Risikoen er altid til stede for, at der trænger vand ind. Efter mere end halvtreds år som erhvervsaktiv i byggebranchen kan jeg sige, at jeg har set rigtig mange skader, der er opstået på grund af unødvendig plastanvendelse, men praktisk taget ingen på grund af det modsatte.

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
Aldrig skiftet et vindue? Drevningen plejer at have skiftet farve på grund af, at der ikke er nogen tætning indad. For at tage et eksempel.

Jeg har en bekendt i branchen, der skiftede et tag, som ikke var to år, på grund af fatale fejl i fugtspærren.

Jeg foreslår ikke, at man skal afstå fra dampspærrer ved normale vægkonstruktioner, hvor hovedparten af væggens isolering består af mineraluld. I denne tråd har jeg kun talt om vægge, hvor det ydre og dominerende materiale er et andet materiale.

TS kældervæg bør have et vindtæt materiale bag gipspladen, da lecablokken ikke er pudset på indersiden og dermed ikke kan betragtes som vindtæt.

J justusandersson sagde:
Jeg anbefaler ikke, at man skal undlade dampbarrierer ved normale vægkonstruktioner, hvor hoveddelen af væggens isolering består af mineraluld. I denne tråd har jeg kun talt om vægge, hvor det ydre og dominerende materiale er et andet materiale.

TS kældervæg bør have et vindtæt materiale bag gipspladen, eftersom lecablokken ikke er pudset på indersiden og dermed ikke kan betragtes som vindtæt.
Men nu er der jo mest jord på den anden side af lecavæggen. Det må vel betragtes som vindtæt? Øverst er muren selvfølgelig udsat for vind og vejr. Men det synes jo meningsløst at have plast kun på den øvre del. Eller?

Du skal ikke have plast. Der findes mange typer vindtætninger, som ikke er diffusionstætte.

• Synes
Ockeponken
  • Laddar…
Jaja. OK sorry. Jeg misforstod. Det er klart, at man kan have en form for vindbeskyttelse, som ikke er diffusionstæt.

Er gipspladen ikke vindbeskyttelse nok? Men det er klart. Den slutter vel tæt op mod betontaget. Men nede ved syllen vil der vel være træk. Hvilken form for membran skal man bruge, hvis man vil have det vindtæt men stadig diffusionsåbent?

Der findes mange vindtætninger. Spørg din byggemarked. For eksempel Paroc XMW 095 vindtætning.
Samlingerne mellem gipspladerne er ikke tætte.

• Synes
Samuel_W
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Der findes mange vindtætninger. Spørg din trælasthandler. For eksempel Paroc XMW 095 vindtætning.
Samlingerne mellem gipspladerne er ikke tætte.
Bliver det ikke for tæt med sådanne vindtætninger?

Spartlede gipssamlinger med strimler burde vel være ret vindtætte?

Du skal skelne mellem damptæt og lufttæt, to helt forskellige ting. Udendørs gips plejer man at tætte med tape, men det ser ikke så pænt ud på indersiden. Der vil ikke ske noget dramatisk, hvis du ikke tætner. Det er op til dig.

Med nogen form for "vindafskærmning" (lufttæt membran som slipper damp igennem) på indersiden, som så går helt ned mod betonpladen og tætner mod betonen, vil jo forhindre konvektion i nederste del af væggen. Jeg tænker mig, at nederste del har godt af, at der luftudveksles lidt der. Det var bare sådan jeg tænkte.

Men jeg begriber jo, at man ikke både kan få luftudveksling i nederste del af væggen samt lufttæthed.

Det eneste der får mig til at overveje at have en form for membran i væggene, er vel, at man på sigt vil have et så tæt hus som muligt. Jeg forsøger jo at holde et vist undertryk i kåken med FTX osv.

Mikael_L
O Olf Oggler sagde:
Men nu til spørgsmålet. Hvor godt ånder en almindelig gipsplade? Findes der andre vægplader, der ånder bedre?
For at svare direkte på selve spørgsmålet, afhænger det som sagt af, hvad man mener med "ånder".

En gipsplade er relativt lufttæt, dvs den trækker ikke luft igennem p.g.a forskellige lufttryk på hver side. Samlingerne er ofte ret utætte, før man har gjort noget ved dem, som f.eks. at tape og spartle.
De fleste byggematerialer bortset fra mange forskellige slags isolering er ofte nogenlunde lufttætte.

Men derimod er en gipsplade meget diffusionsåben sammenlignet med de fleste pladematerialer. Dvs hvor meget vand i dampform, der trænger igennem.
Hvis man vil have det diffusions­tættere, gør et lag maling på pladen meget ved sagen. Hvis man vil have det rigtig diffusions­tæt, tager man et lag diffusions­tæt plast bag pladen.

Er der nogen, der har en anbefaling på vindtæt membran, der er diffusionsåben? Gerne noget, der er almindeligt forekommende, og som kan købes uden at bestille osv.

Mikael_L
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.