Jeg har et lille problem med, hvordan jeg skal gå videre med at fikse en væg på overetagen.
Over trappen (U) fortsætter væggen opad med skorsten og garderobeside i bunden af u'et. Det ser i dag lidt halvfærdigt ud med pudset på skorstenen sammen med den tapetserede garderobe, som ikke går helt op til loftet.
Jeg vil gerne sætte en plade på det hele, så det ser ud som en almindelig væg, men ved ikke, hvad jeg skal vælge. Til højre bliver det en "åben ende" og ikke et hjørne, så jeg tænker, at gips bliver svært at få pænt? Hvilke andre pladematerialer er egnede? Ca. 10 mm er muligt at få plads med uden større følgeproblemer. (Til venstre bliver det et almindeligt yderhjørne, det kan jeg løse)
Det kommer til at blive tapetseret eller malet, når det er færdigt.
Bruges skorstenen, kan det jo være godt at overveje materialer med hensyn til brandsikkerhedskontrollen.
Hvor bred er overfladen? Skal plader samles?
10mm giver jo et temmelig smalt udvalg af plader. F.eks. fibergips findes jo, men det er 12,5mm.
Ja, den bruges. Det var også en overvejelse, hvordan reglerne ser ud der. Jeg har mærket på den, efter vi har fyret i længere tid, og man kan næsten ikke føle, at den bliver varmere end omgivelserne. Det er nu kun til en pejs til hyggefyring, efter at oliefyret er smidt ud.
Ca. 15 mm tykke plader kan nok også fungere. Det er ca. 1600 mm i hele bredden, så en samling er sandsynligvis uundgåelig?
Ja, den bruges. Det var også en overvejelse, hvordan reglerne ser ud der. Jeg har mærket på den efter vi har fyret en længere stund, og det er knap man kan føle, at den bliver varmere end omgivelserne. Det er nu kun til en brændeovn for hyggefyring efter at oliefyret er smidt ud.
Ca 15 mm tykke plader kan nok også fungere. Det er ca 1600 mm over hele bredden, så en samling er nok uundgåelig?
Brandsikkerhedskontroller kan være meget afhængige af inspektøren.
Så jeg ville sætte en ikke brændbar plade.
Der findes jo andre ikke-brændbare plader, men almindelig gips virker som det første valg, ja..
Tænkte mere i relation til brandskyddskontrollen.. Måske en idé at undersøge det der, med tanke på at garderoben står med væggen imod, som dermed ikke bliver inspekterbar. Mine forældre blev nødt til at lave en inspektionsluge i en garderobe, som står op ad deres murstock. Den havde stået sådan i over 50 år, før en inspektør pludselig mente, at det ikke var godkendt længere..