Har en traditionel murstok 0,85x0,95m med 5 kanaler som jeg skal sætte en indbygningspejs op imod.
Det bliver en af modellerne nedenfor, alle har glas på tre sider uden sprosser og guillotine/hejselåge. Samler alle modeller for at gøre det lettere for andre, der leder efter netop en sådan indsatspejs.

Kratki NBC/NBU
Contura i51
Scanspis 5004
Romotop Heat/Cara
MCZ Forma T95
Spartherm Arte 3RL
Brunner Panorama
RAIS Visio 3
Kalfire Heat Pure 90-3
Caminetti Montegrappa TEC3

Samtlige ser ud til at være fremstillet af stål i stedet for støbejern. Ret mig, hvis jeg tager fejl, men stål er vel ikke lige så modstandsdygtigt over for varme som støbejern. De indbygningspejse, jeg har rørt ved i virkeligheden, har ikke været spor varme efter fyring. I mit tidligere hus havde jeg en indmuret støbejernsindsats, her kunne man mærke varmen i næsten et døgn efter fyring. Kan det være skadelig for pejsen, og for ikke at nævne hejseanordningen, at bygge den ind f.eks. i varmelagrende mursten?

Så til hovedspørgsmålet. For at bygge en sådan pejs ind. Hvilket materiale skal jeg bruge? Mursten, letbeton, vermikulit? Virker det også med gips? Jeg ønsker en betonfarvet pudset overflade, der bygger minimalt ud. Og ligesom i mit tidligere hus, kunne fyre i timevis uden at det bliver for varmt at være i rummet.

Tak på forhånd!

Senest redigeret:
Skamotec isoleringsplade på 50 mm er nok det tyndeste, man slipper afsted med.

E Evolved sagde:
Har en traditionel muret skorsten 0,85x0,95m med 5 kanaler som jeg skal sætte en indbygningskamin mod.
Bliver en af modellerne nedenfor, alle har glas til tre sider uden sprosser og giljotin/hejseklap. Samler alle modeller for at lette for andre, der er på jagt efter netop en sådan her indsatskamin.

Kratki NBC/NBU
Contura i51
Scanspis 5004
Romotop Heat/Cara
MCZ Forma T95
Spartherm Arte 3RL
Brunner Panorama
RAIS Visio 3
Kalfire Heat Pure 90-3
Caminetti Montegrappa TEC3

Alle ser ud til at være lavet af stål i stedet for støbejern. Ret mig, hvis jeg tager fejl, så er vel stål ikke lige så modstandsdygtigt over for varme som støbejern. De indbygninger, jeg har lagt hænderne på i virkeligheden, har ikke været en smule varme efter fyring. I mit tidligere hus havde jeg en indmuret støbejernsindsats, her kunne man mærke varme i næsten et døgn efter fyring. Kan det være ødelæggende for kaminen og for ikke at tale om hejseanordningen, at bygge den ind i fx varmelagrende tegl?

Så til hovedspørgsmålet. For at bygge sådan en kamin ind. Hvad skal jeg bruge for materiale? Tegl, letbeton, vermiculit? Fungerer det også med gips? Ønsker at få en betonfarvet pudset overflade, der bygger ud minimalt. Og ligesom i mit tidligere hus, kunne fyre i timevis uden at det bliver for varmt at være i rummet.

Tak på forhånd!
Hej!
Hvordan løste du det til sidst?
Jeg er på jagt efter typ minerit men med samme mål som gipsplader... Men kan ikke finde noget...

• Synes
Keviin
  • Laddar…
Hvilken skive/blok brugte du?

Ja, hvordan gjorde du ?

R Rasmuzs sagde:
Ja, hvordan gjorde du det?
Jeg brugte Cembrit fibercementplade. Samme dimensioner som standardgips. I plan med gipsvæggene ved siden af.

Den er brandsikker. Så ingen udenpåliggende isolering var nødvendig.

Malede det hele med almindelig vægmaling bagefter, og det har holdt til varmen indtil videre.

• Synes
Kardan79
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.