Tænkte tape samlingerne på udegipsen for at få den helt vindtæt.
Hvilken tape er bedst at bruge? Sølvtape eller bygningsfolietape?

Får forskellige beskeder, når jeg spørger i byggehandelerne og er ikke sikker på, at jeg har talt med nogen, der virkelig ved det.

Eftersom det skal være en luftspalte udenfor så tror jeg ikke på byggfolietape i det mindste, jeg synes den virker tæt og god, men den sidder ikke særlig godt, hvis ikke man klemmer sammen med en plade udenpå.

Glem sølvtape når du laver noget, der skal sidde mere end midlertidigt. (Eller de fleste slags tape i det hele taget)

Jeg ville nok have brugt en form for bestandig blødfuge i stedet. Går hurtigt hvis man "spartler" over fugerne. Det gør jo ingen forskel, at du klatter lidt udenfor, eftersom det alligevel ikke ses eller skal males over.

Casco Syntetic er en god blød fugemasse, der hæfter på alt og aldrig tørrer helt.

Der findes en tape til tyvek vindpapp, jeg tror, at den kan findes hos visse Beijer og Byggma. Den har et uhyggeligt klister, og burde klare jobbet. Ellers så er det vel aldringsbestandig byggfolietape som kan fungere, den grønne rulle. Sølvtape er egentlig værdiløs, den slipper fra det meste efter et stykke tid, tilbage bliver kun tørret klister.

Det ser ud til, at mange bruger sølvtape, men jeg har selv set, hvordan sølvtapens klister tørrer ud med tiden.

Havde en periode en midlertidig reparation af et hul i udestuen, med byggfolie tapet med sølvtape. Det tog kun en måned, før sølvtapen gav slip, og der var kun tørret klister tilbage. Jeg lavede reparationen om med byggfolietape, og det forværredes slet ikke de 1-2 måneder, det sad oppe.

Det var ganske vist en solrig beliggenhed og midt på sommeren, men det siger noget om sølvtapens holdbarhed, selvom den er mindre udsat indenfor en træfacade.

Så... det hælder mod at bruge byggfolietape på udendørsgipsen.

Udegips kan nogle gange være af vokset type, og så hæfter intet andet end klistret udefuge. Det er jo bare at teste.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.