligt at forlænge skorstenen.
