Hej, jeg skal tætne vinduer med ny liste og tænkte høre, hvilken lim/fuge jeg skal/kan bruge for at fastgøre listerne?

Taknemmelig for svar med præcis mærke/type, da jeg ikke er så hjemme i byggesvenden.
 
Hvilken liste er det du skal fastgøre?
Silikone er formentlig det du skal have.
 
Oj, det var en O-list (heter de så?) købt på Clas Ohlson
 
Den har allerede klister på sig, gætter jeg, så du behøver ikke noget for at fæstne den.
 
Men de klistermærker plejer vel at være så som så eller?
 
Du kan skyde den fast med klammer også, det holder bedre end klister.
 
Ikke let at trykker til selve listen da og den mister sin virkning?
 
Det afhænger af, hvordan listen ser ud. Hvis det er en o-formet liste, bliver den ganske vist lidt flad, men det vil sandsynligvis stadig udfylde sprækken.

Ellers kan du bruge en stærk konstruktionslim, som fx PL400 / PU400. Vær forsigtig, så du ikke får for meget på, for så kan det blive svært at åbne vinduet.

Under alle omstændigheder, som tidligere nævnt, er listen ofte forseglet med tape, og det plejer at holde fint.
 
  • Synes
Nygge72
  • Laddar…
Nygge72 sagde:
Ikke let at trykke til selve listen da og den mister sin virkning?
Hvis den ikke udvides igen efter at du har trykket til den, så skal du smide/reklamere den og få en ny.
 
S
Roev08 sagde:
Det afhænger af, hvordan listen ser ud. Hvis det er en o-formet list, bliver den ganske vist lidt flad, men det vil sandsynligvis stadig fylde mellemrum.

Ellers kan du bruge en stærk konstruktionslim, som PL400 / PU400. Vær forsigtig, så du ikke bruger for meget, for så kan det blive svært at åbne vinduet.

Under alle omstændigheder, som tidligere nævnt, er listen som regel forseglet med tape, og det plejer at holde godt.
o-list limer man med silikon
 
  • Synes
Joak
  • Laddar…
De fleste af Clas Ohlsons tætningslister er P-lister. De fastgøres med klammer i tungen eller limes. Brug ikke noget "stærklim", så får du bare unødvendigt besvær, når listen skal skiftes næste gang. Og husk at sætte listen rigtigt på.
 
  • Synes
1
  • Laddar…
Jeg plejer at bruge konstruktionslim, maxi bond. Det sidder tilpas hårdt.
 
S
Matstj sagde:
Jeg plejer at bruge konstruktionslim, maxi bond. Det sidder tilpas hårdt.
ja. hvordan går det, når du skal lave listerne om så?
 
SBH sagde:
ja. hvordan går det når du skal lave om listerne så?
Det går godt. Jeg sætter et tyndt lag på listen, så det bliver let at fjerne. Nogle gange sidder det fast, så tager jeg en høvl og fjerner resterne.
Har ikke prøvet silikon. Det fungerer måske lige så godt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.