Min mor har en nabo i samme rækkehus, der har installeret en kamin. Problemet er, at naboens hus, som er det sidste i rækken, har en etage, mens alle andre har 2. Kaminens skorsten når 1 m over deres egen tagryg, men ikke over de tilstødende. Spørgsmålet er: må det være sådan? Skal man ikke tælle 1 m fra den højeste tagryg? Det ryger nemlig ind gennem luftindtagene, så flere naboer har problemer med røg og sod indendørs! Kommunen ser ikke ud til at vide, hvad der gælder, og er ikke interesseret i at undersøge det...
 
  • Et gult etplanshus med en skorsten over taget, omgivet af flere huse i en række; der er blå og grønne affaldscontainere foran.
  • Wow
  • Synes
UffePlåtis og 2 andre
  • Laddar…
K
C christoffersamuelsson sagde:
Min mor har en nabo i samme rækkehus, der har installeret en ovn. Problemet er, at naboens hus, som er det sidste i rækken, har en etage, mens alle andre har 2. Ovnens skorsten når 1 m over deres egen tagryg, men ikke over de tilstødendes. Spørgsmålet er: Må det være sådan? Skal man ikke regne 1 m fra den højeste tagryg? Der ryger nemlig ind gennem luftindtagene, så flere naboer har problemer med røg og sod indendørs! Kommunen ser ikke ud til at vide, hvad der gælder, og er ikke interesserede i at undersøge det...
Bedste og sikreste svar får du af kommunen.
 
  • Synes
jenny-d og 2 andre
  • Laddar…
M MrDizzy sagde:
nye regler fra 1. juli 2025
[link]

som jeg ser det er det nye, at det skal være indenfor 1m fra højeste tagryg
Som jeg ser det, skal det være mindst 1 meter over tagdækning og over rygning.
Men man skal også tage hensyn til følgende:
"BBR stiller krav om tilstrækkelig højde på skorstene for at opnå en god funktion og spredning af røg- og avgaser.

Placering af skorstenen er også vigtig, så røg- og avgaser ikke føres tilbage til den egen bygning eller overføres til nærliggende bygninger
."

Forsøg at få naboen til at gå med til at prøve en forlængelse af skorstenen ved hjælp af disse regler.
Held og lykke.
/W
 
  • Synes
EvertL og 5 andre
  • Laddar…
K Kapabel sagde:
Bedste og sikreste svar får du af kommunen.
Læste du virkelig hele indlægget?

Ledetråd: Det blev skrevet, at kommunen ikke ser ud til at vide det og ikke vil undersøge det.
 
  • Synes
Anna_H og 4 andre
  • Laddar…
L lbgu sagde:
Læste du virkelig hele indlægget?

Ledetråd: Det blev skrevet, at kommunen ikke synes at vide og ikke vil undersøge det.
Miljøkontoret var på besøg i dag. De tjekkede kun luften indendørs hos min mor. De vidste intet om byggeregler og meddelte, at de ikke kunne finde ud af det, da det ikke var deres bord...
 
  • Wow
  • Haha
  • Vred
Anna_H og 4 andre
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Som jeg ser det, skal det være mindst 1 meter over tagdækning og over kip.
Men man skal også tage hensyn til følgende:
"BBR stiller krav til tilstrækkelig højde på skorstene for at opnå en god funktion og spredning af røg- og afgasser.

Også placeringen af skorstenen er vigtig, så røg- og afgasser ikke føres tilbage til den egne bygning eller overføres til nærliggende bygninger
."

Forsøg at få naboen til at gå med til at prøve en forlængelse af skorstenen ved hjælp af disse regler.
Held og lykke.
/W
Naboen er desværre ikke spor forstående. De er ligeglade med røgen... Men tak for svar!
 
  • Trist
Revhiet1
  • Laddar…
M MrDizzy sagde:
nya regler från 1 Juli 2025
[link]

som jeg ser det er det nye, at det skal være inden for 1m fra højeste kip
Tak!
 
Hvis miljøkontoret siger, at det er godt, så er der vel ikke mere at gøre?
 
