Jeg har et hus fra 1940'erne med garage i kælderen og den tidstypiske betonrampe ned til et par slagdøre. Jeg har tidligere delt garagen i to og lavet tv-stue af den ene halvdel. Nu skal jeg til at udskifte de gamle slagdøre. Tanken er at bygge en væg og sætte en almindelig entrédør ind, eventuelt af en lidt bredere model.

Det bliver en lille vægdel, ca. 2,5 m bred, 2 m høj. Jeg har fået tilbud på at bygge denne enten

- med trækonstruktion, 145 mm stenuld, krydsfinér og gips på indersiden og en form for fibercementplade på ydersiden, eller
- med 150 mm lecablokke og puds på ind- og yderside

Jeg tror, at leca med puds ville blive meget pænt udvendigt og passe godt sammen med resten af den pudsede sokkel, men hvordan er det med isoleringen? Vil det blive mærkbart koldere i garagen med lecablokke?

Jeg har selv kunnet læse mig til at:
  • Lättklinker (Leca) (λ=0,079–0,120)
  • Mineraluld (λ=0,034–0,040)
Dvs. Leca er 132-200 % dårligere. Jeg har dog svært ved at afgøre hvor stor forskel det eventuelt ville blive, givet at det er 4-5 kvm væg i en garage hvor jeg allerede har typisk 15 grader om vinteren...

mja, nu er vel ikke lecablokke beregnet til at erstatte isoleringen, men snarere stommen/reglerne. Så det bliver lidt som at sammenligne æbler og pærer.

Byg hellere en smallere lecavæg, som du først sætter isolering bagved, så får du både og.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.