Hej! Jeg tænkte på at bygge en ribbevæg til vores træningslokale og overvejer at lave ribberne til ribbevæggen af krydsfiner. Mere specifikt at lime to 15mm-plader sammen og derefter save stænger ud på ca. 40x30, som derefter vil blive afrundet med en fræser. Jeg tror, dette burde blive mere holdbart end at bruge reglar (på grund af knaster) eller rundstænger (fordi jeg synes, at 33 føles spinkelt, og 43 bliver ubehageligt groft, og jeg vil også gerne have dem "ovale"). Men hvilken lim er bedst til at lime pladerne sammen, så det bliver både stærkt og en smule fleksibelt? Jeg tænker, de nok kan bøjes en smule, når man træner. Almindelig trælim? Epoxy? Jeg kan aldrig lære mig de forskellige typers egenskaber... 😵‍💫
 
M Markus P sagde:
Hej! Jeg tænkte, jeg skulle bygge en ribbe til vores træningslokale og overvejer at lave ribberne til ribben af krydsfiner. Eller mere specifikt, lime to 15mm-plader sammen og derefter save stænger ud på ca. 40x30, som derefter afrundes med fræser. Tænker, at dette burde blive mere holdbart end at udgå fra regler (pga knasterne) eller rundstænger (pga at jeg synes 33 føles svagt, og 43 bliver ubehageligt groft, samt vil jeg gerne have dem "ovale"). Men hvilket lim er bedst til at lime pladerne sammen, så det bliver både stærkt og en smule fleksibelt? Tænker, at de måske vil bøje en smule, når man træner. Almindelig trælim? Epoxy? Jeg lykkes aldrig med at lære mig de forskellige typers respektive egenskaber... 😵‍💫
Plejer at bruge PU lim, hvis trælim ikke duer.
 
H Håbbe01 sagde:
Plejer at bruge PU lim hvis trælim ikke duer
Min første tanke var jo netop almindeligt trælim, det bliver jo under de rigtige forudsætninger virkelig stærkt, men om det duer eller ej til netop dette, det overlader jeg til dem, der ved bedre...
 
Trælim fungerer, men jeg ville være mere betænksom over plywood i den anvendelse. Meget endetræ med risiko for splinter og svært at forme uden at udfylde hulrum. Skal du alligevel forme det, så ville jeg enten bruge almindeligt træ eller laminere finer og/eller lidt tykkere stykker.
 
Z z_bumbi sagde:
Trælim fungerer, men jeg ville være mere betænksom over plywood i den anvendelse. Meget endetræ med risiko for splinter og svært at forme uden at fylde hulrum. Hvis du alligevel skal forme, så ville jeg enten bruge almindeligt træ eller laminere finer og/eller lidt tykkere stykker.
Afhænger jo af hvilken ply der bruges. Det er ikke konstruktionsply, men birkefiner 15mm jeg har liggende. Burde ikke være nogen problemer efter slibning og overfladebehandling.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.