Jeg har købt en 40x20x1,8 cm fyr planke som er limet fra Biltema. Min tanke er at sætte konsoller ligesom disse:
Disse fastgøres med ekspansionsskruer i gipsvæg og så lægges der en højttaler der vejer 10 KG på dette. Hvis man er uheldig kan katten også finde på at hoppe op på højttaleren, så bliver det 20 KG.
Bør jeg kigge efter andre hyldeplaner eller vil det fungere?
Præcis, limtræsskiven er ikke det svage led i den løsning. Med så små konsoller får du en stor trækkraft i expanderen, så jeg ville have været mest bekymret for, at den trækker hul i gipsen. Konsollen i sig selv vil sikkert holde.
Jeg har anvendt ekspansionsskruer tidligere i gips med succes. Lige nu har jeg et 65" TV, der hænger på 4 ekspansioner og 2 træskruer i samme væg. Tidligere har jeg haft følgende konsoller med lignende ekspansioner (2 stk) med samme højttalere.
Ifølge beskrivelsen på bagsiden af pakken til konsollerne, skal de kunne klare 20 kg, og eftersom de sender med skrue og pløk, så gælder det med netop denne skrue. En ekspansion ifølge den model, jeg har, skal kunne klare 30-40 kg i en hel gipsvæg, i dette tilfælde bruger jeg 2, så 60-80 kg, og jeg har brug for maksimalt 20 kg, så man skulle mene, at den del burde være rolig?
MEN selvfølgelig er jeg lidt usikker nu, når thomasx taler om, at ekspansionen faktisk vil blive trukket udad, og at det kan ødelægge den 16mm tykke gips, jeg har.
Det svage punkt kunne helt klart være det limfugerede fyrretræsplade, men det lyder som om, det skulle være roligt, hvilket er imponerende!
Hvad har I ellers for forslag til konsoller, der nemt klarer 20 kg?
Det er 6D jeg bruger, men gipsen er kun 16 mm tyk, så den er ikke rigtig dobbelt, hvilket er lidt underligt, men den er heller ikke enkelt. De expanders jeg har købt skal fungere godt dog, det er bedre at de er lidt dybere end for overfladiske, kløerne må ikke åbnes inde i gipsen for så bliver det dårligt.
Den konsol er ikke spor bedre.
Det er afstanden fra øverste skrue til nederst på konsolen, der afgør, hvor høj belastning det bliver på expanderen.
Hvis man borer et nyt hul øverst i bukningen på den første konsol, så bliver det stærkere.
16 mm gips? Er det rigtig gammelt, eller er det nybygget?
Et alternativ er at gøre som jeg gjorde i kælderen, sætte dobbelte konsoller op, dvs. 4 stk, spørgsmålet er bare om det virkelig gør nogen nytte når ekspanderne skal spredes ud på kun 40 cm? Det bliver heller ikke lige så stilrent men det bør holde bedre?
Hvis centeren falder ned, er det sandsynligt at TV'et går tabt, og det er en finere Plasma, som ikke længere kan erstattes medmindre man kaster store summer efter det, så det er meget vigtigt at centeren sidder hvor den skal.
Den konsollen er ikke spor bedre.
Det er afstanden fra øverste skrue til længst nede på konsollen, der afgør, hvor høj belastning det bliver på expanderen.
Hvis man borer et nyt hul længst oppe i folden på den første konsollen, så bliver det stærkere.
16 mm gips? Er det rigtig gammelt eller er det nybygget?
Protte
Desværre ser jeg ingen mulighed for at modificere første konsol.
Huset er fra 70'erne, men væggen er opsat meget senere, sandsynligvis under 2000'erne. Enkelgips er, hvad jeg forstår, 12-13 mm, men denne er altså 16 mm, sandsynligvis skal det regnes som enkelt gips, for ellers skal pladerne være rigtig tynde (8 mm).
Måske bruge en høvlet malet bræt eller plade regel til regel mellem konsollerne og væggen, skru konsollen i et stærkere materiale så klarer de sig!
Du mener, at man skal sætte en høvlet malet bræt på væggen, fastgjort med expanders og derefter montere konsollerne i den? Det ville ganske vist gøre, at man kan sætte flere expanders langs brættet, men det betyder også, at højttaleren kommer yderligere 2-3 cm ud fra væggen.
Tror du virkelig ikke, at 2 eller evt. 4 expanders kan klare at holde en center på plads, når den sidder i gips, som er 16mm?
Jeg havde samme center i gips i lejligheden før med de andre konsoller, jeg viste. Der sad da 2 expanders i de øverste huller, og i de nederste sad der kun almindelige skruer trukket i gipsen, dvs. ingen videre hjælp bortset fra udseende.
Hvis ikke andet bør vel 4 konsoller i stedet for 2 gøre tricket?