Det lyder som om I ikke mener, at jeg skal fjerne det, der sidder der i dag?

Hvis det skal blive siddende, er min tanke i hvert fald at udjævne det og derefter sætte striber over revnerne, primært for at tapetet skal få lidt bedre forudsætninger. På visse steder kan der nemlig være en niveauforskel på flere mm mellem 2 plader af en eller anden mærkelig grund.

Problemet er, at hvis jeg lader dem blive siddende, vil jeg være nødt til at fræse en hel del i væggene, der skal trækkes el til belysning under skabene, skuffebelysning, skuffeåbnere, køle/fryseskab, ovn, kogeplade, almindelige stikkontakter og selvfølgelig afbrydere til lamperne. Desværre er der ikke meget, der sidder på det rigtige sted i dag.

Jeg har tidligere fået tips om at sætte renoveringsgips op på den eksisterende væg, men jeg vil sandsynligvis være nødt til at udjævne det, der sidder der i dag først, da der som sagt er niveauforskelle visse steder. Fordelen med dette er, at man kan fræse, som man vil, uden egentlig at skulle fylde det, og så bare sætte gips foran. Ulempen er, at rummet bliver 12 mm mindre i længde og bredde. Det er måske ikke et problem, men jeg ved, at afstandene allerede er på margen, men 6 mm på hver side burde jo ikke spille nogen rolle.

Hvis man sætter renoveringsgips op, vil det som sagt bygge med 6 mm, og det betyder, at man skal lave en form for løsning omkring vinduer og døre. Har ingen idé om, hvordan man plejer at løse det? At sætte dobbelte lister på hinanden føles lidt sjusket?

f91jsw sagde:
Har prøvet mange forskellige spartelmasser og synes ikke, at der er nogen større forskel. Jeg bruger Byggmax lette håndspartel, 100 kr/10 l.

Hvorfor ikke bare lægge et lag standardgips? Det vil udjævne ujævnhederne. Det er nok muligt at få det til at se OK ud med bredspartling, men så skal du nok forstærke med glasfibervæv først. Meget arbejde.
Jo, jeg har læst en del, der synes, de ikke mærker nogen forskel mellem spartelmasser, mens nogle mener, at Byggmax kræver mere arbejde? Nogle siger, der er små bobler i Byggmax spartelmasse. Måske skulle jeg købe lidt og prøve?

Når det kommer til spartling af væggene, havde jeg bare tænkt mig at spartle, hvor der er revner. At der opstår revner igen senere, kan man som I siger, ikke gøre så meget ved, så længe det ikke kan ses på tapeterne i hvert fald.

Køb byggmax og grovspackla med og fx Beckers at lave den sidste finspackling med.
Har du ikke et sted, hvor du kan prøve at fjerne skiverne på da? Er det råspont bagved, er det vel nok med enkel gips så.

Problemet er, at pladerne ser ud til at være skrøbelige, så sandsynligvis går de i stykker, når man bryder dem ned. Jeg kiggede lidt på gips, og der findes gips, som er 1200mm brede, så det er vel sådanne, jeg skal købe og derefter save/bryde dem ved 100. Så det første lag, jeg sætter op, er 6 mm, derefter sætter jeg yderligere et 6 mm lag udenpå det og sørger for ikke at ramme de samme samlinger for at gøre det lidt mere robust. Bredden på den yderste gips kunne være standardmål.

Skal dette gøres, er det ikke værd at rive væggene ned før den uge, hvor elektrikerne kommer. Vi vil også rive et klinkergulv op i forbindelse med dette, men jeg formoder, at man sætter væggene, før man lægger gulvet. Så vi får rive væggene ned, elektrikerne kommer og trækker deres el, vi sætter gipspladerne op og spartler. Så lægger man gulvet lige inden man begynder at sætte køkkenmøblerne(skabene) ind, som i vores tilfælde ikke må stå på gulvet(parket).

richardtenggren
Hvorfor ikke sætte almindelig 13 mm gips? Det er jo meget billigere end 2x6 mm, du kan jo lide billigt så ;) Så bør alt blive så meget enklere, spartling, elinstallation osv.

