Hej,

Vi er i gang med at renovere køkkenet (70'er hus med træramme) og det første skridt er at slibe og spartle loft og vægge, som består af masonitplade. Jeg har tidligere brugt grovspartel fra beckers, finsparkel fra Bostik og også Husfix fra Casco, men det har været i små mængder (tuber og lignende). I dette tilfælde drejer det sig om et rum på nærmere 20 kvm, der skal spartles, kan det være rimeligt med en 10 L spand? Hvilken type og hvilket mærke bør jeg kigge efter?

Eftersom det er et træhus og væggene består af tykkere masonitplader på reglar, så mistænker jeg, at man desuden har brug for at sætte nogen form for strimler på væggene for at undgå revner i tapet?

Mediumspartel fungerer godt.
De kan være forskellige i nemhed at arbejde med, forskellige tørretider osv., men i princippet fungerer de fleste for en gør-det-selv-person.
10L lyder godt, og alle byggemarkeder burde have dette.

overvej om du ikke skal fjerne masoniten og skrue op ny gips, så kan du samtidig fræse ind ny el, hvis det er nødvendigt.

Ellers er det som sblixten siger, gå efter 10l, det bliver nok meget billigere end at købe tuber, desuden holder det ret godt i spanden så får du lidt over, kan du gemme det.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Hmm.. At fjerne masonitten har jeg slet ikke overvejet faktisk. Min tanke var at fræse i væggene med en rundsav!? Men selvfølgelig, det er måske bedre at udskifte masonitten, elen skal jo flyttes en hel del faktisk. Det bliver dog ret mange timers ekstra arbejde.

Så det er medium spartel jeg skal have, fungerer det til både træ og gips? Er der noget specielt mærke man skal kigge efter? Beckers?

Spor i masonit, lægge el ind og derefter spartle? Så bliver der jo meget at fylde ud. Jeg ville have brugt gipsmørtel i første omgang, da det ikke synker sammen. Derefter ville jeg have klæbet over alle samlinger med microlit og tapetklister til vådrum. Og så spartlet med mediumspartelmasse. Men spørgsmålet er, om det bliver godt, MAsonitten vil jo nok bule en del...

Masoniten er ret tyk, så den bør jo ikke bule, synes man? Har ikke tænkt så meget over, hvordan jeg skulle udfylde sporingen, men en tanke kan måske være at bruge de stykker, jeg saver ud og fastgøre dem med strimler/microlit, som derefter spartles over?

Det lyder som om det er bedre at rive det hele ned, men det føles som virkelig meget arbejde desværre.

prøv i et rum så, ofte går masoniten ganske let.
Det er ikke tretex du mener da, ser lidt ud som masonit men er typ 12mm men mere porøs

Dette gælder kun et rum, men jo jeg får prøve at tage en ned, men har mistanke om at de brydes ret let. Masonit ved jeg hvordan det er, det er jo det som man ofte har af tynd version bag på bogreoler og lignende. Dette har samme glatte overflade og lignende farve, men det er klart meget tykkere, 12 mm lyder rimeligt. Jeg skal tage nogle billeder og sende til jer. Ved i hvert fald at de sidder med søm på ret brede lægter som har ret lang afstand mellem sig.

Tykkelsen på skiverne, der sidder der i dag, er 11 mm og ser ud på følgende vis:

qBkiCwM.jpg
MF3kyJa.jpg
9cHYvO3.jpg
6lvDg53.jpg
meVwI4f.jpg
8oM5P23.jpg
C8EJXHv.jpg
pUHyNBp.jpg
eF8MW5f.jpg
xa5R4mY.jpg
4M7oaZM.jpg
Spciak som nogen har forsøgt at spartle lidt halvdårligt.

zO65mNT.jpg

Her findes større billeder
http://imgur.com/a/fD6Sh

Vil du gøre spartelarbejdet lettere med skårede kanter, så brug renoveringsgips først (6 mm).

Jo tanken föll mig också at sætte op renoveringsgips men det som sidder der i dag er ikke helt jævnt, på noget sted buer det lidt(dog ikke så det ses) og på et andet så er det større niveauforskelle på flere mm mellem pladerne.

Det bedste er nok at tage det ned og sætte op 12 mm gips(dobbelte) men det er ret meget arbejde sandsynligvis. Så vil isoleringen sandsynligvis falde ud men det er måske ikke hele verden, bare at putte den ind igen når elektrikerne er færdige.

Hvad ville I have gjort? Tage alt ned og sætte gips? Lade det være som det er og fræse med rundsav? Eller sætte renoveringsgips ovenpå?

Noget særligt mærke man skal kigge på når det gælder spartel? Eller skal man købe billigste mulige fra Bygg max?

Renoveringsgips koster meget mere end spartel, hvis det er penge, du vil spare.
Hvis der ikke var revner og andet i tapetet, som jeg har revet ned, ville jeg spartle.

sblixten sagde:
Renoveringsgips koster meget mere end spartelmasse, hvis det er penge, du vil spare.
Hvis der ikke var revner og andet i tapetet, som jeg har revet ned, ville jeg spartle.
Nja, jeg vil gøre det ordentligt fra begyndelsen. Havde det ikke været nødvendigt at flytte el-installationen så meget, ville jeg nok ikke engang have overvejet at tage det, der sidder der, ned, men nu er det enten tage det ned og sætte gips eller lave en del fræsning. Hvis jeg fræser, er der altid risiko for at save i lægterne, ingen anelse om der er nogle problemer, men det vil nok blive svært at undgå.

Angående spartelmasse har jeg fået følgende prisforslag indtil videre:

Flugger 10 liter Medium spartelmasse 399 kr
Sadolin 10 liter Medium vægspartelmasse 305 kr

Der virker til at være delte meninger om Bygg max spartelmasse, så jeg kan helt klart tænke mig at betale lidt ekstra for at minimere risikoen for mere arbejde.

Har du tænkt at bredspartle de vægge?
Min personlige mening er, at det er spildte penge, det bliver ikke godt. Revner i samlingerne er uundgåelige efter et stykke tid.

Har prøvet mange forskellige spartelmasser og synes ikke, der er nogen større forskel. Jeg bruger Byggmax lette håndspartel, 100 kr/10 l.

Hvorfor ikke bare bruge et lag standardgips? Det vil tage ujævnhederne. Det er nok muligt at få det OK med bredspartling, men så skal du nok forstærke med glasfibervæv først. Meget arbejde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.