Hej
Jeg skal flytte i januar. En ting som slog mig direkte ved fremvisningen af lejligheden er, at man burde åbne op mellem køkken og stue. For at kunne planlægge, budgettere og ordne, skal jeg vide hvilken type væg det er. Jeg er ikke så velbevandret inden for byggeteknik og byggematerialer og er usikker. Tænkte derfor, om nogen her kunne bidrage med deres viden?

Dette ved jeg om væggen:

-Den er L-formet med vindue i den ene kortside og døråbning i den anden.
-ca 4-7cm tyk, lyder "tung" når man banker på den. Den føles som en tynd betonvæg.
- Væggen skal med al sandsynlighed ikke være bærende, eftersom væggen overfor (komfur/skab/VA) er bærende.
-Huset er bygget 1944 og har den "sandede" beton (officielt navn?) som blev brugt på den tid.
-Foreningen har ingen videre styr på dette, men syntes jeg skulle spørge nogen anden.
-det skal ikke gå nogle rør eller lignende i den, den er en afgrænser mellem køkken og v-rum.
-det er samme planløsning i lejlighederne nedenunder og de har væggen tilbage.

Hvad består væggen af? betonplader eller gips/spån/træ?

Alternativet bliver at vente indtil jeg får adgang i januar og tage derhen med en håndværker, som kan fortælle hvilket materiale det er og hvordan man nemmest tager den ned. Men jeg vil gerne vide dette på forhånd, så man kan planlægge og ordne alt.

Mvh
mcP

Mit gæt er slaggplader.
Et sort, ret porøst materiale med lidt sten i, som blev lavet af netop slagg og er almindeligt i huse fra 40'erne som ikke-bærende skillevægge. 7 cm tykkelse passer rigtig godt til de vægge også.

De kan bearbejdes med vinkelsliber, stenbor og forhammer. Det bliver utroligt beskidt, da støvet er sort, når man river dem ned. De er også ret tunge. Del den på en eller anden måde i passende store stykker og bær ud. ;)

Her kan du se en næsten helt revet sådan væg:
Kældervæg

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.