Hej.
Jeg er ved at bygge en attefallsudvidelse på mit hus. Det skal være kanalplasttag 50mm. Væggene bliver isolerede og tolagsvinduer, som jeg har købt brugt. Udvidelsen står på stolper, og der bliver 170mm isolering i gulvet.

Jeg bliver nødt til at fjerne den gamle terrassedør, da den sidder sådan, at det gør det umuligt at indrette fornuftigt, hvor den står.

Spørgsmålet er nu, om jeg skal sætte en glasdør i, eller om udestuen bliver så godt isoleret, at en dør ikke vil være nødvendig?
Hvad tror I?
 
Ikke tilstrækkeligt desværre. Du vil få et stort træk fra taget, alt går, men der vil være behov for unødvendigt meget varme for at kompensere for trækket. Dit kanalplasttag har ca. 0,8 i u-værdi, mens et tag skal holde ca =0,2-0,4.

Med venlig hilsen, fremax
 
  • Synes
rillethedude
  • Laddar…
fremax fremax sagde:
Ikke tilstrækkeligt desværre. Du vil få et stort kuldefald fra taget, alt går, men det vil kræve unødvendigt meget varme for at kompensere for kuldefaldet. Dit kanalpladestag har ca. 0,8 i u-værdi, mens et tag skal holde ca. =0,2-0,4.

Med venlig hilsen, fremax
Okay. Tak for svaret.

Så tager jeg og kigger på en god skydedør. En glaseret. Tror du, at det er nødvendigt med en rigtig med isolerglas, eller er det tilstrækkeligt med en simpel indre skydedør i glas?
 
Isoleret gerne, alt handler om hvor meget energi du vil forbruge :)

Med venlig hilsen, fremax
 
fremax fremax sagde:
Isolerad gerne, alt afhænger af hvor meget energi du vil forbruge :)

Med venlig hilsen, fremax
Tak for hjælpen!

Så leder jeg efter en acceptabelt flot terrassedør, der tillader mig at bygge hele pakken ind. :)

Bør man kunne holde mindst 10 grader i udestuen om vinterens koldeste periode?
Tænkte at have porcelænsblomst voksende og også figentræ og lidt andet småt og godt.
 
Absolut, det burde gå fint! Held og lykke, og læg billeder op af byggeriet!

Med venlig hilsen, fremax
 
Tak! Jeg skal prøve at huske at lægge billeder op :)
 
fremax fremax sagde:
Absolut, det burde gå udmærket! Held og lykke og læg billeder op af byggeriet!

Med venlig hilsen, fremax
Bonusspørgsmål.
Jeg tænker nu at lave en vinduesparti. To meter bredt. Behøver jeg facadeparti eller er det nok med isolerglas til vinteraltan?
 
Du kan bygge egen karm med regler/trælister og tætningsbånd, sørg bare for, at alt er tæt og isoleret, så behøver du ikke købe en facadeparti. Er du ikke 100% sikker med målene, hold lidt øje på blocket efter fejlmålte vinduer eller lignende. Plejer oftest at kunne fås for 60-80% af nyprisen.

Med venlig hilsen, fremax
 
Hvor i landet er du?
 
fremax fremax sagde:
Du kan bygge din egen karm med reglar/trælister og tætningsbånd, sørg blot for, at alt er tæt og isoleret, så behøver du ikke købe en facadeenhed. Er du ikke 100% sikker med målene, hold lidt øje på blocket efter fejllavede vinduer eller lignende. Det plejer ofte at kunne fås for 60-80% af nyprisen.

Med venlig hilsen, fremax
Ah! Virkelig god idé!

Jeg befinder mig mellem Jönköping og Falköping

Edit. Det, der var så godt med 2 meter, er, at man på Skånska Byggvaror kan få en vinteraltansskydedør med 3 paneler = større åbning
 
Hvilken temperatur har du tænkt at holde i havestuen om vinteren?

Med venlig hilsen, fremax
 
fremax fremax sagde:
Hvilken temperatur har du tænkt at holde i udestuen om vinteren?

Med venlig hilsen, fremax
I udestuen håber jeg på, at det holder 10-15 grader. Bare så porcelænsblomster og figentræer overlever. Holder det 15-20, så ville det være endnu bedre.
 
  • Synes
fremax
  • Laddar…
Hvilken varmekilde har du tænkt at have i havestuen?
 
P para sagde:
Hvilken varmekilde har du tænkt at have i udestuen?
Det kommer til at blive vandbårne radiatorer via elpatron
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.