Har fundet ud af, at de møbler jeg leder efter ikke kan købes, så jeg har besluttet mig for at tage sagen i egen hånd i stedet. Jeg vil lave en tv-bænk og en hylde med rustik karakter og undrer nu over, hvilket træ jeg skal købe og hvordan det eventuelt skal behandles for at få den rustikke følelse.

Sådan her vil jeg have, at resultatet skal være:
Rustik tv-bænk i træ med to hylder, placeret foran en rød væg.

Nedrivningstømmer.

(Herlig anakronisme - "denne tv-bænk er fra en 1700-tals bondegård...")

• Synes
mattie_river
  • Laddar…
Hva, er det den eneste måde? Finde nogen, der sælger nedrivningstræ?

Havde håbet at kunne gå til en tømmerhandel og købe. Ville vide, hvad jeg skulle spørge efter. Troede ikke, det behøvede at være gammelt for at være rustikt. :/

Du kan jo købe almindeligt konstruktionstræ hos byggemarkedet, som du bygger med. For at skabe en rustik følelse i det kan du bruge forskellige teknikker på det færdige møbel. F.eks. kan man bruge søm til at skabe "ormehuller", slå med kæde eller hammer, "massere" med grus/småsten. For at få den rette farvetone kan du bruge kaffe, te, ståluld opløst i eddike, male i forskellige nuancer i forskellige lag og slibe med sandpapir for et "slidt" udtryk.

Kun fantasien sætter grænser, så begynd at samle inspiration på forskellige teknikker, f.eks. via youtube.

Held og lykke, og del gerne, hvordan det går!

• Synes
peterwesterlund
  • Laddar…
Okay, men at det er tykt træ, det er altså reglar jeg bør købe? Hvad er forresten "massivt træ"? Hvad indebærer det egentlig? Føles jo robust.

Massivt betyder, at det er træ hele vejen igennem, og altså ikke eksempelvis spånplade med finer.

• Synes
peterwesterlund
  • Laddar…
jonmo sagde:
Massivt betyder, at det er træ igennem, og altså ikke eksempelvis spånplade med finer.
Ahaa, det vidste jeg ikke. Interessant :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.