Nissens
Jeg har isoleret ydervæggene i en garage og har indenfor stolperne et installationslag med liggende 45x45 regler. I disse har jeg skruet 12 mm liggende konstruktionskrydsfiner med 40 mm skruer, og relativt tæt mellem skruerne, så de klarer belastning. Direkte bag krydsfineren har jeg plast (dampspærre), som jeg ikke vil have huller i.

Nu tænker jeg at skrue op stående enkelgips på krydsfineren, den er 13 mm, men langs den skrånende kant man skruer meget i, er den kun godt 11 mm tyk.

Så nu ville jeg gerne have 12+11 mm = 23 mm gipsskruer til at skrue gipsen op med.

Problemet er, at de korteste gipsskruer jeg finder er 19 henholdsvis 25 mm lange, altså enten for korte eller lidt for lange...

Findes der cirka 22-23mm gipsskruer at finde et sted?

Har du isolering udenfor 45'erne også? I så fald er det vel mellem 45'erne og stommen du skal have plasten, så 45'erne faktisk danner et installationslag på indersiden af plasten? Det er vel hele finessen med et installationslag, at man slipper for at punktere plasten for alle dåser, flexrør og alt andet skidt man hænger op på væggene? Hver eneste søm eller skrue du sætter op i fremtiden vil jo punktere plasten bag ved krydsfinerpladen?

Nissens
Tomtom79 Tomtom79 sagde:
Har du isolering udenfor 45erne også? I så fald er det mellem 45erne og stommen, du skal have plasten, så 45erne faktisk danner et installationslag på indersiden af plasten? Det er vel hele fidusen med et installationslag, at man slipper for at punktere plasten for alle bokse, flexrør og alt andet skrammel, man hænger op på væggene? Hver eneste søm eller skrue, du sætter op i fremtiden, vil jo punktere plasten bag krydsfineren?
Ja, jeg har isolering mellem 45 reglerne.

Nej, eftersom det er en garagebygning, hvor der i lange perioder kun vil være omkring +5 grader, så vil dugpunktet være i installationsrummet, derfor skal plasten være direkte bag ved pladerne. Hvis det altid var typisk +20 grader indendørs, kunne plasten være længere inde i væggen.

Det er ikke mange punkteringer i plasten, mest elbokse, men de er lette at få tilstrækkeligt tætte. Det var mere arbejde i skråtaget med alle spærtræerne (W spær), som skulle tapes.

Og nej, fordi jeg ved, hvor krydsfineren sidder, og hvor tyk den er, sætter jeg naturligvis ikke så lange skruer i, at de går ind i plasten.

Men mit spørgsmål er altså, om der findes 22-23 mm korte gipsskruer?

Senest redigeret:
  • Synes
Tomtom79
  • Laddar…
mærk op 45:ernes CC også på gipsen og skru i almindelig gipsskrue der. Så gør det ikke så meget, at det går igennem, da skruerne så havner i 45erne. Så kan du supplere med nogle korte skruer lige langs med gipssamlingerne.

• Synes
tergo
  • Laddar…
J
@Nissens - Jeg er lidt i samme situation nu, men skal have to lag gips, så jeg har brug for to forskellige længder. Hvordan som helst, fandt du nogle gipsskruer som var 22-23mm?

Nissens
Rejäl sagde:
Her har du..

[link]
Absolut ikke, disse er til hårdgips og fungerer ikke på almindelig gips. Der er for små hoveder på dem til almindelig gips...

P
Nissens Nissens sagde:
Absolut ikke, disse er til hårdgips og fungerer ikke til almindelig gips. Der er for små hoveder på dem til almindelig gips...
Dem har vi brugt i specifikke tilfælde, når skruen ikke skulle gå igennem det bagvedliggende plademateriale.

Nissens
J Json_ sagde:
@Nissens - Jeg er lidt i samme situation nu, men skal have to lag gips, så jeg har brug for to forskellige længder. Hvordan som helst, fandt du nogle gipsskruer som var 22-23mm?
Efter meget søgning fandt jeg ikke nogle 22-23mm korte gipsskruer, fandt 19mm hos fx Hornbach - men de er desværre til hårdgips og har for små hoveder til almindelig gips.

Efter lidt testning kom jeg frem til, at det fungerer med 25mm gipsskruer. De 2mm, de er for lange, er ikke nok til at skade plastikken bagved. En fordel er jo, at de også fæstner i hele krydsfinerens dybde.

Senest redigeret:
  • Synes
Json_
  • Laddar…
Nissens
Rejäl sagde:
Dom har vi använt i specifika tillfällen når ikke skruen har fået gå igennem inderliggende plademateriale..
Det er muligt, men de er ikke beregnet til almindelige gipsplader, jeg ville aldrig tage chancen med for små skruehoveder. Ikke så sjovt at skulle lave arbejdet om efter et par år.

J
Nissens Nissens sagde:
Efter meget søgen fandt jeg ikke nogle 22-23mm korte gipskruer, fandt 19mm på fx Hornbach - men de er desværre for hårdgips og har for små hoveder til almindelig gips.

Efter lidt test fandt jeg ud af, at det fungerer med 25mm gipskruer. De 2mm de er for lange, er ikke nok til at beskadige plastikken bagved. En fordel er jo, at de også fæster i hele fiboplade dybden.
Tak for svar! Var også lidt inde på den variant.

• Synes
Nissens
  • Laddar…
Skru de liggende reglar fast og lim de stående samlinger.

Nissens
J Json_ sagde:
Tak for svar! Var også inde lidt på den variant.
Lim ældes, og at lade papiret på bagsiden holde gipsen på plads føles risikabelt, men idéen om at sætte længere skruer i de liggende regler er god, derefter kan man jo skrue resten med 25 mm skruer. 😊

• Synes
Json_
  • Laddar…
J
Nissens Nissens sagde:
Lim ældes og at lade papiret på bagsiden holde gipsen på plads føles risikabelt, men idéen om at sætte længere skruer i de liggende lægter er god, derefter kan man jo skrue resten med 25 mm skruer. 😊
Præcis sådan får det blive, tak :)

• Synes
Nissens
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.