Jeg har lavet et ægte "hack job" for at åbne op for skorstensstokke for at få lidt gang i brændeovnens varmluft. Jeg har skaffet et støbejernsgitter, der skal monteres, men inden da vil jeg glatte det frygteligt grimme hul, jeg har lavet.
Jeg har ingen erfaring overhovedet med, hvordan murværk normalt er lavet, men denne her var helt skør efter min mening. Der er hulrum her og der, forskellige sten og nogle steder meget tykke fuger...så det var ikke nemt at lave hullet. Jeg vidste simpelthen ikke, hvad der ventede, når boret arbejdede sig ind. Jeg tør heller ikke fjerne mere materiale...er bange for, at der skal falde en masse ned, og jeg tror, at åbningen er fuldt tilstrækkelig til at få lidt mere cirkulation.
Under alle omstændigheder vil jeg nu gerne jævne lidt ud. Jeg har tilfældigvis to åbnede sække mørtel, som jeg gerne vil bruge en af, hvis det er muligt. Den ene er "Gjuta grov" fra Byggmax, som jeg har brugt til at støbe en sokkel til en postkasse. Jeg støbte også et par stykker sten ind i skorstensstokke for at tætne mod et stort hulrum (det ses på billedet, højre del af hullet).
Den anden sæk er Weber Base 135, som jo er en pudsemørtel.
Jeg syntes, at Gjuta grov var ret svær at bruge i hullet, da det ikke havde så gode vedhæftningsegenskaber mod materialerne. Base 135 har jeg læst, ikke må lægges tykkere end 5 mm.
På en eller anden måde føles det, som om jeg egentlig har brug for en mørtel, der ligger mellem Gjuta grov og Base 135, men det ville som sagt være rart at kunne bruge en af dem, jeg har, så jeg slipper for at købe endnu en sæk, der skal opbevares et eller andet sted, eftersom jeg aldrig kommer til at bruge så meget mørtel til dette projekt.
Vi taler jo ikke om nogen bæreevne her. Mørtlen skal bare sidde fast og tåle lidt varme, ikke bære nogen laster. Selve gitteret havde jeg tænkt mig at lime fast med Tec7-masse.
Hvad siger I andre? Kan jeg køre med Base 135, selvom det nogle steder bliver meget tykkere end 5 mm? Hvad sker der med det, når man lægger det i tykke lag?
Hvad er det for et hul bagved, man ser røgrørsslangen som er indsats, er det tæt der, har skorstensfejeren trykprøvet og godkendt hul i kanalen på skorstenen, det skal prøves før du kan sætte noget gitter. Tænk selv røggasser i huset ikke godt.
Kassetteinstallation er 100% korrekt, så det behøver vi ikke at behandle i denne tråd, da det ikke vedrører valget af mørtel for at forskønne varmluftshullets kanter.
Kassetteinstallationen er 100% korrekt, så det behøver vi ikke at behandle i denne tråd, da det ikke vedrører valget af materiale til at pænt afslutte varmluftshullets kanter.
Undskyld da, at jeg spurgte, det fremgik ikke i det første indlæg, hvordan det er bygget bagved i skorstenen, så jeg vil undlade mere i denne tråd, håber du får et godt svar.
Ingen anledning til at undskylde. Dog er det kutyme på forum at svare på TS spørgsmål, hvis man har noget at tilføje, og ikke selv spørge om andre ting. Dit spørgsmål antyder, at jeg ikke har styr på de dele af min installation, som ikke har med hullet for varmluften at gøre, hvilket er helt forkert. Gitteret har heller ingenting med den øvrige installation at gøre.
Dock är det kutyme på forum at svare på TS' spørgsmål, hvis man har noget at tilføje, og ikke selv spørge om andre ting. Dit spørgsmål antyder, at jeg ikke har styr på de dele af min installation, der ikke har med hullet for varmluften at gøre
Jeg ville hellere have finbeton til dette.
Men jeg er enig i Rævlyans overvejelser:
Hvad går det gennem indsatsrøret?
Hvad skal ledes gennem skorstenen rundt om indsatsrøret, varmluft skriver du?
Hvor går røggasserne fra brændeovnsindsatsen i så fald? Går de ikke i samme skorsten?
Ærligt talt, hvorfor skal jeg behøve at redegøre for, hvordan kassetteinstallationen er udført, når jeg bare undrer mig over, hvilket mørtel jeg skal bruge for at pænt opre parere hullet til varmluften? Kassetten har siddet der i fem år og er blevet fyret masser i, den blev kontrolleret af skorstensfejeren, da den var nyinstalleret af firmaet vi købte den af og er blevet fejet to gange siden da. Er det ikke nok?
Nogle gange undrer jeg mig over, om "belønningerne" for antal skrevne indlæg er en så god idé på et forum...
Hvis det er gamle sække, ville jeg have købt nye. Mørtel har en tendens til at blive dårlig, fyldt med klumper og miste styrken ret hurtigt, hvis det bare ligger der. Der er en bedst før-dato på sækkene. Eftersom det kun ser ud til at være et spørgsmål om udseende og ikke behøver at have nogen speciel styrke, fungerer det sikkert med pudsemørtlen, du har. Skal du lægge det tykt? Kan du ikke prøve at udjævne hullet med en vinkelsliber? Sådan en skærer gennem mursten som smør. Det støver dog som bare pokker.
Sækkene er ikke specielt gamle, så de er nok OK til dette formål. Netop pudsemørtelen tilfældigvis være den ældste, så den ville jeg nok ikke bruge til at pudse nogen ydervæg, men til hullet er det nok fint, for præcis som du skriver... det behøver ikke at være så holdbart og ikke så forfærdelig pænt heller. Tænkte tage lidt kul og sværte det ned, når det er færdighærdet, så det bliver så sort som muligt, når man kigger ind gennem gitteret.
Jeg vil ikke bruge vinkelsliber, netop på grund af at det støver så enormt. Bare boringen har afsat rødt støv, som er umuligt at få væk fra nogle overflader med lidt struktur, og hele væggen med skorstensvangen i hyggerummet er hvid mexitegel. Så, ja... jeg bliver nødt til at lægge mørtlen ret tykt nogle steder for at få en nogenlunde jævn overflade.
Ved du hvad der sker med pudsemørtlen, hvis jeg skulle lægge den, lad os sige, 5 cm tykt et sted? Er der kun risiko for revnedannelse, eller vil det smuldre?
Antageligvis er der risikoen for, at det revner eller slipper fra underlaget. Jeg tror næppe, at det smuldrer. Mørtel ligger ikke præcis inden for min ekspertise, om man siger sådan, så du skal ikke lytte så meget til, hvad jeg siger Jeg har dog hørt fra erfarne murere, at man for det bedste resultat skal bruge en "svagere" mørtel end den eksisterende, når man renoverer en gammel mur. Typ kalkstensmørtel eller leremørtel.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.