Har du tjekket om der findes en regel i væggen et sted bagved der hvor du vil have hylden? Sæt i så fald en konsol i den, så vil den tage hovedparten af lasten, derefter kan du roligt sætte en eller to konsoller til i gipsen for at styre op det hele. Får du bare ind mindst en eneste skrue i en træregel så kan du føle dig helt rolig derefter.

Alternativt så skruer du konsollerne op, sætter en plade i, grebber pladen på kortsiderne ind mod væggen, og ser om den kan bære din vægt. Hvis den ikke kan derinde, skal du nok ikke regne med, at den holder i længden for 20 kg højttaler + 20 kilo kat, der lander på højttaleren. Hvis det derimod føles stabilt med din vægt, så holder den nok højttaler + kat også ;)

• Synes
Pagno
  • Laddar…
Her er nogle billeder af den malede planke og konsollerne. Min tanke nu er at bruge i alt 4 konsoller for at mindske trykket på gipsvæggen.

GU18lib.jpg
90qFFIG.jpg
AHQ7zK9.jpg
Større billeder her: http://imgur.com/a/4TjG8

Som I kan se er konsollerne hule, men lavet af en slags metal.

Planken vil mangle 5 cm på hver side og ca. 4 cm på forsiden for centeren, hvilket jeg tror bliver ganske passende. Jeg vil gerne gøre hylden så diskret som muligt, men alligevel bære godt.

Jeg ved, at I siger, at planken vil holde, selvom limfugerne går på tværs, men for at være på den sikre side overvejer jeg at lime 4 stk. 2 mm beslag fast på undersiden, som konsollerne også vil klemme om. Tykkelsen på beslagene på planken bliver 20 mm, hvilket er præcis, hvad konsollerne kan klare.

2000032393
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Halplatta/Spikplatta-2000032393/

Bliver nok klokkerent det der. :)

snowjim sagde:
Jeg ved, at I siger, at planken vil holde, selv om limfugerne går på tværs, men for at være på den sikre side, overvejer jeg at lime 4 stk. 2 mm beslag på undersiden, som konsollerne også vil klemme om. Tykkelsen på beslag på planke bliver 20 mm, hvilket er præcis, hvad konsollerne kan klare.

[bild]
[link]
Det bliver ikke nødvendigt. Gipsvæggen har givet efter langt før limtræpladen gør det. Du kan regne med, at limfugen er stærkere end træet i sig selv. Prøv at knække en planke, skal du se, at det er træet, der giver sig, og ikke limfugen.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Et andet alternativ er at vælge en konsol, som du kan sætte op og ned som et L, hvor du placerer højttaleren på L'ets fod. Så vil konsollen blive helt skjult af højttaleren, og du kan vælge en stor konsol.

• Synes
oas
  • Laddar…
Limter du fast den plade under limtræskiven lover jeg dig, at limtræet vil krumme sig i en eller anden retning, i værste fald falder højttaleren af hylden.

Protte

Hvorfor bruger du ikke konsollen i indlæg 5?

Med den konsol du har valgt, kan højttaleren ikke ligge helt op mod væggen.

Protte

prototypen sagde:
Limer du fast den plade under limtræpladen lover jeg, at limtræet vil vride sig i en eller anden retning, i værste fald vil højttaleren falde af hylden.

Protte
Det ser alligevel ikke ud som om, de ville gøre nogen gavn, så jeg ignorerer dem, det er dog muligt, at jeg presser dem på i starten for at sikre, at brættet virkelig ikke revner, men de er kun klemt på undersiden. Det er nemlig meget vigtigt, at højttaleren ikke falder ned, for så slår den sandsynligvis en TV i stykker, som ikke kan erstattes i dag.

Tak for informationen, vidste ikke, at pladen ville bøje sig, bare fordi man limer på den.

prototypen sagde:
Hvorfor bruger du ikke konsollen i indlæg 5?

Med den konsol, du har valgt, kan højttaleren ikke ligge helt op ad væggen.

Protte
Det er de konsoller, jeg har haft tidligere som sagt, og de er meget store. Problemet er, at centeren kommer tæt på TV'et, og det ser desværre ikke videre pænt ud installeret. Med de nye konsoller ser det klart bedre ud... håber jeg.

Fandt et gammelt billede af, hvordan det så ud, da vi havde konsollerne i lejligheden.

6B1aP7S.jpg

Som man kan se, er de ganske høje, og nu til dags sidder TV'et på væggen og er markant større, så det fungerer simpelthen ikke.

Har nu sat hylden op.

Valgte 3 holdere for udseendets skyld, og af en eller anden grund lykkedes det mig at ramme en regel (tror jeg) med den højre skrue. Det mærkelige var, at det jeg borede ud, stadig var hvidt, men det var alligevel solidt hele vejen ind, og når man strammede skruen, så tog det ret godt imod, så gips kan det ikke have været. De 2 E6 ekspanderskruer var ikke særlig sjove, der er ingen problemer med at fastgøre dem, men de bliver ligesom aldrig rigtig stive sammenlignet med skruen, der blev sat i reglen. Hængte man sig lidt på ekspanderskruerne, kunne man høre, at kløerne gravede sig lidt ind i gipsen, men sådan er det desværre med gips. Resten af vores vægge har en slags spånplade, og det føles MEGET mere holdbart.

Selve beslagene fra Biltema føles måske ikke som super kvalitet. Når man har skruet dem på plads, tipper underdelen lidt fremad, hvilket gør, at når man lægger vægt på hylden, så svajer hylden ned til holderne. Trods det ser pladen ud til at sidde godt i holderne, da den i hvert fald ikke kan trækkes ud med håndkraft efter skruerne blev spændt.

Man kan se, at højttaleren hælder udad en del ifølge vaterpasset, men det er dog ikke helt så slemt i virkeligheden. Jeg ville selvfølgelig gerne have det perfekt, men jeg er usikker på, om det virkelig er muligt med beslag som disse.

Her er lidt billeder, vil I se bedre opløsning så gå ind her: http://imgur.com/a/bepJl

fbE6oWq.jpg
n4LcVVy.jpg
zc1KvVI.jpg
ga8odq6.jpg
3oqB19c.jpg
9hVIYcJ.jpg
nolLVli.jpg
xwS3ST5.jpg
o0bGRe5.jpg
CNWJw6R.jpg
ASiSOw2.jpg
HnHV17j.jpg
aOUQXqS.jpg
tBN608f.jpg
gqWzlce.jpg
gqWzlce.jpg
A5OInhy.jpg
B6dUWCr.jpg

Lidt flere billeder.

SUkFWp2.jpg
6Pn3tA1.jpg
ip65uMx.jpg
kjYtX1P.jpg

Man kan se, at underlæben ikke ligger helt mod brættet her, dette bliver bedre, når vægten lægges på, men der er stadig nogle mm. Sandsynligvis skyldes det, at expanderfæstet skyder konsolfæstet nogle mm ud, men det kan også skyldes dårlig kvalitet.

hsd
Monter en sikkerhedswire med tanke på den store kat

Denne tråd har ændret retning mod en tråd, som jeg allerede har, så jeg henviser til den i stedet, så længe det gælder selve hylden som helhed: https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/261051-diskret-hylla-center-hogtalare-3.html

hsd sagde:
Montere en sikkerhedswire med tanke på den store kat
En sikkerhedswire kunne nok hjælpe med kraften yderst, men inde ved skruerne ville den næppe gøre nogen forskel. Det ærgerlige er, at sikkerhedswiren vil komme til at ligge op ad højttaleren, og det vil desværre blive en ret grim løsning. Det er dog en god tanke!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.