Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Jeg skal bygge en møbel som i stil skal ligne en tønde. Så rundt om den vil jeg have stålbånd. I den almindelige handel finder jeg kun på rulle, og det er ikke stabilt nok for mig. Så spørgsmålet er, om der findes et sted, der sælger tøndebånd i forskellige dimensioner?
Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Må jo findes nogen som ved det? 
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 indlæg
Eftersom der ikke laves så mange tønder i dag, tror jeg ikke rigtig, at der findes tøndebånd at købe (jeg tager gerne fejl, da jeg selv gerne vil lave nogle tønder)
Spontant lyder en klejnsmed som den forkerte fagkategori, jeg ville snarere tro en smed?
Spontant lyder en klejnsmed som den forkerte fagkategori, jeg ville snarere tro en smed?
Du kan jo kontakte dette firma og høre hvem der leverer til det.
https://www.tunnor.se/
https://www.tunnor.se/
Hobbytømrer
· Västmanland
· 214 indlæg
Altvidende
· Västra götaland
· 10 929 indlæg
Antager at almindeligt pladejern ville være udmærket, 20x2 eller måske 25...
Medlem
· Blekinge
· 12 241 indlæg
Der laves mange tunnor til fremstilling af sherry og whisky også i dag. Dog ikke i Sverige selvfølgelig.13th Marine sagde:
Medlem
· Blekinge
· 12 241 indlæg
Billedgoogl "fassreifen" eller "barrel hoop"
Senest redigeret:
"Problemet" med tunnband (om ikke jeg husker forkert) er, at man sætter dem på tønden, når de er glødende varme, og båndet trækker sig derefter sammen, når det afkøles..
Men hvis man ikke ønsker funktionen, hvor de spænder træet sammen, kan et hvilket som helst pladeværksted med en vals/engelsk hjul/tilstrækkelig fantasi lave ringe i stål..
Men hvis man ikke ønsker funktionen, hvor de spænder træet sammen, kan et hvilket som helst pladeværksted med en vals/engelsk hjul/tilstrækkelig fantasi lave ringe i stål..
Medlem
· Blekinge
· 12 241 indlæg
Hvis de sidder på rigtige træfade, behøver de ikke varmes. Fadet er jo større mod midten, så båndene kan slås ned, indtil de klemmer tilstrækkeligt hårdt.Violina sagde:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 indlæg
Klik her for at svare