Det jeg skulle gøre:

Alternativ 1: fylde op og jævnede ud med gipsmørtel, så på med renoveringsgips, spartel og male.
Alternativ 2: Fylle op det allermest grove med husfix, så grovspartel, slibe af og på med microlit og så male.
Alternativ 3: Rive al masonit, jævne op regler (hvis de er ujævne), på med OSB og ny gips, spartle og male.
Alternativ 4 (ikke anbefalet): Fylde op store sprækker med gipsmørtel, på med strimmel i alle samlinger (limet med f.eks. vådgrund eller vandfast tapetklister) og så bredspartle hele væggene så godt det går.

Hvad angår spartel så er der ikke nogen større forskel, så længe man holder sig væk fra de allermest billige. Beckers kan jeg personligt ikke lide, da jeg synes, det altid er enormt mange luftbobler i det…

richardtenggren sagde:
Varför ikke sætte almindelig 13 mm gips? Det er jo meget billigere end 2x6 mm, du kan nok lide det billigt så ;) Så burde alt blive så meget nemmere, spartling, elinstallation osv.
Nja, jeg har ikke noget imod, om det koster lidt, så længe det bliver godt lavet. Når jeg har set andre, der har sat gips, har de sat dobbeltgips og derefter forskudt samlingerne. De har ikke spartlet første lag med gipsplader. Men måske kan jeg sætte 13 mm gips direkte, men bliver risikoen for revner ikke større da? Jeg kan jo se i resten af huset, at der er kommet revner lidt her og der, som også går gennem tapetet, og det vil jeg undgå, hvis det er muligt.

anders07 sagde:
Det jeg ville gøre:

Alternativ 1: Fylde op og jævne ud med gipsmørtel, så på med renoveringsgips, spartle og male.
Alternativ 2: Fylde op det allermest grove med husfix, så grovspartel, slibe af og på med microlit og så male.
Alternativ 3: Rive al masonit ned, jævne op reglar (om de er ujævne), på med OSB og ny gips, spartle og male.
Alternativ 4 (ikke anbefalet): Fylde op store sprækker med gipsmørtel, på med strimmel i alle samlinger (limet med f.eks. vådgrund eller vandfast tapetklister) og så bredspartle hele væggene så godt det går.

Hvad angår spartel, er der ikke nogen større forskel, så længe man holder sig væk fra de allerbilligste. Beckers kan jeg personligt ikke lide, da jeg synes, der altid er enormt mange luftbobler i det...
Tak, mange valgmuligheder, spørgsmålet er, hvad der er mest rimeligt og bedst i dette tilfælde. At dække vægge med microlit har jeg hørt om tidligere, det er vel et alternativ til at sætte dobbelt gips med forskudt samling.

Problemet som du har foran dig er det samme som vi har i vores hus, og det er, at overfladerne på væggene er af træ. Træ bevæger sig, hvilket betyder, at der uundgåeligt vil opstå revner i tapetet. En virkelig robust og glasfiberarmeret renoveringstapet kan hjælpe lidt, men det er ikke en garanti (jeg har prøvet). Det er så originalen DURO's Easy Cover, der gælder, og den er dyr, der findes masser af lignende produkter, men som ikke er glasfiberarmerede og dermed ikke giver samme styrke. Den er netop på grund af glasfiberen ikke særlig sjov at arbejde med heller - det stikker i armene... :)

Havde jeg været dig, så havde jeg sporet el osv. ind i de eksisterende trævægge og derefter sat almindelig 13mm gips op. Et lag er nok - bare sørg for at der er lægter at skrue i - det kan være lidt si og så med det i 70'er huse (ved jeg af egen erfaring). Samlinger i gipsen, der er forsænkede, fylder du op med spartelmasse og lægger en papirremsa i og trækker af. Lad det tørre, slib let og spartl ud med en 40 cm spartel.
Synes du det er svært at spartle papirremsen ind i spartelmassen, så kan du lime med vævlim i stedet, som nedenfor.

Undgå at få forsænket gipskant mod kant uden forsænkning. I samlinger uden forsænkede kanter skal du fase disse med en gipsrasp. Spartl derefter samlingen og lad tørre og slib af. Lim en papirremsa op med vævlim, lad tørre og spartl derefter med 40 cm spartel over samlingen.

Hvad angår spartelmasse, så har jeg kørt på byggmax og oplever ikke nogen større forskelle på det sammenlignet med Casco. Problemet med byggmax er, at de kan skifte leverandør, og så ved man ikke, hvordan spartelmassen er. Men da jeg købte sidst, i april, var det lige som normalt. Hvis der skulle være lidt bobler i spartelmassen, er det heller ikke hele verden, hvis du skal sætte tapet op bagefter - det ses ikke alligevel.

