Hej, når jeg river i vores kælder, finder jeg nedenstående materiale nogle steder. Man har sandsynligvis brugt det til at fæstne pudset. Det bruges dog kun nogle steder, og andre steder er det tynde letbetonplader. Det bruges kun på den nedre del af væggene, ca. 50 cm op fra gulvet. Vores hus er i letbeton og fra 50'erne.
Det ser ud som grøn tagatelli!?

Jeg er nysgerrig på materialet.
Hvad hedder det?
Er det et naturmateriale, typ tang?
Hvad blev det brugt til?
Egenskaber, positive / negative?

/Andreas

• Brudt letbetonplade med indlejret grønt fibermateriale, potentielt brugt til pudsfastgørelse i kælder fra 1950'erne.
Træullit. Findes stadig, men det bruges ikke længere som isolering i kældre.

www.traullit.se

Cementbundet træspån!

Anv mkt som isolering, ofte modstøbt på den ene side.

Takker.
Det lyder som et godt materiale til en kældervæg. Fra hjemmesiden;

"Træuldpladerne har mulighed for at absorbere og afgive fugt uden at produktet tager skade. Man kan faktisk også tilgodegøre sig fugtoptagelse og afgivelse som en udjævning af relativ luftfugtighed for at få en jævn fugtighed i lokalet."

Så længe dræningen er tilfredsstillende, og du ikke har vand fra indersiden, så fungerer det godt. Selv rev jeg dette væk, da jeg ordnede mit badeværelse for at være sikker på, at det ikke ville blive et problem i fremtiden. Materialet er jo trods alt træspån. Men i resten af kælderen vil det nok få lov at blive, medmindre jeg ser nogle problemer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.