33,401 læst ·
10 svar
33k læst
10 svar
Hvilket lim skal anvendes til at lime gipsplader på væg?
Jeg er i gang med at renovere et soveværelse. Væggen er en blanding af tapet, letbeton, fliser. Jeg har besluttet mig for at lime renoveringsgips 6mm på væggene. Hvilket lim skal jeg bruge? Jeg har læst på dette forum, at PL400 og PL600 er totalforbudt på byggerier på grund af sundhedsrisikoen. Har læst lidt om færdigblandet gipsmørtel, blandt andet Megaron (Byggmax). Ardex S 48 virker godt, men er alt for dyrt. Har selv brugt No More Nails til mindre limninger, og det har fungeret godt. Det vigtigste, udover at pladerne ikke falder ned, er, at det ikke er sundhedsskadeligt, da man tilbringer en hel del tid i et soveværelse. Hjælp tak.
Jeg læste det som sagt på dette forum.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fogskum-till-foenster.185398/page-2
Skrevet af Lantbrukarparet
PL400 samt PL600 er jo totalforbudte på større byggerier, eftersom dampene man udsættes for sætter en del vigtige funktioner ud af spil, når man udsættes for disse.
Har tidligere arbejdet som bygger, og det var i den tid, jeg fik kendskab til netop fogskummet, men også om at PL400/600 var totalforbudte. ;D Og, tro mig... Man har lavet en del fejl, når man brugte disse tuber, da man blev skæv af dampene. :x
Årsagen til, at jeg tog dette op, var for at gøre brugeren opmærksom, samt tænke efter en gang til, inden han udsætter sig. Nogle kan klare, hvor mange som helst, mens andre kan rammes første gang.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fogskum-till-foenster.185398/page-2
Skrevet af Lantbrukarparet
PL400 samt PL600 er jo totalforbudte på større byggerier, eftersom dampene man udsættes for sætter en del vigtige funktioner ud af spil, når man udsættes for disse.
Har tidligere arbejdet som bygger, og det var i den tid, jeg fik kendskab til netop fogskummet, men også om at PL400/600 var totalforbudte. ;D Og, tro mig... Man har lavet en del fejl, når man brugte disse tuber, da man blev skæv af dampene. :x
Årsagen til, at jeg tog dette op, var for at gøre brugeren opmærksom, samt tænke efter en gang til, inden han udsætter sig. Nogle kan klare, hvor mange som helst, mens andre kan rammes første gang.
Bedste svar
Det er noget pjat.
Cancerogene stoffer findes i alt, f.eks. størstedelen af vores levnedsmiddelprodukter.
Du kan sandsynligvis ikke udføre en eneste opgave i byggefasen, hvor du ikke udsættes for cancerogene stoffer. At være bekymret over nogle tuber lim er helt ærligt ikke berettiget.
Cancerogene stoffer findes i alt, f.eks. størstedelen af vores levnedsmiddelprodukter.
Du kan sandsynligvis ikke udføre en eneste opgave i byggefasen, hvor du ikke udsættes for cancerogene stoffer. At være bekymret over nogle tuber lim er helt ærligt ikke berettiget.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 296 indlæg
Hvilket som helst konstruktions/montagelim vil gøre jobbet.
Tec7 er godt men unødvendigt dyrt.
Tec7 er godt men unødvendigt dyrt.
Ok jeg måske tolkede indlægget fra Lantbrukarparet på forkert måde. Klart det ikke er godt at sniffe lim uanset fabrikat. Det er nok en helt anden sag, når fliserne sidder på væggen og limet er hærdet. Så kører jeg på PL600, medmindre nogen har et bedre forslag.
Tak for et godt svar C.Lundin.
Tak for et godt svar C.Lundin.
PL600 fungerer jo godt til sådanne job, vandbaseret og ret harmløst sammenlignet med andre kemikalier
uddrag fra sikkerhedsdatablad
AFSNIT 8: Begrænsning af eksponering/personligt beskyttelse
· 8.1 Kontrolparametre · Stoffer med erhvervshygiejniske grænseværdier, der bør overvåges: Produktet indeholder ingen relevante mængder af stoffer med arbejdspladsrelaterede grænseværdier, der skal overvåges. · Yderligere henvisninger: De ved fremstillingen gældende lister er blevet anvendt som udgangspunkt.
· 8.2 Begrænsning af eksponeringen · Personlig beskyttelsesudstyr: · Almindelige beskyttelses- og hygiejneforanstaltninger: Sædvanlige forsigtighedsforanstaltninger ved håndtering af kemikalier skal iagttages. Vask hænder før pauser og efter arbejde. Undgå kontakt med øjne og hud. · Åndedrætsværn: Brug åndedrætsværnsudstyr ved utilstrækkelig ventilation.
(Fortsættes s
uddrag fra sikkerhedsdatablad
AFSNIT 8: Begrænsning af eksponering/personligt beskyttelse
· 8.1 Kontrolparametre · Stoffer med erhvervshygiejniske grænseværdier, der bør overvåges: Produktet indeholder ingen relevante mængder af stoffer med arbejdspladsrelaterede grænseværdier, der skal overvåges. · Yderligere henvisninger: De ved fremstillingen gældende lister er blevet anvendt som udgangspunkt.
· 8.2 Begrænsning af eksponeringen · Personlig beskyttelsesudstyr: · Almindelige beskyttelses- og hygiejneforanstaltninger: Sædvanlige forsigtighedsforanstaltninger ved håndtering af kemikalier skal iagttages. Vask hænder før pauser og efter arbejde. Undgå kontakt med øjne og hud. · Åndedrætsværn: Brug åndedrætsværnsudstyr ved utilstrækkelig ventilation.
(Fortsættes s
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 296 indlæg
Præcis Tec 7 er perfekt at have derhjemme, men skal man lave større projekter, kan man lige så godt købe noget for 50:-/300ml
Min stemme går til en færdigblandet fliseklæber, fx denne
https://www.byggmax.se/catalog/product/view/id/73283/s/färdigblandad-fix-p18097/
Skal man op med gips og vil få det både stumt og kunne håndtere lidt niveauforskelle, synes jeg ikke tynde strenge af fx pl400 er nok, selvom pladerne selvfølgelig bliver siddende med dette
https://www.byggmax.se/catalog/product/view/id/73283/s/färdigblandad-fix-p18097/
Skal man op med gips og vil få det både stumt og kunne håndtere lidt niveauforskelle, synes jeg ikke tynde strenge af fx pl400 er nok, selvom pladerne selvfølgelig bliver siddende med dette
Klik her for at svare