Jeg er i gang med at bygge et drivhus og skal planlægge plantekasserne.
Hvilket materiale er bedst ?
Ville gerne male dem sorte, er det muligt?
Ønsker tips og råd til den bedste løsning
Hvilket materiale er bedst ?
Ville gerne male dem sorte, er det muligt?
Ønsker tips og råd til den bedste løsning
Det kommer an på, hvad du har af ønsker, og hvor "tro mod reglerne" du er. Ubehandlet træ er vel mindst kontroversielt, men det holder ikke lige så længe. Det kan behandles ved at brænde dem, så holder det lidt længere. Men det holder nok stadig ikke lige så længe som hvis du skulle lægge en type platonmåtte indeni, eller bruge trykimprægneret træ. Der er dog risiko for udvaskning af stoffer fra træet eller plasten, men hvordan man vurderer den risiko, er op til hver enkelt.
Male kan du selvfølgelig gøre, er det ikke i kontakt med jorden, er det sandsynligvis helt uproblematisk, forudsat at du ikke har en spand gammel blymaling stående...
Der findes også andre materialer at bygge af, cortenstål fx. Men det er lidt dyrere.
Male kan du selvfølgelig gøre, er det ikke i kontakt med jorden, er det sandsynligvis helt uproblematisk, forudsat at du ikke har en spand gammel blymaling stående...
Der findes også andre materialer at bygge af, cortenstål fx. Men det er lidt dyrere.
Hvilken størrelse vil kasserne have? Og hvor meget må det koste?
Almindelig råspont har jeg brugt i 2x1 meters rammer. Det, der rådner først, er den nederste bræt, der har jord på 2 sider. Hæfter du fast byggeplads på indersiden, ned og op et stykke på ydersiden, holder det noget år længere.
Stålplader holder meget længere men er også meget dyrere.
Tagplade burde også kunne bruges. Så har du allerede en sort side, du kan vende udad.
Almindelig råspont har jeg brugt i 2x1 meters rammer. Det, der rådner først, er den nederste bræt, der har jord på 2 sider. Hæfter du fast byggeplads på indersiden, ned og op et stykke på ydersiden, holder det noget år længere.
Tagplade burde også kunne bruges. Så har du allerede en sort side, du kan vende udad.
Hvor store kasser har man brug for? Væksthuset er 8 kvm og jeg tænkte kasser langs begge sider.Pjosk75 sagde:
Hvilken størrelse vil kasserne være? Og hvor meget må det koste?
Almindelig råspont har jeg brugt i 2x1 meters rammer. Det der rådner først er den nederste bræt som har jord på 2 sider. Hæfter du byggeplast på indersiden, ned og op et stykke på ydersiden, holder det noget år længere.
Så hvad er passende højde og bredde?
Så store som muligt.
Hvor langt og bredt er drivhuset?
Du kan have 2 kasser langs langsiderne og 1 gang i midten. Kasserne 60-70 cm brede, og det der bliver tilbage til gangen.
Eller 2 smallere kasser langs langsiderne og 1 i midten med 2 gange imellem. Så kan kasserne være ca. 50 cm.
Hvis der er jord under, burde det være nok, at kasserne er 20-25 cm høje.
Hvor langt og bredt er drivhuset?
Du kan have 2 kasser langs langsiderne og 1 gang i midten. Kasserne 60-70 cm brede, og det der bliver tilbage til gangen.
Eller 2 smallere kasser langs langsiderne og 1 i midten med 2 gange imellem. Så kan kasserne være ca. 50 cm.
Hvis der er jord under, burde det være nok, at kasserne er 20-25 cm høje.
Mål en testoverflade, hvor du kan eksperimentere med afstande. Det er godt, hvis du kan nå overalt uden alt for stor anstrengelse. Vi har bede (ikke i drivhus), der er omkring en meter brede, det fungerer godt, når man kan nå fra begge sider. En sti skal være mindst 40-50 cm bred, hvis man skal kunne være der nogenlunde, i det mindste hvis der er "vægge" på siderne af stien. Dyrker du direkte på jorden, kan stien måske være lidt smallere. Højden afhænger af, hvad du vil dyrke, og om du skal have lukket bund eller ej.
Klik her for at svare