14,838 læst ·
24 svar
15k læst
24 svar
hvor får jeg fat i 9,xmm masonitplader?
Side 1 af 2
Jeg rev jo løs nogle vægplader i forbindelse med vandskade.
Nu hvor jeg begynder at planlægge indkøb af materialer, viste det sig, at butikken ikke havde masonit.. Noget siger mig, at dette bliver en udfordring.
Kan ikke måle præcist med tommestokken hvad pladerne er, men et sted mellem 9-10mm.
Alternativer?
*Gips.. Findes i 6 eller 13, hvilket bliver besværligt at matche med den øvrige væg, som sidder tilbage.
*Findes jo også 9mm udendørs gips. Ringede og spurgte producenterne om de lugter mærkeligt eller lignende, hvis man har dem indendørs, hvilket de ikke havde viden om, dog var jeg nødt til at male dem alligevel for at kunne spartle osv...
- det ville jo ikke være optimalt, hvis disse begynder at lugte mærkeligt...
*Minerit plader på 9mm fandtes også, men dyre samt ikke let håndterbare overhovedet, grunde, spartle lime på noget dug og alt hvad producenten sagde med stor skepsis...
*Birkekrydsfiner 9mm... stod dog intet i deres tekst om at det skulle være godt som vægplade.. meget dyre var de desuden...
* Oljehærdet board 3mm... bruge 3 lag så... men disse var jo egnede til vægge i mere krævende miljøer... samt var billige...
Kort og godt
1) Var der en standard tykkelse på masonitpladerne, som de havde på væggene før?
2) Burde jeg kunne få fat i nye sådanne?
3) Tør man tage chancen med udendørs gips?
Nu hvor jeg begynder at planlægge indkøb af materialer, viste det sig, at butikken ikke havde masonit.. Noget siger mig, at dette bliver en udfordring.
Kan ikke måle præcist med tommestokken hvad pladerne er, men et sted mellem 9-10mm.
Alternativer?
*Gips.. Findes i 6 eller 13, hvilket bliver besværligt at matche med den øvrige væg, som sidder tilbage.
*Findes jo også 9mm udendørs gips. Ringede og spurgte producenterne om de lugter mærkeligt eller lignende, hvis man har dem indendørs, hvilket de ikke havde viden om, dog var jeg nødt til at male dem alligevel for at kunne spartle osv...
- det ville jo ikke være optimalt, hvis disse begynder at lugte mærkeligt...
*Minerit plader på 9mm fandtes også, men dyre samt ikke let håndterbare overhovedet, grunde, spartle lime på noget dug og alt hvad producenten sagde med stor skepsis...
*Birkekrydsfiner 9mm... stod dog intet i deres tekst om at det skulle være godt som vægplade.. meget dyre var de desuden...
* Oljehærdet board 3mm... bruge 3 lag så... men disse var jo egnede til vægge i mere krævende miljøer... samt var billige...
Kort og godt
1) Var der en standard tykkelse på masonitpladerne, som de havde på væggene før?
2) Burde jeg kunne få fat i nye sådanne?
3) Tør man tage chancen med udendørs gips?
Senest redigeret:
Medlem
· Västerbotten
· 309 indlæg
Det fremstilles stadig 9,2mm byggboard, men byggemarkederne har det ikke på lager. Bed en byggemarked om at bestille nogle plader til dig.
Var på byggcenter forleden dag, og det lød som om det ikke længere var muligt at bestille, de havde et par enkelte plader tilbage i en eller anden stak... så enten må jeg køre rundt og lede efter overskydende plader...
eller så, ja...
MDF henviste de mig til som en nødløsning i så fald, men det føles lidt underligt at opsætte af en eller anden grund...
At blande plader med gips lød vel interessant i sig selv, samtidig så vil det vel blive både dyrt og besværligt...
udendørsgips... føles som om noget forfærdeligt vil dukke op i sidste ende... det vil vel lugte mærkeligt eller noget...
suk og støn...
eller så, ja...
MDF henviste de mig til som en nødløsning i så fald, men det føles lidt underligt at opsætte af en eller anden grund...
At blande plader med gips lød vel interessant i sig selv, samtidig så vil det vel blive både dyrt og besværligt...
udendørsgips... føles som om noget forfærdeligt vil dukke op i sidste ende... det vil vel lugte mærkeligt eller noget...
suk og støn...
Renoveringsgips koster 33.20kr/kvm på byggmax og 3mm board koster 12,80kr/kvm. Det er ikke mere end 51kr/kvm, billigere end det kommer du næppe udenom. Og jeg kan ikke se, hvad der skulle være besværligt med det.Yrrol sagde:
Medlem
· Västerbotten
· 309 indlæg
Renoveringsgips har brug for et helt dækkende underlag for at fungere godt. Hvis man fastgør det på reglar cc 60, får man bløde vægge.
Hvis man kombinerer to lag plader, skal de limes sammen for at få samme styrke som en plade på 9mm.
Jeg har en idé om, at papiret på udv. gips er imprægneret, men noget som ikke egner sig som underlag for maling, spartelmasse eller tapetklister.
Hvis man kombinerer to lag plader, skal de limes sammen for at få samme styrke som en plade på 9mm.
Jeg har en idé om, at papiret på udv. gips er imprægneret, men noget som ikke egner sig som underlag for maling, spartelmasse eller tapetklister.
320 kr skiven var det vist... og firmaet Masonit har stoppet produktionen af disse 9,2 mm skiver!?
Men en sagde, at modulhusproducenter stadig bruger sådanne, men han vidste ikke, hvor de købte dem fra...
Hvad gør jeg, hvad gør jeg... ingen har nogle skiver på lager heller..
Hvilke andre producenter findes der?
Men en sagde, at modulhusproducenter stadig bruger sådanne, men han vidste ikke, hvor de købte dem fra...
Hvad gør jeg, hvad gør jeg... ingen har nogle skiver på lager heller..
Hvilke andre producenter findes der?
Hvis det ikke er alt for store vægge, ville jeg rive resten ned og sætte nyt gips på væggene. Lige så godt at lave hele vægfladen om, det bliver nok billigst og mindst arbejde, og du får en flot væg at tapetsere på. Jeg tror, du bruger mere tid og penge på at jage reparationsmateriale, end det koster at gipse hele fladen om.
gør jeg det så vil kanten rundt ruderne blive anderledes end husets øvrige.. ore vel om jeg sætter en masse foder på og skjuler det...
sidder og googler, dog har alle virksomhederne lukket for dagen men skal ringe til nogle i morgen
sidder og googler, dog har alle virksomhederne lukket for dagen men skal ringe til nogle i morgen
Der findes tynde 5mm lister, som man kan bygge ud vindueskarmene med, hvis vinduesrammerne går udenpå pladerne.
Edit: Du kan derefter gemme pladerne til renovering af en anden væg.
Når jeg nu er inde på at gemme. Kan du ikke flytte en anden plade i rummet og erstatte den med gips?
Edit: Du kan derefter gemme pladerne til renovering af en anden væg.
Når jeg nu er inde på at gemme. Kan du ikke flytte en anden plade i rummet og erstatte den med gips?