2,293 læst ·
7 svar
2k læst
7 svar
Hvor fejlbygget er denne vægkonstruktion/gavl

Er der nogen dampspærre i væggen?
Er alle bygningselementer du har tegnet originale?
Er alle bygningselementer du har tegnet originale?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
1960 var dampspærre et næsten ukendt begreb, i hvert fald blandt almindelige bygmestre. Det er med som krav i BABS 1960, men slog nok ikke igennem i bredden før efter endnu nogle år. Den mest almindelige dampspærre som kom bagefter var asfaltpapir. Byggeplast fandtes overhovedet ikke i 60'erne. Hovedårsagen til indførelsen af dampspærre var, at kondens sænkede glasuldens isoleringsevne. Man kan ikke tale om byggefejl, når et hus er bygget på den måde som var sædvanligt, da det blev bygget. Så synes jeg, at sektionen gennem gavlvæggen er lidt uventet. Det almindelige er nok, at høvlspånisoleringen går hele vejen ud til gavlpanelerne.
Dampspærre efter råd fra en snedker.M martin h82 sagde:
Rev alle loftlister af, tætnede alle samlinger i gipspladerne med latexfugemasse. Malede 3 lag maling grundigt på vægge og loft, 2 lag 20 eller om det var 30 glans og så et lag almindelig vægmaling 7 glans, tapet på de vægge, hvor vi ønskede det efter malingen.
Malingen bliver som et lag plastik og reducerer damptrykket drastisk.
Selve skaden vaskede jeg med klorin, og malede på Cuprinol træimprægnering (findes nok ikke at købe længere).
Indrettede loftet derefter, så jeg kom aldrig mere til området for at tjekke.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Fasadfärg som liknar denna (grå-ish)?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad är och har man denna till?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur farlig är denna träskadeinsekt på timmerstock/fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Varför mögel runt denna anslutning?
Tak & Vind -
Är detta glapp / denna lutning på taket OK?
Tak & Vind