Jeg bygger disse arbejdsbukke https://egenbyggt.com/sv/shop/ovrigt/enkel-sagbock-diy-guide/ og overvejer hvilket plademateriale jeg bør købe for at bruge som arbejdsflade til at placere på dem. Det er lettere arbejde som maling, plantning, skruning osv. det vil blive brugt til. Pladen vil blive fastgjort med tvinger efter behov, og bænken som helhed vil blive opbevaret adskilt i garagen, når den ikke bruges.

Hvilken plade bør jeg købe? Plywood? MDF?

Billig bordplade af eg for at få noget hårdere?

• Synes
yonna og 1 anden
  • Laddar…
OSB så kan du bytte ud pladen, når den bliver for plettet.
En anden variant er at købe et bord på en loppis/blocket eller søge på givedeannoncer og kun beholde bordpladen.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
P
F Funcadelic sagde:
Jeg bygger disse arbejdsbukke [link] og overvejer hvilket plademateriale jeg bør købe for at bruge som arbejdsflade at placere på dem. Det er lettere arbejde såsom maling, plantning, skruning etc. det vil blive brugt til. Pladen vil blive fastgjort med tvinger efter behov og bænken som helhed vil blive opbevaret adskilt i garagen når den ikke bruges.

Hvilken plade bør jeg købe? Plywood? MDF?
Problemet med plywood mm, bliver når du får vand på dem i og med at du vil plante på bænken..
Jeg vil anbefale en billig egetræsplade som lakeres for at den skal holde imod væden..

• Synes
Funcadelic
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Problemet med plywood mm, bliver når du får vand på dem i og med at du vil plante på bænken..
Jeg vil anbefale en billig egeskive som lakeres for at den skal modstå fugten..
Hvad sker der, når den får vand på sig? Slår den sig?

Jeg vil først og fremmest foreslå en brugt rustfri køkkenvask, jeg tror ikke, du kan få en bedre og mere holdbar overflade gratis eller under 500 kr.

Et alternativ kunne måske være en almindelig lastpalle?

• Synes
Funcadelic
  • Laddar…
P
F Funcadelic sagde:
Hvad sker der, når den får vand på sig? Slår den sig?
Plywood skiller sig, hvis du udsætter den for fugt..

• Synes
Funcadelic
  • Laddar…
Vi har en overskydende stykke OSB-plade, som vi lægger på savbukke efter behov. Fordelen er, at vi ikke behøver at være bange for den, når vi saver, borer m.m. Den var allerede savet i, da vi reddede den fra byggeaffaldet.

Hvis I vil have en glat og pæn plade og ikke har tænkt jer at bore og save i den, kan I kigge på fx Ikeas færdigskårede laminatbordplader til køkken. Så længe de er hele, tåler de jo også spild.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Jeg er mest på udkig efter noget, jeg absolut ikke behøver at passe på, og som jeg kan få fat i forholdsvis billigt. Hvordan bliver det med en obs-plade, hvis den udsættes for fugt osv.? Brugte borde var også en god idé.

Egeskiver føles egentlig bedst, men de er ret dyre, hvad jeg kunne se.

F Funcadelic sagde:
Jeg er mest ude efter noget jeg absolut ikke behøver være bange for og som jeg kan få fat i ret billigt.
Europapalle

• Haha
Sernando
  • Laddar…
F Funcadelic sagde:
Jeg er mest ude efter noget jeg absolut ikke behøver at være bange for, og som jeg kan få fat i ret billigt. Hvordan går det med en OSB-plade, hvis der kommer væde osv. på? Brugte borde var også en god idé.

Egetræsplader føles egentlig bedst, men de er ret dyre hvad jeg kunne se.
Jeg byggede lave bænke til krukkerne i drivhuset af OSB. Jeg malede dem med en tilfældig hvid maling vi havde hjemme, det kan have været loftmaling til badeværelset. Det var intet problem, at der regelmæssigt dryppede vand og jord på dem. Den umalede vi har som snedkerunderlag er nok aldrig blevet vådere end et par regndråber, så jeg kan ikke udtale mig om en umalet plade.

Største problem med OSB er, at det er ujævnt, men man kan jo lægge en stump MDF eller lignende på, når man vil have helt glat underlag. MDF ville jeg ikke have som underlag, hvis det kan blive vådt.

• Synes
  • Haha
Funcadelic og 1 anden
  • Laddar…
P
F Funcadelic sagde:
Jeg er mest ude efter noget jeg absolut ikke behøver at være bange for og som jeg kan få fat på ret billigt. Hvordan bliver det med en obs-plade, hvis der kommer væde osv. på? Brugte borde var også en god idé.

Egeplader føles egentlig bedst, men de er ret dyre, hvad jeg kunne se
Det er jo muligt at male en OSB plade eller at klæde den ind med bygningsplast og hæfte fast på bagsiden. En aspekt at overveje er jo vægten på pladen, hvis du skal montere op og ned samt flytte bordet.

• Synes
  • Haha
Funcadelic og 1 anden
  • Laddar…
osb-plader er som regel voksede, så de bør klare lidt fugt

S
Bare for at vi skal få med alle typer bænkeplader, så smider jeg en almindelig limtræplade på, valgfri størrelse og tykkelse. Ikke mange hundrede kroner for sådan en.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.