Hvor grove tagregler skal jeg sætte, og hvor tæt på mit kommende brændeskur med et skrånende tag? Skuret er kun 185 cm bredt, så det bliver tagsystemet... og så er det 2,5 m langt.
/
M

J
Kommer jo lidt an på, hvor tæt du vil have mellem dem.

2 x 6 burde jo række fint med cc 600

ok..hvad skal jeg sætte for tykkelse og afstand på strølekterne (de hedder vel sådan.. dem der går tværs over reglerne)? Havde tænkt at sætte tp20 som tag på...

liggende 45X70 cc 60 har jeg for mig at jeg kørte med

Skovsindustrierne har en hjælp på

http://www.skogsindustrierna.org/Li...ent.asp?archive=3&directory=749&document=9001

Der findes en tabel over dimension på træet afhængigt af spændvidde, snezone, træ kvalitet og CC.

Hvordan havde du tænkt dig at bygge taget? Hvilken taghældning? Havde du tænkt dig at lægge ru brædder/tagkrydsfiner med pap, eller oliehærdet board som undertag, eller springer du helt over undertaget og lægger lægter + plade ovenpå tagbjælkerne? På armats hjemmeside står der, at lægten skal være mindst 45x70 hvis man har board som undertag (som jo ikke bærer noget, så det bliver tilsvarende, hvis du lægger lægten direkte på bjælkerne).

man takker, jo det bliver nok kun plade på lægterne, da det skal være en "ventileret" brændeskur. Må nok køre med 45x70. Nogen som har tips til, hvordan man skal gøre med væggene...liggende eller stående panel? Luftsprækker? Hvad bør man tænke på?

Senest redigeret:
Væggene skal vel bare fortsættes med ventileret konstruktion. Et alternativ er at sætte 45x45 sømmeregler vandret på CC 600 på de stående vægregler. Så sømmer man almindelig stående yderpanel på dem, præcis som om man skulle sætte klaplægt, men springer klaplægten over. Så får man en fin ventilationssprække mellem hver bræt. Mit brændeskur ser ud nogenlunde sådan, og har desuden ikke væg helt op til taget, og det fungerer.

Man vil jo helst ikke have brændet direkte på jorden. Et alternativ, som ikke er så rart at gå på, men som ventilerer godt, er at lægge regler på cc 450 eller lignende, og så lægge trådnet (sådan noget med kvadratiske masker på skrå, ca. 5 cm store) ovenpå, som brændet kan hvile på. Måske kan man kombinere og have råspåndsgulv der, hvor man vil kunne gå, og net på siderne?

Anders: Har du et billede af din brændeskur?

Mikael_L
trojlee sagde:
man tackar, jo det bliver nok kun plade på lægterne, da det skal være et "luftet" brændeskur. Må nok køre på 45x70 så.
45x95 eller 45x120 ville jeg nok have brugt, 70 føles spinkelt, selv med så kort spændvidde. 45x120 klarer måske cc120 dog.

Mikael_L sagde:
45x95 eller 45x120 ville nok jeg have brugt, 70 føles svagt, selv med så kort spændvidde. 45x120 måske klarer cc120 dog.
På lægterne?
Eller mener du tagspær?

Jeg har TP20 på altantaget som ligger på 28x70 (cc600), det er reglet cc750 (ulige mål men sådan blev det) under lægterne.

Mikael_L
Tagreglerne, mener jeg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.