4,570 læst ·
11 svar
5k læst
11 svar
Hvor finder jeg imprægneret fyrretræ i god kvalitet?
Jeg skal bygge en terrasse og tænkte på at bruge trykimprægneret fyr i de klasser, der anbefales. Intet underligt altså.
Jeg er blevet anbefalet ikke at købe det billigste, der findes i byggemarkederne, og købe noget i højere kvalitet. Men hvor finder jeg sådan noget? Nogle tips til en speciel forhandler i det nordlige Stockholmsområde?
Jeg er blevet anbefalet ikke at købe det billigste, der findes i byggemarkederne, og købe noget i højere kvalitet. Men hvor finder jeg sådan noget? Nogle tips til en speciel forhandler i det nordlige Stockholmsområde?
M
magentis
Banlyst
· Västernorrland
· 478 indlæg
magentis
Banlyst
- Västernorrland
- 478 indlæg
Beijer Bygg har haft samtlige klasser, men om de lagerfører det nu ved jeg ikke. De skriver dog om hvilke klasser der findes og hvordan de skal anvendes, hvilket måske kan tolkes som, at de i det mindste kan hjemtage på bestilling.
---------------------------------------
Neden klippet fra: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=12066
Træbeskyttelsesklasse NTR/M er primært beregnet til konstruktioner i havvand på vestkysten, men kan også anvendes i jord eller vand, hvor der stilles særligt høje krav til bestandighed og holdbarhed, for eksempel til fundamentpæle.
Træbeskyttelsesklasse NTR/A er beregnet til træværk i permanent kontakt med jord eller ferskvand, samt i konstruktioner, også over jorden, hvor personsikkerheden kræver, at de ikke svækkes eller som kan være svære at inspicere og udskifte.
Træbeskyttelsesklasse NTR/AB er beregnet til træværk, der er udsat for vejr og vind eller kondens, men som ikke er i kontakt med jord eller vand og hvor udskiftning af beskadigede dele eller personsikkerheden ikke er af afgørende betydning.
Træbeskyttelsesklasse NTR/B er beregnet til udvendige snedkerier som vinduer og døre.
---------------------------------------------------
magentis.
PS. Gran kan ikke trykimprægneres, så alt der sælges er fyrretræ. DS.
---------------------------------------
Neden klippet fra: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=12066
Træbeskyttelsesklasse NTR/M er primært beregnet til konstruktioner i havvand på vestkysten, men kan også anvendes i jord eller vand, hvor der stilles særligt høje krav til bestandighed og holdbarhed, for eksempel til fundamentpæle.
Træbeskyttelsesklasse NTR/A er beregnet til træværk i permanent kontakt med jord eller ferskvand, samt i konstruktioner, også over jorden, hvor personsikkerheden kræver, at de ikke svækkes eller som kan være svære at inspicere og udskifte.
Træbeskyttelsesklasse NTR/AB er beregnet til træværk, der er udsat for vejr og vind eller kondens, men som ikke er i kontakt med jord eller vand og hvor udskiftning af beskadigede dele eller personsikkerheden ikke er af afgørende betydning.
Træbeskyttelsesklasse NTR/B er beregnet til udvendige snedkerier som vinduer og døre.
---------------------------------------------------
magentis.
PS. Gran kan ikke trykimprægneres, så alt der sælges er fyrretræ. DS.
Jeg var lidt uklar. At finde materialet i de rigtige imprægneringsklasser ser ikke ud til at være så svært, men det jeg leder efter er at finde det i god kvalitet.
Hvordan forskellen i kvalitet er mellem forskellige varehuse har jeg ingen anelse om, men jeg håber, at I her på byggahus kan hjælpe mig med det.
Hvordan forskellen i kvalitet er mellem forskellige varehuse har jeg ingen anelse om, men jeg håber, at I her på byggahus kan hjælpe mig med det.
M
magentis
Banlyst
· Västernorrland
· 478 indlæg
magentis
Banlyst
- Västernorrland
- 478 indlæg
Det skal ikke være nogen forskel, eftersom det er klasseinddelt. Desværre har jeg en fornemmelse af, at det er lidt så som så med efterlevelsen... Selv køber jeg trykimprægneret kun hos ByggMax, efter at have fået leveret rent affaldstræ fra Silvan en gang... Men om de er bedre eller værre end nogen anden ved jeg ikke..., men det jeg har brugt har i det mindste ikke været usselt. Ulempen er vel, at ByggMax har så stor omsætning af imprægneret, at det er så nyligt "trykket", at det ofte er både surt og dermed blytungt 
magentis
magentis
M
magentis
Banlyst
· Västernorrland
· 478 indlæg
magentis
Banlyst
- Västernorrland
- 478 indlæg
Ja, det vil se trykimprægneret ud, men grans fibre/sammensætning fungerer ikke godt til trykimprægnering. Derfor er det stort set værdiløst at trykimprægnere gran, det bliver ikke bedre end almindelig malet rådskjold. Det kan sikkert findes en mere teknisk forklaring på Internettet.., jeg ved bare, at det er sådan, og kan ikke give et bedre svar.ArneTW sagde:
Eller også tager jeg fejl, og man har fundet en god måde at imprægnere gran på..., måske skal jeg undersøge sagen alligevel, så jeg ikke påstår ting, der ikke længere er sande..
magentis
M
magentis
Banlyst
· Västernorrland
· 478 indlæg
magentis
Banlyst
- Västernorrland
- 478 indlæg
Jeg kom i tanke om, at der findes et savværk udenfor Falun (der findes sikkert flere), som kun saver Lærketræer..., gjorde det i hvert fald. Skaff et par brædder fra Lærk, så slipper du for rådproblemet på rygbrædderne.
