895 læst ·
7 svar
895 læst
7 svar
Hvor findes; aldersbestandig liste, ca 1*4 cm af fugtbestandigt, trykbestandigt materiale
Findes der noget materiale, der er egnet til at skabe luftspalte bag en pudsplade, hvis man skal pudse et træhus. Jeg ville gerne skabe luftspalten af en liste af mere fugtbestandigt materiale end træ og gerne et materiale, der kan udgøre fugtbarriere.
En idé er at sætte en strimmel aldringsbestandig plast uden for listen dvs. mellem luftspaltlisten og pudspladen.
En idé er at sætte en strimmel aldringsbestandig plast uden for listen dvs. mellem luftspaltlisten og pudspladen.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 indlæg
Test kabelkanal. Fås i aala dimensioner.
Findes der ikke specielle lister til luftspalter bag plader? Hvis jeg ikke husker forkert, har jeg set flere af dem i aluminium.
Rediger: Jeg vil lige surfe lidt og se, om jeg kan finde nogen igen..
Rediger: Jeg vil lige surfe lidt og se, om jeg kan finde nogen igen..
Du vil undgå træliste på et træhus? Indbilder du dig, at du kan få en helt gennemblødt puds og pudsbærende plade, eller hvad er du ude efter?
Hvis det er tilfældet, er det nok det enkleste at bare køre med standard træliste, men at skrue den op med en passende plastbrik mod stommen.
Hvis det er tilfældet, er det nok det enkleste at bare køre med standard træliste, men at skrue den op med en passende plastbrik mod stommen.
ja, jeg tænkte, at jeg ville have pudsvæggen til at sidde længe, og at afstandslisten er det svageste led. Men jeg kan tage fejl. skal jeg have plastskive, så bør den vel sidde mellem træliste og pudsbærende plade, eller så bruger jeg bare en smal strimmel alderbestandig plast på trælisten, så holder den måske lidt længereM myrstack sagde:
Teoretisk set tror jeg, du har en pointe om, hvor skiven skal sidde. Praktisk set tror jeg, det er meget lettere at sætte den under listen ved monteringen, og så når pladen skal på, er det bare at ramme listen som normalt.U utbygget sagde:jep jeg tænkte, at jeg ville have, at pudsvæggen skulle holde længe, og at afstandslisten er det svageste led. Men jeg kan tage fejl.
skal jeg have plastikskive, bør den vel sidde mellem træliste og pudsbærende plade eller også bruger jeg bare en smal strimmel aldersbestandig plast på trælisten, så holder den måske lidt længere
Jeg forestiller mig dog, at i et scenarie, hvor du har så utroligt gennemfugtig puds, at du risikerer, at fugt trækkes ind fra pudsbærende pladen til stommen, så er det snarere den sandsynligvis ekstreme relative luftfugtighed i luften, der cirkulerer i luftspalten, der vil øge fugtbelastningen på din stamme snarere end det, der kan trækkes ind med kapillærkraft gennem listerne. Pudsbærende plader er jo normalt ret kapillærbrydende med
japp, tankerne har gået i den retning med at det er fugtigt.M myrstack sagde:Teoretisk set tror jeg, at du har en pointe med, hvor beslaget skal sidde. Praktisk set tror jeg, det er meget lettere at sætte det under listen ved monteringen, og så når pladen skal på, er det bare at ramme listen som sædvanligt.
Tænker mig dog, at i et scenarie hvor du har så utroligt gennemfugtet puds, at du risikerer, at fugt trækkes ind fra pudsbærerskiven til stommen, så er det snarere den sandsynligvis ekstreme relative fugtighed i luften, der cirkulerer i luftspalten, som vil øge fugtbelastningen på din stamme snarere end det, der kan trækkes ind med kapillarkraft gennem listerne. Pudsbærerskiverne er jo normalt ret kapillarbrydende.
Og ramme beslaget når pudsen skrues fast vil nok ikke gå.
Men jeg tænker, at hvis pudsen er 75, så bliver træet 75, og det er en anelse højt, men hvis jeg har plastik mellem træ og puds, så klarer træet sig lidt længere.
At fugt skulle sidde fast indenfor plastikken er også en risiko, men der tænker jeg, at den kan gå i siddeled.
Klik her for at svare