Det _tror_ jeg er en smule tosset. Så udsætter du samlingen gipsskruens hoved -> gipspladens pap for unødigt høje belastninger. Og enhver mulig bevægelse i OSB-pladerne pga. fugt, varme og bygningens bevægelse forplanter sig til nævnte skrueforbindelse. Og vupti så har gipsskruerne gået gennem papiret og begyndt at arbejde sig ned i pladen.
VIGTIGT, nu har jeg absolut ingen andre belæg for dette end mine egne overvejelser over, hvad der kunne ske. Har du vægge, der har stået godt i mange år lavet med denne metode, har du altså en empirisk base at stå på.
Ja, jeg kan jo ikke sige, at jeg har nogen erfaring at læne mig op ad heller, udover at jeg har læst, at mange gør det, og at det virker til at fungere her på de vægge, hvor jeg har gjort det.
Hvad angår risikoen for, at skruerne skal arbejde sig igennem gipsen pga. fugtbevægelser i OSBn, så tror jeg ikke, at denne er så stor. Bevægelsen kan jo maksimalt dreje sig om nogle få procent af pladens tykkelse, dvs. typisk 0.1-0.2 mm, hvilket næppe kan forårsage, at skruerne går igennem papiret.
Ja, jeg kan jo ikke sige, at jeg har nogen erfaring at støtte mig til heller, bortset fra at jeg har læst, at mange gør sådan, og at det ser ud til at fungere her på de vægge, hvor jeg har gjort det.
Med hensyn til risikoen for, at skruerne skal arbejde sig gennem gipsen pga. fugtbevægelser i OSB'en, så tror jeg ikke, at denne er så stor. Bevægelsen kan jo maksimalt dreje sig om nogle procent af pladens tykkelse, dvs. typisk 0.1-0.2 mm, hvilket næppe kan forårsage, at skruerne går igennem papiret.
Hvad jeg forstår, så skal hvert lag normalt fastgøres for sig, dvs. først fastgøres OSB/spån fuldt ud, derefter gips. Dette for at bevægelserne ikke skal gå fra det ene lag til det næste. Men jeg har set flere vægge, der ikke er gjort sådan, og de ser helt okay ud.
Som jeg skrev, jeg skal ikke bygge på væggene med et lag OSB bag gips. Jeg vil sætte en "OSB-lap" mellem reglarne bag enkelgips. Hvordan fastgør jeg bedst denne lap?
Er mig bekendt et ret almindeligt supplement til gips, når man bygger enkelt og billigt?
Tror nok det er en ganske uvanlig konstruktion, men jeg hadde nok satt en 45regel alt lægte i vægreglen 11-12mm ind og skåret til OSB'en så den passede. Måske havde jeg også skrue-limet fast OSB-pladen. Tænk bare på, hvordan evt. isolering og eldragning påvirkes.
Som jeg skrev, jeg skal ikke bygge på væggene med et lag OSB bag gips. Jeg vil sætte en "OSB-lap" mellem reglerne bag enkeltgips. Hvordan fastgør jeg bedst denne lap?
Er mig bekendt et ret almindeligt supplement til gips, når man bygger enkelt og billigt?
Jeg kan ikke forstå, hvad du mener, det kan være, fordi det er for sent også.. Forklar gerne mere indgående..
Dvs, fastgør OSB med et fåtal skruer, eller til og med nogle skud fra sømpistolen og skruer derefter gipsen med lange skruer gennem begge plader ind i reglerne.
Største risiko jeg ser med denne fremgangsmåde er, at gipsskruen "skubber" OSB-pladen et par mm fra reglen, når skruen trænger igennem, så når skruehovedet bunder mod gipspladen, vil skruen kun presse gips og OSB sammen, ikke OSB mod træreglen, eftersom gipsskruens gevind er i indgreb i OSB-pladen.
Meget bedre at skrue OSB med spånpladeskruer (som mangler gevind under hovedet), der trækker OSB og regel sammen på den rigtige måde.
Men om jeg bare skal sætte et stykke OSB mellem hver regla som et supplement til enkelgips. Hvordan fastgør jeg dem bedst da?
Jeg har jo aldrig hørt om at gøre det på den måde.
Men det burde vel fungere med at skrue fast med to lodrette rækker gipsskruer mellem hver regla "fra gipspladeholdet".
Skru med cc300 og ca 5 cm fra kanten af OSB-pladen. Man burde måske også trykke et sted mellem 3-4 gipsskruer langs midten også, for at forhindre at OSB'en kan begynde at bule bagved.
Da jeg byggede mit vaskerum, var der et lille stykke væg, hvor vi var nødt til at spare på hver mm. Præcis der ville min kone have kroge til morgenkåber og andre småting.
Jeg fræsede derfor en fals og indfældede en 15 mm krydsfiner, som på den måde kom i flugt med yderkantens regel.
Da jeg byggede mit vaskerum, var der et lille vægstykke, hvor vi var nødt til at spare på hver mm. Lige der skulle min kone have ophængskroge til morgenkåber og andet pjat.
Jeg fræsede en fals og indfældede derefter en 15mm krydsfiner, så den kom til at ligge i niveau med ydersiden af reglen.
Det var jo en god idé! Brugte du håndoverfræseren på reglen der? Jeg skal også sætte nogle lapper, hvor tv og lidt andre ting kan komme. På andre steder fungerer en mollyplugg godt.
Det var jo en god idé! Kørte du med håndoverfræseren på reglen da? Skal også sætte nogle lapper der tv og lidt andre ting kan tænkes komme. Andre steder fungerer jo en mollyplugg godt.
Hvis du nu ikke har adgang til fræser, så fungerer det jo lige så godt at tage rundsaven/bordsav og kløve til nogle lister, som du så sømmer på og fader krydsfineren imod.
Skal skifte et lille vægparti som er ca. 3600x600 pga. et vinduespartiskifte. Hele partiet er mere eller mindre skjult bag en radiator. Overvejer at sætte obs på indersiden uden gips pga. pladsmangel. Er der en anden grund til at det ser dumt ud at springe gipset over, end det æstetiske?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.