Synes stadig at gælde, at dømme ud fra følgende SLU-opgave:magentis sagde:Ja det kommer at se trykimprægneret ud, men granens fibre/sammensætning fungerer ikke at bruge trykimprægnering på. Derfor er det i princippet værdiløst at trykimprægnere gran, det bliver ikke bedre end almindelig malet rådskydd. Det går sikkert at lede op en mere teknisk forklaring på Internet.., jeg bare ved at det er sådan, å kan ikke give et bedre svar.
Eller så er det sådan at jeg har fejl, å at man har fundet en god måde at imprægnere gran..., måske må undersøge sagen iaf, så jeg ikke påstår ting som ikke længere er sande..
magentis
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00002766/
Citat: "....gran får kun en overfladisk beskyttelse, da dets træ har begrænsede forudsætninger for at optage imprægneringsvæske (Nilsson, T. & Björdal, C., 2006)."
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 239 indlæg
Det er rigtigt. Fyrretræs splintvedsceller har tværforbindelser som gør, at imprægneringen kan trænge ind. Granens celler har ikke dette, hvilket betyder at imprægneringen bliver på overfladen. Lidt som at marinere kyllingefileter med olie; det går ikke.magentis sagde:Ja det kommer att se trykimprægneret ud, men granens fibre/sammensætning fungerer ikke at bruge trykimprægnering på. Derfor er det i princippet værdiløst at trykimprægnere gran, det bliver ikke bedre end almindelig malet rådskydd. Det kan sikkert findes en mere teknisk forklaring på internettet.., jeg ved bare at det er sådan, og kan ikke give et bedre svar.
Eller så er det sådan at jeg tager fejl, og at man har fundet en god måde at imprægnere gran på..., jeg må måske undersøge sagen, så jeg ikke påstår ting der ikke længere er sande..
magentis
Kvaliteten på trykimprægneret (altså ikke træbeskyttelsesklassen) afhænger af to ting: hvor træet er vokset, og hvor stor dimension det er taget fra.
Hvis du kan finde langsomtvoksende fyr (helst vokset i Norrland, men vis import fra vores nordlige naboer og Rusland kan også være tilstrækkelig) er det i de fleste tilfælde at foretrække frem for sydtræ, vokset på det smålandske højland. (Egner sig bedre til at lave flyvemaskinspropeller af end til byggeformål.)
Hvis træet er taget fra større fyr med stor stammediameter, er det bedre end det, der er taget fra mindre stammediameter. Forskellen ses på krumningen i årringene i endetræet. (Så lige som muligt gælder.) Og finder du træ med årringe på tværs af træets flade side, kan du næsten være sikker på, at det er lille fyr, der er gennemskåret og trykket = den aller dårligste slags træ.
I de aller fleste tilfælde tages trykimprægneret træ fra lille stammediameter. Det er heller aldrig kernetræ, kun ydertræ, fordi kernen ikke kan trykimprægneres pga. for højt harpiksindhold.
Det går derfor næsten lige så godt at bruge nordlandsvokset kernetræ af fyr til konstruktioner, der ikke er alt for meget udsat for fugt, som dårlig kvalitet trykimprægneret.
Alternativet: varmebehandlet træ er en meget bedre beskyttelse end trykket.
Tillæg: dit spørgsmål: hvor finder jeg højere kvalitet? svaret er: henvend dig til en trælast. Havde du boet her på vestsiden, ville jeg have henvist dig til Högströms Træ i Svanesund.
Hvis du kan finde langsomtvoksende fyr (helst vokset i Norrland, men vis import fra vores nordlige naboer og Rusland kan også være tilstrækkelig) er det i de fleste tilfælde at foretrække frem for sydtræ, vokset på det smålandske højland. (Egner sig bedre til at lave flyvemaskinspropeller af end til byggeformål.)
Hvis træet er taget fra større fyr med stor stammediameter, er det bedre end det, der er taget fra mindre stammediameter. Forskellen ses på krumningen i årringene i endetræet. (Så lige som muligt gælder.) Og finder du træ med årringe på tværs af træets flade side, kan du næsten være sikker på, at det er lille fyr, der er gennemskåret og trykket = den aller dårligste slags træ.
I de aller fleste tilfælde tages trykimprægneret træ fra lille stammediameter. Det er heller aldrig kernetræ, kun ydertræ, fordi kernen ikke kan trykimprægneres pga. for højt harpiksindhold.
Det går derfor næsten lige så godt at bruge nordlandsvokset kernetræ af fyr til konstruktioner, der ikke er alt for meget udsat for fugt, som dårlig kvalitet trykimprægneret.
Alternativet: varmebehandlet træ er en meget bedre beskyttelse end trykket.
Tillæg: dit spørgsmål: hvor finder jeg højere kvalitet? svaret er: henvend dig til en trælast. Havde du boet her på vestsiden, ville jeg have henvist dig til Högströms Træ i Svanesund.