B blork sagde:
Jeg føler mig som en idiot, men jeg kan ikke finde ud af, hvor man kan købe varmforzinket 40mm søm som disse?

[billede]

Har været på Byggmax, Jem&Fix, XLBygg og ingen ser ud til at have dette?!

(Jeg skal sømme to 22mm brædder sammen, så jeg har brug for 40mm for at sømmet ikke skal stikke ud. 50mm er der rigeligt af men bliver jo ikke godt..)
Kamspik 35 mm findes hos Ahlsell blandt andet. Kamspik griber utroligt godt, så det burde kompensere for den kortere længde.
 
B
H hydrolift sagde:
Hvorfor ikke skrue? Det plejer at fungere bedre end søm til at sammenføje to brædder.
[link]
Er det ikke mere besværligt at tage brættet ned, når skruen er dækket af flere lag maling? 🤔
 
Senest redigeret:
B
Dan1891 Dan1891 sagde:
Jem o Fix ser ud til at have elforzinket i butikken:
[link]
"For indendørs og udendørs brug" står der, hmmm ruster de ikke udendørs?
Ja disse kiggede jeg på, men ja de ruster vel. Der stod indoor på æsken.
 
  • Synes
Dan1891
  • Laddar…
B
MultiMan MultiMan sagde:
Det ligner en søm til sømpistol. Har du kigget efter sådan nogle?

Jeg har både dykkersøm og almindelig varmforsinket søm i 40 mm i kasse (Gunnebo), men dem købte jeg for mere end 15 år siden. Burde dog stadig være tilgængelige.

Edit: Sandsynligvis disse jeg købte: [link]
Det må blive til at bestille denne nu, har googlet en time mere og finder intet fornuftigt.

Hvis nogen vil købe 950 søm af mig, så sig til. :)

Edit:

Disse findes jo ellers fra Byggahus.se: https://shop.byggahus.se/collections/spik/products/ankarspik-tdg-300-pack-fast

Jeg ved ikke, hvad tdg er for en behandling? Egnet til udendørs brug?

Overvejer også at måske droppe at bruge blegkspik som det var fra starten og bruge farmskruer i stedet, nemmere at skrue af den dag, det skal af igen..
https://shop.byggahus.se/products/farmarskruv-traregel-ufo-150-pack-fast?variant=46460630696266
Tror ikke man ser nogen forskel på afstand, at det er skruer på den ene side og søm på den anden?
 
Senest redigeret:
P
B blork sagde:
Jeg føler mig som en idiot men jeg kan ikke finde, hvor man kan købe varmforzinket 40mm søm som disse?

[billede]

Har været i Byggmax, Jem&Fix, XLBygg og ingen synes at have dette?!

(Jeg skal sømme to 22mm brædder sammen, så jeg har brug for 40mm for at sømmene ikke skal stikke ud. 50mm er der masser af, men det bliver jo ikke godt..)
Ser ud til at være ring- eller kamspiker..
 
MultiMan
Søm på bånd til sømpistol som jeg har set har haft det udseende med ringe, derfor skrev jeg det. 3" og 4"-søm som tømreren havde i sin Paslode til lægterne på mit tag så præcis sådan ud. Samme med sømhovedet, det er ikke glat nedenunder som almindelige søm.
 
MultiMan
B blork sagde:
Får blive at bestille denne nu, googlet en time til og finder intet fornuftigt.

Hvis nogen vil købe 950 søm af mig så sig til. :)

Edit:

Disse findes jo ellers fra Byggahus.se: [link]

Jeg ved ikke hvad tdg er for behandling? Egnet til udendørs brug?

Overvejer også at måske lade være med at bruge beslagssøm som det var fra starten og bruge farmskruv i stedet, lettere at skrue af den dag det skal af igen..
[link]
Tror ikke man ser nogen forskel på afstand, at det er skrue på den ene side og søm på den anden?
Jeg ville personligt have brugt kvalitets tralleskruv på 43 mm. Det brugte jeg både til vindskeder, rundt om vinduer m.m.

B blork sagde:
Hmm måske disse kunne fungere: [link]
Den burde fungere glimrende, hvis man vil have søm!

Edit: Ulempen er, at det ikke engang bliver 15 mm i bræt 2 med normalt tynde 21-22mm brædder. Det er for lidt.
 
Senest redigeret:
  • Synes
blork
  • Laddar…
B
MultiMan MultiMan sagde:
Jeg ville personligt have kørt kvalitets terrasse skruer i 43 mm. Det brugte jeg til både vindskiver, rundt om vinduer m.m.


Den burde fungere udmærket, hvis man vil have søm!
Jeg tænker bare, at det bliver besværligt at tage det fra hinanden næste gang, når man har malet over alle skruehovederne? Risiko for at de også ses igennem dækmaling? Men det er måske ikke et problem?
 
C
B blork sagde:
Jeg tænker bare, at det bliver besværligt at skille ad næste gang, når man har malet over alle skruehovederne?
Skal man skille ad, er søm det rigtige valg. Men jeg tænker, at udendørs er træet ofte færdigt alligevel, når det er tid til at skille ad.
 
  • Synes
blork
  • Laddar…
MultiMan
B blork sagde:
Jeg tænker bare, at det bliver besværligt at skille ad næste gang, når man har malet over alle skruehovederne? Risiko for at de også er synlige gennem dækmaling? Men det er måske ikke noget problem?
Jeg trykkede olie-/utefog i hovederne, før jeg malede, for at det skulle blive glat og fugtsikkert, hvor skruen er gået ind, og den masse holder sig blød i årtier. Men det er ekstra arbejde, som man måske ikke vil have.
 
  • Synes
blork
  • Laddar…
B
MultiMan MultiMan sagde:
Den burde fungere udmærket, hvis man vil have spik!

Edit: Ulempen er, at det ikke engang bliver 15 mm i bræt 2 med normalt tynde 21-22mm brædder. Det er for lidt.
Ja, den er måske for kort alligevel, at det skal være så svært at finde. :D

https://www.proffsmagasinet.se/bygg...karspik-o4-mm-flat-fzv-40-mm-200-pack-3064992
Disse var alligevel til en rimelig pris, med fragt lidt over 260kr, bare lidt langsom fragt.

Ellers har bygghus disse, ved ikke hvor passende kolstål er? Støtter gerne Byggahus :D
https://shop.byggahus.se/products/ankarspik-tdg-300-pack-fast
 
Senest redigeret:
MultiMan
Ja, 4 mm tykkelse kan blive problematisk, især med rundsøm hvis man skal sømme i tynde brædder. Risiko for sprækker.

Ellers er det en meget god overfladebehandling og den rette længde.

Kulstål er hvad der plejer at findes i alle almindelige galvaniserede træsøm, hvad jeg ved iaf.
 
  • Synes
blork
  • Laddar…
B
Attans ja de gamle ser ud til at være 2mm i diameter. Men det har jeg ikke lykkedes med at finde nogen steder. Kun 40X4.0 som ser ud til at blive fremstillet. Hvor svært kan det være.🤣

Tager almindelige søm i stedet, det dur nok. https://www.k-rauta.se/produkt/spik-essve-17x40-fzv-rafflad-1000st/7317761040446
Brættet skal jo også sømmes i bærende lægte eller hvad det hedder med 75mm søm så kommer det nok til at holde.
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.