Taget ned stammerne i køkkenet; og på sine dele er der gammelt mørtel, som jeg gerne vil stryge på over de resterende dele også. Hvad bør jeg købe?

Opfølgende spørgsmål. Dette skal så males, hvordan står mørtelen + passende maling som eneste beskyttelse bag vasken? Under mørtelen er der mursten.

Tak!

/Olof

• En rå væg med gammelt puds og en elstik på væggen. Brugt i køkkenprojekt med spørgsmål om velegnet maling og materiale til beskyttelse.
  • Væg med to lag; øverst hvidmalet, nederst grå puds. Grov tekstur på pudslag, mulig forbindelse til køkkenrenovering og malingsspørgsmål.
Muligvis nogen der har en god idé om, hvordan man får en lignende struktur med en slags spartelmasse i stedet for mørtel? Ville gipsmørtel (spartelmasse) være relevant?

C-bruk 1mm som du stryger på med stålbræt og derefter filts virker ofte som det enkleste indendørs. Derefter maler du med en højglans vægmaling (akrylat eller latex f.eks.) så har du en rimelig beskyttelse mod vand.

Strukturen kan kun opnås med puds da det er kornstørrelsen, der bestemmer. Gipsbrug og husfix er desværre for finkornet. Dog kan du bruge dem og derefter blande sand eller træspåner i malingen for at efterligne den pudsede struktur.

Testede lidt c-brug, men jeg syntes, det fæstnede ret dårligt. Glemte at nævne, at væggen og underlaget er af varierende karakter; så der er puds, lidt mursten, lidt gips samt fliseklæber. Må prøve igen.

Kan man ikke blande lidt c-brug eller sand sammen med gipsmørtlen? For at få mere struktur?

Senest redigeret:
  • Synes
JanneOlofsson
  • Laddar…
HSV1 sagde:
Testede lidt c-brug men jeg syntes det fæstnede temmelig dårligt. Glemte at nævne, at væggen og underlaget er af varierende karakter; så der er puds, lidt tegl, lidt gips samt kakellim. Må prøve igen.

Kan man ikke blande lidt c-brug eller sand sammen med gipsbrug for at få mere struktur?
Rens og forvand væggen inden du pudser, så bør det fæste på de underlag. Ville ikke blande noget i grooves brug da det kan påvirke om det fæstner ordentligt, bland da hellere i farven.

Jeg kunne ikke lade være med at blande lidt c-bruk i gipsmørtelen. 1 del vand, 1 del gipsmørtel, 1 knap del c-bruk fastgjorde fint, og strukturen er mod den retning, jeg søger; det må jo være muligt at fortsætte med det?? Så bare male på med passende farve. Mange nævner silikat? Men hvad jeg ved om silikat, så er det til for at ånde ud fugt; og ingen direkte beskyttelse mod vand.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.