BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,127 indlæg
Det som er gulagtigt ser ud som korkoplast, hvilket var meget almindeligt omkring 1974, og det er vel en slags plastikmåtte. Hvad du mener med yderligere en måtte ved jeg ikke. Det som er til højre for den gule på det første billede ligner en træplade med limrester og maling på, og mønsteret ligner aftryk fra plastikmåttens bund (men da jeg ikke har set det, ved jeg det jo ikke). Det virker meget mærkeligt at have to måtter oven på hinanden i et nybygget hus.
Tak for dit svar!
Så måske lagde de først gul korkoplast, da de byggede trappen, og siden er plastmåtten tilkommet senere, og den nålefiltmåtte, vi fjernede, endnu senere. Jeg gik ud fra, at nålefiltmåtten havde ligget der siden '74, eftersom den var så slidt, men den kan klart være blevet slidt, selvom de lagde den i 90'erne.
Så måske lagde de først gul korkoplast, da de byggede trappen, og siden er plastmåtten tilkommet senere, og den nålefiltmåtte, vi fjernede, endnu senere. Jeg gik ud fra, at nålefiltmåtten havde ligget der siden '74, eftersom den var så slidt, men den kan klart være blevet slidt, selvom de lagde den i 90'erne.
Jeg har været ret bekymret over om der måske var asbest i limen til nålefiltmattan, og jeg kom først på det, efter at vi havde fjernet den. Men hvis det er den tredje matta, de har lagt ind, og huset blev bygget i 1974, burde det jo være en lille risiko? Tænker på at asbest blev forbudt i 1978. Er der nogen som ved lidt mere om det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,127 indlæg
Jeg tror, at en nålefiltmåtte, der ligger i en trappe, slides hurtigt, fordi man går på det samme sted på måtten hele tiden og desuden med hårdere tryk end når man går på en plan overflade.
Så forstår jeg lidt bedre, hvad man ser på billederne, og eftersom den øvre plastmåtte har hvid maling på sig, så ser det jo ud som om, nålefiltmåtten blev lagt ind samtidig med, at man malede hvidt rundt om trappen, og at have meget hvidt er jo noget, der blev populært for cirka 15 år siden.
Så forstår jeg lidt bedre, hvad man ser på billederne, og eftersom den øvre plastmåtte har hvid maling på sig, så ser det jo ud som om, nålefiltmåtten blev lagt ind samtidig med, at man malede hvidt rundt om trappen, og at have meget hvidt er jo noget, der blev populært for cirka 15 år siden.
Klik her for at svare

