Jeg skal bygge en møbel som i stil skal ligne en tønde. Så rundt om den vil jeg have stålbånd. I den almindelige handel finder jeg kun på rulle, og det er ikke stabilt nok for mig. Så spørgsmålet er, om der findes et sted, der sælger tøndebånd i forskellige dimensioner?

Må jo findes nogen som ved det? :)

Bliver nok svært at få fat i, da det er omkredsen, der bestemmer for båndet. Har du talt med en plåtis af ældre slags, de er ret snedige og kan lave dine bånd efter beskrivelse.

Eftersom der ikke laves så mange tønder i dag, tror jeg ikke rigtig, at der findes tøndebånd at købe (jeg tager gerne fejl, da jeg selv gerne vil lave nogle tønder)

Spontant lyder en klejnsmed som den forkerte fagkategori, jeg ville snarere tro en smed?

J jonaserik sagde:
Bliver nok svært at få fat i da det er omkredsen der bestemmer for båndet, har du talt med en plåtslagare af ældre slag, dem er ret snedige og kan lave dine bånd efter beskrivelse.
Jo, var bange for det, at efterspørgslen er lav...

Antager at almindeligt pladejern ville være udmærket, 20x2 eller måske 25...

13th Marine 13th Marine sagde:
Eftersom det inte görs så mycket tunnor idag så tror jag ikke rigtig det findes tunnband at købe (jeg har gerne fejl da jeg selv ville lave nogle tunnor)

Spontant lyder en plåtslagare som forkert yrkeskategori, skulle snarere tro en smed?
Der laves mange tunnor til fremstilling af sherry og whisky også i dag. Dog ikke i Sverige selvfølgelig.

Billedgoogl "fassreifen" eller "barrel hoop"

Senest redigeret:
"Problemet" med tunnband (om ikke jeg husker forkert) er, at man sætter dem på tønden, når de er glødende varme, og båndet trækker sig derefter sammen, når det afkøles..

Men hvis man ikke ønsker funktionen, hvor de spænder træet sammen, kan et hvilket som helst pladeværksted med en vals/engelsk hjul/tilstrækkelig fantasi lave ringe i stål..

Violina Violina sagde:
Problemet" med tunnband (om ikke jeg husker forkert) er, at man sætter dem på tønden, når de er glødende varme, båndet krymper så, når det køler af..
Hvis de sidder på rigtige træfade, behøver de ikke varmes. Fadet er jo større mod midten, så båndene kan slås ned, indtil de klemmer tilstrækkeligt hårdt.

T Thomas_Blekinge sagde:
Der laves mange tønder til fremstilling af sherry og whisky også i dag. Dog ikke i Sverige selvfølgelig.
For så vidt helt korrekt, jeg tænkte primært på indenlandsk produktion.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.