Håndtegnet diagram af en vægkonstruktion med betegnelser for forskellige lag og materialer, herunder vægregel, kuttersmuld, isolering, og mulig skimmel. Undrer hvordan almindelig eller fejlkonstrukteret min væg er, og hvordan skulle man have gjort i stedet? Har lavet en enkel snitvisning på min gavlvæg for at beskrive problemet, men reglen mærket med ? er sort på undersiden, og min teori er, at indeluft har trukket sig ind i væggen og steget op og kondenseret på undersiden, og fugten kan derefter ikke slippe væk. Villa bygget i 1960

Er der nogen dampspærre i væggen?
Er alle bygningselementer du har tegnet originale?

• Synes
Henningelvis
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo sagde:
Er der nogen dampspærre i væggen?
Er samtlige bygningselementer du har tegnet originale?
Ja og ja dampspærren er en papp men alufolie

Havde samme konstruktion og problem på mit hus bygget -66

Isakare Isakare sagde:
Havde samme konstruktion og problem på mit hus bygget -66
Hvad gjorde du ved sagen?

1960 var dampspærre et næsten ukendt begreb, i hvert fald blandt almindelige bygmestre. Det er med som krav i BABS 1960, men slog nok ikke igennem i bredden før efter endnu nogle år. Den mest almindelige dampspærre som kom bagefter var asfaltpapir. Byggeplast fandtes overhovedet ikke i 60'erne. Hovedårsagen til indførelsen af dampspærre var, at kondens sænkede glasuldens isoleringsevne. Man kan ikke tale om byggefejl, når et hus er bygget på den måde som var sædvanligt, da det blev bygget. Så synes jeg, at sektionen gennem gavlvæggen er lidt uventet. Det almindelige er nok, at høvlspånisoleringen går hele vejen ud til gavlpanelerne.

J justusandersson sagde:
Derefter synes jeg, at sektionen gennem gavlvæggen er lidt uventet. Det almindelige er nok, at kutterspånisoleringen går hele vejen ud til gavlpanel.
Tak for oplysningerne, ang kutterspånet så går det over væg og ud mod panel, lidt utydelig skitse bare

M martin h82 sagde:
Hvad gjorde du ved sagen?
Dampspærre efter råd fra en snedker.
Rev alle loftlister af, tætnede alle samlinger i gipspladerne med latexfugemasse. Malede 3 lag maling grundigt på vægge og loft, 2 lag 20 eller om det var 30 glans og så et lag almindelig vægmaling 7 glans, tapet på de vægge, hvor vi ønskede det efter malingen.
Malingen bliver som et lag plastik og reducerer damptrykket drastisk.
Selve skaden vaskede jeg med klorin, og malede på Cuprinol træimprægnering (findes nok ikke at købe længere).
Indrettede loftet derefter, så jeg kom aldrig mere til området for at tjekke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.