Sengen er meget tung: forestil dig den som en Transformer mellem et garderobeskab og en enkeltseng: https://imgur.com/a/L7M1WmA
Da disse slags vægge, der anvendes her i Sverige, ikke er meget almindelige i mit hjemland i Sydeuropa, vil jeg gerne vide, hvilken slags vægplugs (dowels) jeg skal købe for at fastgøre sengen til væggen.
En metallisk "plugg"?
Hvor mange centimeter lang?
Har du et eksempel link eller navn/billede?
Sengen selv leverer to metalplader med hver 4 huller (0,6 cm) men overlader det til kunden at købe plugs i henhold til vægtypen: https://imgur.com/a/GCOgkHz
Hvis væggen er beton, bør du bruge passende plast-vægpropper. Tjek for eksempel Fisher SX, det er en almindelig, god, vægpløk. Under dokumenter kan du finde belastningstabellen, som siger, at SX 8x40 kan bære en belastning på 0,7 kN (dvs. ca. 70 kg). Når skruerne fastgøres så tæt på hinanden, skal du muligvis nedskrive det lidt, men sandsynligvis ikke i beton.
Et andet eksempel er ESSVE N 8x40. Tjek "Broschyr" nederst på siden for belastningskapacitet. N8x40 kan tage en trækbelastning på 80 kg. Minimum boredybde er også angivet i den samme tabel.
De praktiske belastninger vil ikke være i nærheden af dette på grund af skabets konstruktion, men brug alle hullerne, når du fastgør sengen til væggen.
Hvad angår skruer, brug en god kvalitet 6x50 mm træskrue.
Som et fremtidigt tip, upload billederne direkte til forummet, det er lettere at se dem indlejret end at følge links.
Velkommen til forummet!
Hvis væggen er beton, bør du bruge egnede plastikrawlplug. Tjek for eksempel Fisher SX, det er en almindelig, god, rawlplug. Under dokumenter kan du finde lasttabellen som siger, at SX 8x40 kan bære en last på 0,7 kN (dvs. ca. 70 kg). Når du monterer skruerne så tæt på hinanden, kan det være, du skal nedjustere det lidt, men sandsynligvis ikke i beton.
Et andet eksempel er ESSVE N 8x40. Tjek "Broschyr" i bunden af siden for bæreevne. N8x40 kan tage en trækbelastning på 80 kg. Den minimale boredybde gives også af samme tabel.
De praktiske belastninger vil slet ikke være i nærheden af dette på grund af konstruktionen af sengebordet, men brug alle hullerne, når du fæstner sengen til væggen.
Hvad angår skruer, skal du bruge en god kvalitet 6x50 mm træskrue.
Som et fremtidigt tip, upload billederne direkte til forummet, det er nemmere at se dem inline end at følge links.
Tak fordi du tog dig tid til at hjælpe mig!
I stedet for nylonpluggen, hvad med en masse metalliske EXPANDERSKRUV M6 (6x50) i stedet?
Jeg tror, at dette vil bringe chancerne til nul for at sengen kollapser over dig efter et par måneders træk.
Der er også en række forskellige betonskruer, der går direkte ind i betonen. De vil fungere rigtig godt i "ny" (læs: ikke 50 år gammel) beton, som dine vægge består af.
There are also a variety of different concrete screws that go directly into the concrete. They will work absolutely great in "new" (read:not 50 Y/O) concrete, which your walls consist of.
Tak for dit svar!
Præcis det, jeg tænkte på.
Det er bedre at bruge selv 50-79kr for hver metalexpander men være 350% sikker på, at sengen bliver der uanset hvad.
Hvis jeg ser på kN af EXPANDERSKRUV M6 (6x50) nævnt ovenfor, er det 2,8... det betyder i kg 285!
8 af dem, og min seng går ikke nogen steder, ikke engang om 10 år fra nu af.
Exactly to what I was thinking of.
It's better to spend even 50-79kr for each metal expander but be 350% sure that the bed will stay there no matter what.
If I look at the kN of the EXPANDERSKRUV M6 (6x50) mentioned above is 2.8... that in kg means 285!
8 of those and my bed doesn't go anywhere not even in 10 years from now
Du har absolut ret. Men hvad jeg mente, var ordentlige skruer. Hvis du googler "betonskrue" vil du få masser af hits. "Lättbetongskruv" er noget helt andet dog, og jeg er sikker på, at de også vil dukke op i dine hits.
Jeg vil fraråde metalekspandere, da de er irriterende at fjerne. Du skal bruge en vinkelsliber eller tilsvarende og skære dem plan med væggen. Der er ingen chance for, at din seng kræver den mængde fastgørelse.
Betonskrue er noget vanskelige at finde i små dimensioner. Hvis hullerne i beslaget er 6 mm, bør du sandsynligvis bruge en 5 mm skrue, som ser ud til at være svær at finde. Brug af en nylonpløk giver dig også lidt spillerum med hullerne, hvis de ikke er perfekt justerede, i modsætning til betonskrue.
Jeg har overvejet at købe den samme murphy-seng til min 24 kvm lejlighed. Det ville være rart at have lidt mere plads herinde.
Hvis I kunne efterlade en anmeldelse her eller i en anden tråd, efter I har sat den op, ville det være meget værdsat!
I mit tilfælde skal sengen enten monteres på en murstensvæg eller en væg lavet af en blanding af cement, aviser, træ og "hönsnät" (ved ikke, hvad metoden hedder).
Skal jeg bruge samme plugg som rvf til murstensvæggen? Er det overhovedet muligt at montere noget på den anden væg?
Betonskruer kan være lidt svære at finde i små dimensioner. Hvis hullerne i beslaget er 6 mm, bør du sandsynligvis bruge en 5 mm skrue, som synes at være svær at finde. Brug af en nylonplug giver dig også lidt spillerum med hullerne, hvis de ikke er perfekt justeret, i modsætning til betonskruer.
Jeg brugte kun et par timer på at søge hos de store gør-det-selv-kæder i Sverige (Jula, Clas Ohlson, Bauhaus, Biltema, Beijer...), men den mindste størrelse, jeg kan finde betonskruer, er 6 mm. Noget som dette:
Kan ikke finde ud af, hvor mange kN denne kan tåle.
ESSVE har også nogle betonskruer (6.3x50), godkendt til 80 kg, men måske passer de ikke i sängskåpsbeslag, og de er kun tilgængelige online.
Også skruer fremstillet af store mærker som Fischer synes svære at finde i kæderne...
Nogle betongskruv er også beskrevet af producenten som ikke egnede til belastningsrelaterede aktiviteter, så man skal virkelig fordybe sig i specifikationerne for skruen (hvis de er tilgængelige..).
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.