Tak. Det her bliver ingen let kamp. Har været på en af de større byggemarkeder, men de havde ingen god idé om nogen løsning overhovedet. Ca. 15 kvm var temmelig uinteressant. Må vel prøve Hornbach, de er måske lidt mere forbrugerorienterede.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man kan anvende i princippet hvilket som helst træsort, hvis man overfladebehandler det på den rigtige måde. T.o.m. bastupanel i asp er brugbar. Alle varianter af ædeltræ bliver unødigt dyrt. I Skåne findes der mange små snedkerier, som kan høvle selv mindre partier til ønsket bredde og profil. Brug en rigtig oliebaseret lasur for at få den rette tone.
Udformningen af tagskæg har betydning for, hvordan regn påvirker facaden. Den løsning, der ses på Willab Gardens billede, er flot, men ikke optimal. Uderummets orientering i forhold til verdenshjørner bør man også tage hensyn til.
Udformningen af tagskæg har betydning for, hvordan regn påvirker facaden. Den løsning, der ses på Willab Gardens billede, er flot, men ikke optimal. Uderummets orientering i forhold til verdenshjørner bør man også tage hensyn til.
/
Fandt virkelig flotte paneler i Holland, f.eks. savningen nederst på siden.
http://www.tablazz.nl/product/gevelbekleding-thermowood
Tak, god idé, ja det behøver ikke være ædeltræ, men gerne en høvlet overflade, lasur havde jeg allerede i tankerne. Overfladen vil mest blive eksponeret mod syd og vest, så det vil slide.justusandersson sagde:Man kan bruge principielt enhver træsort, hvis man behandler det korrekt. Selv saunapanel i asp er brugbart. Alle varianter af ædeltræ bliver unødigt dyrt. I Skåne er der mange små snedkerier, der kan høvle mindre partier til ønsket bredde og profil. Brug en rigtig oliebaseret lasur for at få den rette tone.
Udformningen af tagskægget har betydning for, hvordan regnen påvirker facaden. Den løsning, der ses på Willab Gardens billede, er pæn, men ikke optimal. Udestuens orientering i forhold til verdenshjørnerne bør man også tage hensyn til.
Fandt virkelig flotte paneler i Holland, f.eks. savningen nederst på siden.
http://www.tablazz.nl/product/gevelbekleding-thermowood
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Min hollandske er ikke perfekt, men hvad jeg forstår taler de om termobehandlet træ, hvilket man nok kan få i Sverige også. Jeg er dog tvivlsom over for dette, primært af økonomiske grunde. De aktuelle profiler synes jeg er for brede. Jeg vil foreslå en dobbeltfalsfjedret panel ca. 20x70 mm. Den får en rund karakter men med tydelige horisontale markeringer. Jeg har selv ladet fremstille en hel del panel til eget behov, men ikke i Skåne, men i Blekinge.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Typen er god, giver nok lignende effekt som den jeg foreslog, men jeg kan ikke se nogen grund til en tykkelse på 26 mm. Det er nærmest et problem med risiko for revnedannelse mm. Udvendig panel bør nok ligge rundt 20 mm medmindre der er særlige grunde.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Blev ngt fel. Sidste sætning skal være: "Udvendig panel bør nok ligge omkring 20 mm, hvis der ikke findes særlige grunde."
Jeg kan jo se, at der står villab garden på billedet. Spørg dem om, hvor de har fået fat i den til udestuen.
De mål, du er ude efter, er nok lettere at få et savværk til at ordne for dig, præcis som nævnt. Når jeg hurtigt kigger på nettet, er der kun de "almindelige" varianter tilgængelige i netop cedertræ.
Laver et savværk det, bliver det også mere personligt.
De mål, du er ude efter, er nok lettere at få et savværk til at ordne for dig, præcis som nævnt. Når jeg hurtigt kigger på nettet, er der kun de "almindelige" varianter tilgængelige i netop cedertræ.
Laver et savværk det, bliver det også mere personligt.
Klik her for at svare