Der, hvor vi har malede vægge, har vi brugt microlit eller renoveringstapet ovenpå gipsen. Det gør, at man ikke behøver være så omhyggelig med spartlingen, og man får en overflade, der er ensartet - det er ellers let, at man kan se forskel på overflader, hvor der kun er gips vs. overflader, der er spartlede.

Senest redigeret:
  • Synes
snowjim
  • Laddar…
Det eneste fornuftige er jo at spore direkte igennem de der vægge, og derefter sætte gips, renovering eller almindelig gips. Det er jo nok med et lag gips.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
snowjim sagde:
Nja, jeg har ikke noget imod, hvis det koster lidt, bare det bliver godt lavet. Når jeg har set andre, der har gipsat, har de sat dobbeltgips og så forskudt samlingerne. De har ikke spartlet det første lag gipsplader. Men jeg kan selvfølgelig sætte 13-gips direkte, men bliver risikoen for revner ikke større da? Jeg kan jo se i resten af huset, at der er opstået revner her og der, som også går igennem tapetet, så det vil jeg undgå, hvis det er muligt.
Det vil ikke revne, hvis du sætter et lag 13-gips og spartler samlingerne ordentligt med papirstrimler. Revnerne opstår, hvis man ikke strimler samlingerne, eller alternativt i nybyggede huse, der bevæger sig meget, og da først og fremmest i hjørner og væg/loft.

Tak!! I virker ret enige om ikke at tage de plader ned, der sidder der, men i stedet fræse i dem og så bygge på med gips 6 mm eller 13 mm. Men hvis jeg bygger på væggen 6 mm, hvordan gør man så ved døre og vinduer? Jeg forstår jo, at man skal fjerne listerne, men når man først har lagt 6 mm gips, er der som sagt 6 mm ekstra ved dør og vindue, hvordan dækker man dette? Jeg forstår selvfølgelig, at de brede lister sætter man direkte på gipsen, men jeg mener de 6 mm som bygger ud karmene. Er det virkelig sådan man gør? Kommer det ikke til at se mærkeligt ud?

mexitegel sagde:
Undgå at få nedsænket gipskant mod kant uden nedsænkning. I samlinger uden nedsænkede kanter skal du fasa disse med en gipsrasp. Spartl derefter samlingen og lad tørrer og slib af. Lim op papirstrimmel med vævlim, lad tørrer og spartl derefter med 40-cm spartelspade over samlingen.
Det går fint at spartle samlinger uden nedsænkning på samme måde som ved nedsænkning, men det er vigtigt at få et passende tykt lag spartel til at sætte strimlen i. Det er lidt sværere end ved nedsænkning, da det kræver lidt følelse, når man påfører spartlen. Hvis der er meget, der skal spartles, er det værd at lære sig, da det sparer et arbejdstrin.

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel sagde:
Hvad angår spartel, så har jeg brugt byggmax og oplever ikke nogen større forskelle på det sammenlignet med Casco. Problemet med byggmax er, at de kan skifte leverandør, og så ved man ikke, hvordan spartlet er. Men da jeg købte sidst, i april, var det som sædvanligt. Hvis der skulle være nogle bobler i spartlet, er det jo heller ikke hele verden, hvis du skal tapetsere bagefter - det ses ikke alligevel.
Jeg købte Byggmax spartel senest for en uge siden og spartlede med det senest i går, og jeg oplevede ingen problemer med det.

• Synes
mexitegel og 1 anden
  • Laddar…
snowjim sagde:
Tak!! I virker ret enige om ikke at fjerne de plader, der sidder der, men i stedet fræse i dem og så bygge på med gips 6 mm eller 13 mm. Men hvis jeg bygger væggen op med 6 mm, hvordan gør man så ved døre og vinduer? Jeg forstår jo, at man skal fjerne listerne, men når man først har lagt 6 mm gips, er der som sagt 6 mm ekstra ved dør og vindue, hvordan dækker man dette? Jeg forstår selvfølgelig, at de brede lister sætter man direkte på gipsen, men jeg mener de 6 mm, der bygger ud karmene. Er det virkelig sådan, man gør? Kommer det ikke til at se underligt ud?
Man bygger på karmene. Er det 6mm, så har jeg ingen erfaring. Kan måske endda tage niveauforskellen med foderet. For 13mm gips findes der færdige salingslister at montere. Eller man saver sine egne, hvis man har en passende sav.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.