5,278 læst ·
8 svar
5k læst
8 svar
Hvilken type af pudsmørtel skal jeg bruge?
Har muret et pejsefundament af Leca og har banket pudset ned på væggen bagved da det var helt løst. Hvilken type puds skal jeg bruge på væg og pejsefundamentet? Mørtlen mellem murstenene er i dag meget porøs, og man kan smuldre den med fingrene, antager at det er en eller anden form for kalkmørtel. Skal ikke klistre klinker udenpå men hvidmale den pudsede overflade.
taknemmelig for hjælp
taknemmelig for hjælp
Gamle kirker og slotte, der er bygget med kalkmørtel, blev i en periode (50-80-tallet?) repareret med cement. Det viste sig at være næsten en katastrofe.
Jeg tror, du skal bruge det, der findes fra før, eller noget blødere - som fx ler.
Jeg tror, du skal bruge det, der findes fra før, eller noget blødere - som fx ler.
Hvornår blev huset bygget? Før 40'erne? Du kan næsten gå ud fra, at det er en kalkrig mørtel, der er brugt i fugerne, evt. hvis du bor ved kysten, at de har brugt havsand som ballast. Kalkmørtel kan du "altid" bruge. (svag mørtel)ChrisseE sagde:Har muret op et pejsefundament af Leca og har slået pudsen ned på væggen bagved, da den var helt løs. Hvilken type puds skal jeg bruge på væggen og pejsefundamentet? Mørtlen mellem murstenene er i dag meget porøs, og man kan smuldre den med fingrene, jeg antager, at det er en slags kalkmørtel. Skal ikke flise udenpå men hvidmale den pudsede overflade.
Taknemmelig for hjælp
Uanset hvad du vælger, så start ud fra et systemtænk. A-, B-, C-mørtel....osv, hvor A er den stærkeste. A+B fungerer, men ikke B+A. (B+B fungerer fint) Det stærkeste yderst. I dit tilfælde skal du nok ikke bruge en A-mørtel som grund, men en B-mørtel.
Webers Rødgrunder 103 for en jævn sugning og så på med Puds B 133, evt. bytter du 103'eren ud med Hvidgrunder 105, da den er egnet til svagere materialer såsom letbeton. 103'eren er lavet til Leca, hvilket passer til din pejs. Men du kan altid bruge 105 på Leca, men det er lidt dyrere end 103.
Men ved usikkerhed bør du bruge en kalkmørtel, en hydraulisk.
Tjek Målarkalks produkter
Du kan sikkert bruge gips (Weber Gypsum eller Knauf MP75 eller Ardex 828). I dit tilfælde ville jeg nok gå til biblioteket og låne en af de bøger, der er tilgængelige om ældre huse (der findes meget om 17.-18. århundrede) eller som personalet kan hjælpe dig med at bestille hjem.
Finder du ikke svaret på dit spørgsmål i litteraturen, bør du kontakte bygningsmyndighederne og bede dem hjælpe dig med at komme i kontakt med en bygningsantikvar eller lignende.
En ejendom fra 1700-tallet skal behandles med respekt, og man skal altid bruge de materialer, som man gjorde før i tiden, i det omfang det er muligt. Hvis huset har stået siden da, tyder det på gode materialer fra starten.
Giv et kald til Målarkalk, de hjælper dig alle ugens dage og har det, du har brug for.
Held og lykke
Finder du ikke svaret på dit spørgsmål i litteraturen, bør du kontakte bygningsmyndighederne og bede dem hjælpe dig med at komme i kontakt med en bygningsantikvar eller lignende.
En ejendom fra 1700-tallet skal behandles med respekt, og man skal altid bruge de materialer, som man gjorde før i tiden, i det omfang det er muligt. Hvis huset har stået siden da, tyder det på gode materialer fra starten.
Giv et kald til Målarkalk, de hjælper dig alle ugens dage og har det, du har brug for.
Held og lykke
Jeg har arbejdet meget med gamle huse i mit job som snedker og kan en hel del, men er dårlig til det der med pudsning 😂.
Desværre er der ikke meget tilbage udover fundamentet, tømmerkonstruktionen og de kilesavede gulve fra 1700-tallet. Det meste er lavet om i slutningen af 1800-tallet og da huset blev forhøjet med en etage i 1920'erne, hvor også skorstenen og lofthøjden på underetagen blev hævet.
Vi forsøger at bevare så meget som muligt af det gamle inden for rimelige grænser. Skorstenen er lavet om tre gange, så der er ikke meget tilbage af originalen, det spiller nok ikke så stor rolle, hvad jeg pudser med. Vil have noget, der er relativt let at arbejde med og som ikke sprækker overalt bagefter. Det ville også være godt, hvis det fik lidt gammelt præg over sig.
Desværre er der ikke meget tilbage udover fundamentet, tømmerkonstruktionen og de kilesavede gulve fra 1700-tallet. Det meste er lavet om i slutningen af 1800-tallet og da huset blev forhøjet med en etage i 1920'erne, hvor også skorstenen og lofthøjden på underetagen blev hævet.
Vi forsøger at bevare så meget som muligt af det gamle inden for rimelige grænser. Skorstenen er lavet om tre gange, så der er ikke meget tilbage af originalen, det spiller nok ikke så stor rolle, hvad jeg pudser med. Vil have noget, der er relativt let at arbejde med og som ikke sprækker overalt bagefter. Det ville også være godt, hvis det fik lidt gammelt præg over sig.
Klik her for at svare