Jeg tænker på at støbe en ordentlig skål til at have indendørs. Tykkelsen vil være 3-6 cm. Jeg vil have, at den skal have en autentisk middelalderfølelse og vil bruge en mørtel, der er så hvid som muligt og minder lidt i strukturen om en gammel pudsfacade.

Men hvilket materiale skal jeg egentlig bruge? Det er jo en hel jungle derude! Hvid cement, hvid mørtel, kalkmørtel...

Hvad bruger man ved pudsfacade? Hvad kan passe, når man skal støbe f.eks. skåle og fade?
De skal jo holde godt og ikke smuldre eller knække, når man tager fat i dem.

Jeg tænkte på at lakere skålene for at få en lidt mere holdbar overflade. Findes der lak, der er beregnet til sten?

Åh, mange spørgsmål, hvis jeg bare får hjælp med ét, bliver jeg glad! Jeg er helt nybegynder inden for dette emne :)

Ved pudsfacade anvendes mørtel eller pudsmørtel. Det er bedre at støbe med beton, som bliver hårdere. Tjek trådene om, hvordan man støber en køkkenbordplade under køkken.

Det måske ikke er støbning som er den bedste løsning. Især ikke hvis du vil have lidt middelalderpræg.
Jeg ville spørge en keramiker om der findes en passende ler, du kan arbejde med og evt. få brændt hos denne mod en vis kompensation. Keramikkurser tilbydes jo desuden til gode priser hos f.eks. Medborgerskolen m.fl., det kan jo være en mulig vej mod målet.

Held og lykke!
/Ronnie

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.