70,395 læst ·
43 svar
70k læst
43 svar
Hvilken tykkelse på OSB eller krydsfiner bag gipsplade?
Jeg plejer at efterlade nogle mm mellem osb-pladerne for at give dem plads til at svulme lidt op. Der er mig bekendt ingen ulempe med dette, og det bliver næppe mere arbejde. Og jeg ved ikke, om de virkelig er fuldt 1200?
Glem ikke at forskyde samlingerne
mellem gips og osb. Dvs ingen samlinger på samme sted!
Sent from my GT-S5570 using Byggahus
Glem ikke at forskyde samlingerne
mellem gips og osb. Dvs ingen samlinger på samme sted!
Sent from my GT-S5570 using Byggahus
Alle træbaserede plader bag gips sættes med 2-4 mm mellemrum for at kunne bevæge sig lidt, præcis som Amrich skriver. OSB'en, krydsfinéren og spånpladerne vi bruger på arbejdet er i hvert fald 1198 mm brede. Ved dog ikke om det er standard eller om vores er bestilt sådan.
Bredden er nok standard, da alle plader jeg har købt har været 1198.
Jeg sætter altid OSB med spånpladeskruer, ~30mm. Prøvede engang med almindelige gipsskruer i mangel af andet, men de havde en tendens til at knække ved hovedet.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Jeg sætter altid OSB med spånpladeskruer, ~30mm. Prøvede engang med almindelige gipsskruer i mangel af andet, men de havde en tendens til at knække ved hovedet.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Jeg har lige bygget en indervæg med OSB + gips. Jeg brugte 30mm spånpladeskruer til OSB'en. De greb godt fat og havde ingen problemer med at klemme omkring pladen, selv der hvor den bulede lidt. Gipsen satte jeg så fast med 40mm gipsskruer i reglerne. Har du OSB bagved, behøver du egentlig ikke skrue gipsen i reglerne, og så kan du klare dig med kortere skruer.
Jeg gør det modsatte, hvor det er muligt.
Dvs., fastgør OSB'en med et fåtal skruer, eller endda nogle skud fra sømpistolen, og skruer derefter gipsen med lange skruer gennem begge plader ind i reglarne.
Dvs., fastgør OSB'en med et fåtal skruer, eller endda nogle skud fra sømpistolen, og skruer derefter gipsen med lange skruer gennem begge plader ind i reglarne.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 indlæg
Byggelits spånplader er 1200 og skal monteres klods an OG limes på kortsiden ifølge byggevejledningen. Bruger dem selv.Ola78 sagde:
Det _synes_ jeg er en smule tosset.mycke_nu sagde:
Så udsætter du forbindelsen gipsskruens hoved -> gipspladens papir for unødigt høje belastninger. Og enhver bevægelse i OSB-pladerne pga. fugt, varme og bygningens bevægelse forplanter sig til nævnte skrueforbindelse. Og vupti, så er gipsskruerne gået gennem papiret og begynder at spise sig ned i pladen.
OBS, nu har jeg absolut ingen andre belæg for dette end mine egne overvejelser over, hvad der kunne ske.
Har du vægge, der har holdt sig godt i mange år lavet med denne metode, har du altså en empirisk basis at stå på.
edit:
Og som svar på selve trådens spørgsmål:
Jeg har brugt 11mm OSB. Skruet med 30-32mm spånpladeskruer.
Så 13mm gips med forskudte samlinger mod OSB, skruet mest med 32mm gipsskruer, men nogle har jeg trukket i med 40mm - hvor jeg ved, at der er regel under, ikke fordi jeg egentlig tror, det medfører nogen egentlig forbedring, men bare fordi det føles lidt godt, typ.
Jeg ved ikke, om der findes nogen anden tykkelse på OSB?
Skulle jeg have brugt krydsfiner synes jeg, at 10-12mm noget ville have føltes godt, og havde jeg købt spån tror jeg, at jeg ville have valgt 12mm.
Senest redigeret: