Skal til at spartle og slibe gips samlingerne i et renoveret rum.
samt en mdf bygget vindueskarm

Overvejer hvilken type slibemaskine der fungerer bedst til disse opgaver

den "gamle" hæderlige plan-/rystepudser eller en excentersliber eller en anden variant.

Til vindueskarmen overvejer jeg at bruge en multisliber, er det korrekt.

Hvad bruger I?

Er det ikke meget at slibe, så gør det i hånden. Ellers lej en giraf. Alt for at slippe for støvet.

Håndslib med så slipper du en frygtelig masse slibestøv, og det går mindst lige så hurtigt som med maskine, og det er lettere at mærke efterhånden, når det bliver godt.

Abranet er godt for støvet men giver ikke så fin overflade synes jeg men kan nok i øvrigt være ligegyldigt til gipsen.
Der er også støvsugertilslutning at købe til excenterslibere.
I hvert fald til min grønne Bosch som jeg ikke kan tallene på udenad men man må kigge i det blå sortiment.

Excenter er ikke et godt valg til at slibe spartelmasse. Materialefjernelsen bliver for stor.

Skalman65 sagde:
Skal til at spartle og slibe gips samlingerne i et renoveret rum.
I et (enkelt) rum ville jeg ikke overveje nogen maskine overhovedet. Håndslib spartel på gips går ret hurtigt.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
okay I ser ud til at være meget enige om, at man skal håndslibe,

så måske skal man anskaffe sig en god slibeklods i stedet.

Skalman65 sagde:
okay I ser ud til at være meget enige om, at man skal håndslibe,

så en god slibeklods bør man måske anskaffe sig i stedet.
Ja selvfølgelig og så bred, så den tager hele samlingsbredden og lidt til jeg plejer bare at bruge en passende bred, tyk og plan bræt.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Håndslibning uden støvsuger er ikke noget, jeg iallafald vil anbefale. Abranet og Giraff er gode ting, men måske lidt smalle i deres anvendelsesområder. Selv bruger jeg en enhånds excentersliber, der hedder Festool ETS125, koblet til en støvsuger. Har prøvet tidligere med 2-håndsfatning, men det giver ikke samme følelse.

En person sliber en væg med en Festool excentersliber, der er koblet til en støvsuger for støvfri slibning.

Wurth har ret gode priser på abranet, startsettet tror jeg at slöjddetaljer har den bedste pris på.

Der findes tråde her på forummet om abranet hvis du har brug for at blive overbevist ;)
Bruger selv 120-net til gipsfuger

Roder I ikke til det nu? Det her er vel godt nok. Vi taler om et rum, hvis jeg forstår rigtigt.
Det er en gul malerrulle med blåt håndtag, sandsynligvis brugt til væg- eller rumbemaling.

• Synes
bjoar564 og 4 andre
  • Laddar…
Alfredo sagde:
Krångler I ikke til det nu? Det her er vel fint nok. Vi taler om et rum, hvis jeg forstår rigtigt.
Feltænk, Et rum nu og mange flere i fremtiden... Hvorfor så begynde spartel-slipkarrieren med at stå i et rum, hvor man selv og hele rummet er dækket af slibestøv?

Nimajneb sagde:
Fejltænkning
Sorry, du har antageligvis ret. Det er klart, at man skal have noget fra Festool for at få et fornuftigt rum. :o:p

• Synes
bjoar564 og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.