Man kan anvende renoveringsgips for at vinde nogle mm.

Mikael_L
Hvorfor ikke bare gips i stedet, da?

Ellers burde vel spånplade være et bedre valg, i det mindste en glat overflade.

H Horace76c sagde:
Skal udskifte en lille vægdel, der er ca. 3600x600 pga et vinduespartiskift.
Hele delen er mere eller mindre skjult bag en radiator.
Overvejer at sætte obs på indersiden uden gips pga pladsproblemer.
Er det dumt at undlade gipsen af en anden grund end den æstetiske?
Jeg hader rene gipsvægge uden noget bagved. Hvis der ikke er plads til både træplade og gips, ville jeg bruge mdf, da den jo har en overflade, der er nem at gøre pæn. Udfordringen bliver at få fugen til at holde uden at revne med tiden; det burde være muligt at fræse eller slibe tykkelsen på pladen nærmest fugen ned nogle mm og fuge med tape.

H Horace76c sagde:
Skal bytte et lille vægparti, der er ca. 3600x600 pga. et vinduespartiskifte.
Hele partiet er mere eller mindre skjult bag et element.
Overvejer at sætte obs på indersiden uden gips pga. pladsmangel.
Er der nogen anden grund end det æstetiske til, at det ser dumt ud at undlade gipset?
Gips giver brandsikring

Mikael_L
M Maximarcus sagde:
Jeg hader rene gipsvægge uden noget bagved.
Hvorfor?

Havde sat gips, hvis beslagene til elementet havde flugtet med kortlingerne, der kommer op. Nu bliver det ikke sådan, hvis jeg skal holde c-c, derfor vil jeg bruge obs, så jeg kan hænge elementet i den.

Mikael_L
Men kan du kortlægge hvor beslagene skal være, og så en gips?

Ja, det går det jo at gøre, men tænkte det var nemmere med isolering hvis jeg holdt 60-60.
Udover brand samt det æstetiske, findes der nogen grund til at sætte gips foran MDP eller OSB?

Det måske fremgår i tråden ovenfor, men er det OK at vælge OSB-plade 10 mm i stedet for 11 mm bagved gipspladerne? Har 45x45 liggende (cc 60 cm) fastskruet i de stående regler. Årsagen til, at jeg spørger, er, at trævarer er steget meget i pris den seneste tid, og hvad jeg forstår, er 11 mm OSB ca. 100 kr dyrere end 10 mm OSB. 1 mm forskel er jo ikke meget, men vil vide det, inden vi trækker el, så at el-dåserne kommer på den rigtige "dybde".

Mikael_L
  • Synes
Fruck og 1 anden
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L sagde:
Dobbeltgipsbokse plejer at komme på lidt forkert dybde allerede med 11mm OSB, typisk 1-2 mm forkert ...

Men tag bare enkeltgipsbokse med justerbar ring (som skrues til rigtig niveau), så bliver det godt med 10mm OSB.

F.eks.
Schneider VP-2 til enkeltgips eller Biltemas med skruvbar ring (som faktisk er ret gode og meget prisvenlige)

[link]
[link]
Gode tips!
Cirka hvor meget kan ringen skrues ud? Er det så meget, at en grøn boks kan bruges til dobbeltgips (25mm)?

Mikael_L
Det er lidt forskelligt.
Biltemas enkelgipsdosser klarer nok ikke 26mm. Jeg husker, at jeg i mit hus var lidt i tvivl om at bruge enkelgips eller dobbeltgips.

Dobbeltgips stikker lidt ud ved de af 24mm, som bliver med osv+gips.
Det er dog let og hurtigt at skære 2mm af doseren med en skarp kniv, hvis man først skruer ringen helt ind.

Valgte jeg i stedet enkelgipsdosser, så opstod der problemer med at skrue ringen nok ud. Når den nåede vægoverfladen, sad den kun med 1-2 gevind i doseren, lidt risky.

Det vil sige ved osv+gips=24mm, altså 26mm bliver ikke godt for Biltemas enkelgipsdoser.

Derimod er VP-2 lidt mere generøse med justeringsmuligheden, så der er lidt mere overlap.
Deres enkelgipsdoser med grøn ring klarer både enkel og dobbeltgips, deres doser med blå ring klarer både dobbeltgips og triple (39mm).

• Synes
Gabbe1
  • Laddar…
Jeg kørte med ABB doser og forhøjningsringe. Doserne tager både enkelt og dobbelt gips. Ringene findes i forskellige tykkelser og også så tykke, at det fungerer i badeværelset med fliser.

mycke_nu mycke_nu sagde:
Ja, jeg kan jo ikke sige, at jeg har nogen erfaring at læne mig op ad heller, bortset fra at jeg har læst, at mange gør sådan, og at det ser ud til at fungere her på de vægge, hvor jeg har gjort det.

Hvad angår risikoen for at skruerne skal arbejde sig igennem gipsen pga. fugtbevægelser i OSB'en, så tror jeg ikke, at denne er så stor. Bevægelsen kan jo max handle om nogle få procent af pladens tykkelse, dvs. typisk 0.1-0.2 mm, hvilket næppe kan forårsage, at skruerne går igennem papiret.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.