  • Wow
EvertL og 1 anden
  • Laddar…
Mats-S
C christoffersamuelsson sagde:
problem med røg og sod indendørs!
Hvis I får ind sod af røgen fra en brændeovn, så undrer jeg mig over, hvad de fyrer med?
Sod skal ikke komme ind fra nogen, der fyrer med god tør ved 🤔
 
  • Synes
Dortmunder DAB og 3 andre
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sagde:
Hvis I får ind sod fra røgen fra en brændeovn, så undrer jeg mig over, hvad de fyrer med?
Sod skal ikke komme ind fra nogen, der fyrer med godt tørt brænde 🤔
Frigolit, måske?
 
  • Haha
Mats-S
  • Laddar…
S
C christoffersamuelsson sagde:
Min mor har en nabo i samme rækkehuslænge, som har installeret en kamin. Problemet er, at naboens hus, som er det sidste i lænken, har en etage, mens alle andre har 2. Kaminens skorsten når 1 m over deres egen tagryg, men ikke over de tilstødendes. Spørgsmålet er: må det være sådan? Skal man ikke regne 1 m fra den højeste tagryg? Det ryger nemlig ind gennem luftindtagene, så flere naboer har problemer med røg og sod indendørs! Kommunen ser ikke ud til at vide, hvad der gælder, og er ikke interesserede i at undersøge det...
De generelle regler siger, at skorstenen skal være mindst 1 meter over tagdækningen samt slutte over den nærmeste tagryg. Der findes så specialregler omkring, hvad der gælder, når der er et stykke til den nærmeste tagryg. Eller har i det mindste været sådan. For eksempel at hvis der er en vis afstand til den nærmeste tagryg, og skorstenen er i læ fra denne set til den fremherskende vindretning på stedet, så kan den være lavere eller noget lignende.

Kommunen skal kunne svare.
Men hvis ikke de kan give dig svar som det ser ud her, så vil jeg anbefale at kontakte det firma, der står for skorstensfejning i området. De har styr på, hvad der gælder.
Jeg kontaktede selv firmaet, der har hånd om skorstensfejningen i min kommune, da jeg for nylig lavede om på taget og skorstenen for at vide, hvad der gælder.

Men det er vel en eksisterende skorsten, der tidligere er blevet godkendt. Så tror jeg desværre, at det blot er at acceptere situationen, medmindre man kan få naboen til frivilligt at forlænge skorstenen.
 
  • Synes
Anna_H
  • Laddar…
S
Mats-S Mats-S sagde:
Hvis I får ind sod fra røgen fra en brændeovn, så undrer jeg mig over, hvad de fyrer med?
Sod skal ikke komme ind fra nogen, der fyrer med god tør brænde 🤔
Sod i nogen større mængder skal det ikke blive, undtagen når man har tændt op, og den ikke er kommet op i temperatur endnu.
Men røg bliver der jo desværre, så hvis den er for kort, bliver der røglugt i de omkringliggende huse.
 
  • Synes
Mats-S
  • Laddar…
P Peter_Ker sagde:
Om miljøkontoret siger, at det er godt, så er der vel ikke mere at gøre?
Miljøkontoret siger, at de ikke ved, men at de ikke bekymrer sig om at finde ud af, hvad der gælder, da det ikke er deres opgave, men noget for bygningskontoret.
 
S steffo_b sagde:
De generelle regler siger, at skorstenen skal være mindst 1 meter over tagdækningen samt slutte over nærmeste rygning. Så er der specialregler om, hvad der gælder, når der er et stykke til nærmeste rygning. Eller har i det mindste været sådan. Eksempelvis at hvis det er en vis afstand til nærmeste rygning og skorstenen er i læ fra denne set til den fremherskende vindretning på stedet, så kan den være lavere eller noget sådant.

Kommunen skal kunne svare.
Men hvis ikke de kan give dig svar, som det ser ud her, så vil jeg anbefale at kontakte den virksomhed, som håndterer skorstensfejning i området. De har styr på, hvad der gælder.
Jeg kontaktede selv firmaet, der har ansvar for skorstensfejningen i min kommune, da jeg renoverede taget og skorstenen for nylig for at finde ud af, hvad der gælder.

Dog er det vel en eksisterende skorsten, der allerede er godkendt. Så tror jeg desværre, at det bare er at acceptere situationen, hvis man ikke kan få naboen til frivilligt at forlænge skorstenen.
Nej, den er ikke eksisterende fra før. Kamin og skorsten blev installeret nu i løbet af vinteren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.