Jeg skal bygge en trappe indendørs, og vil lime 2 stk. 120 x 45 mm reglar sammen til trappetrin. Disse har dog afrundede kanter, og der bliver derfor en fordybning i samlingen, som skal spartles.
Hvilken type spartelmasse er egnet? Er 2-komponent plastikspartelmasse egnet? Dette bliver jo meget hårdt, men er der risiko for, at der kommer en revne i samlingen, hvis træet tørrer og krymper? Bør jeg bruge en form for elastisk spartelmasse, og hvilken type anbefales i så fald? Er husfix egnet? Spartelmassen skal kunne overmales.

Uden at kende til mål og brug af den planlagte trappe synes jeg, at din løsning af flere grunde virker tvivlsom. Jeg antager, at når du siger 45x120 reglar, mener du dimensionshøvlet gran? Det fungerer jo til en midlertidig trappe, men er ikke så godt på længere sigt. Blandt andet fordi det er svært at overfladebehandle. Er det desuden ikke snedkeritørt træ, vil spartelmassevarianten blive besværlig. Det bedste materiale, man kan bruge til en trætrappe, er fer og not nedtørrede gulvbrædder af fyr af passende tykkelse (afhængigt af trindybde). Særligt hvis det kun drejer sig om et lige trappeløb. Andre alternativer er limfugebrædder eller almindelig planskåret fyr.

• Synes
Immobil
  • Laddar…
Ja, den trappe kommer ikke blive et smukt syn.
Skal den være i et eller andet lager eller sådan?

Det handler om en trappe til loftet, så det er jo ikke nogle kæmpe store krav til det æstetiske udseende. I dag har jeg en stige, men tænker at bygge en trappe i stedet.

Ja, det er korrekt, at jeg tænker at købe regeltræ af gran (klasse C24 hos K-Rauta). Du siger, at det bliver et problem at overfladebehandle den. Mener du, at gran er sværere at male end fyr?

tænk på at regelvirke ikke er noget godt snedkerværk. Det vil sandsynligvis bevæge sig og vride sig lidt, og hvis du så har spartlet i samlingen, vil det nok løsne sig og blive grimt alligevel.

Skal du have en tæt samling, skal du høvle det af, der er nødvendigt for at fjerne rundingen, det er ikke noget man spartler over.

Jo, Jeg er enig med jer i, at det måske ikke er så godt at forsøge at spartle mellemrummet. Så jeg løste problemet ved at save en centimeter af reglen, så den afrundede kant forsvinder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.