926 læst ·
7 svar
926 læst
7 svar
Hvilken slags puds eller andet kan jeg bruge på murstenene/eksisterende puds?
Jeg har fjernet en dør og havde tænkt mig at sætte foder rundt, men føler nu, at jeg helst vil sætte puds/tilsvarende og male, sådan har vi det i en anden åbning. Tapeterne på væggene i tilknytning skal skiftes. Spørgsmålet er, hvad jeg skal bruge for puds? Findes der noget færdigblandet ligesom spartelmasse, som jeg kan bruge, eller skal jeg købe noget, der skal blandes? Det ville være rart at undgå, hvis det er muligt...
Præcis, gipsmørtel er meget nemt at blande, men du kan også købe færdigblandet husfix i byggemarkedet.F Fjonken sagde:
Sørg for ikke at lægge for tykt, da gipsmørtel eller husfix ikke kan slibes (eller er meget hårdt) så det er bedre at lægge et lag mere, alternativt bruge almindelig håndspartel for at få det glat og pænt.
Fordelen med gipspuds er jo, at det kan slibes og er meget let at håndtere og vedligeholde værktøj.anders07 sagde:
Præcis, gipspuds er meget nemt at blande, men du kan også købe færdigblandet husfix i byggemarkedet.
Sørg for ikke at påføre for tykt, da gipspuds eller husfix ikke kan slibes (eller er meget hårdt) så det er bedre at lægge et lag mere, alternativt bruge almindelig håndspartel for at få det glat og pænt.
Har aldrig brugt husfix men gætter på, at det er en blanding mellem type 4040 og ”almindelig” mørtel? Og det er vel ikke slibbar? Dyrt er det vel også?
Gipspleje er også meget hårdt og sværtslibet, men bedre end husfix.F Fjonken sagde:
Ja, det er jo dyrere med husfix, men det er vel typisk en hund eller to ekstra for den flade, så stor forskel er det ikke i pris.
Gipsputs slipar man ju med 40 papperanders07 sagde:
Tak for hurtige svar. Det blev husfix alligevel. Blandede det nok dog med lidt for lidt vand så det blev lidt svært at arbejde med. Skal tage den anden side nu og teste med mere vand så det måske bliver nemmere. Men hvordan gør jeg i overdelen? Sidder det godt nok der eller behøver jeg at "forstærke" det på nogen måde?
Arbejd med lag på lag, fugt murstenen inden så det hæfter bedreN Nitrex sagde:Tak for hurtige svar. Det blev husfix alligevel. Blandede det nok dog med lidt for lidt vand så blev det lidt svært at arbejde med. Skal tage den anden side nu og teste med mere vand så bliver det måske lettere. Men hvordan gør jeg i overdelen? Fæster det godt nok der eller behøver jeg at "armerer" det på en eller anden måde?
Klik her for at svare