S
Der ser man ja, det kunne have været interessant at prøve og se, om det gjorde nogen forskel. Men det må blive, hvis jeg en dag snubler over både bits og skrue, for jeg har ikke tænkt mig at investere i sk-ten igen ;)

Hvis det skulle være sådan, at det gør så stor forskel med bitsene, er det stadig lige så dårligt af Grabber at levere med en så dårlig bit, ingen kæde er stærkere end det svageste led....

Jeg må jo tage forbi XL en dag, når jeg har vejen forbi, og spørge, om de lader mig låne en bit, så jeg kan teste på nogle af de skruer, jeg allerede har skruet i :)

Bad XL om tilbud på materialer til min garage, før byggeriet startede, men de var de dyreste på stort set alt. Til gengæld havde de en god pris på fermacell vådrumsgips, da jeg byggede badeværelset, klart billigere end alle andre, så det kan jeg anbefale dem til :)
 
  • Synes
Mickebandsåg
  • Laddar…
S
MB77, du kører en del med torx også måske?
Du føler ikke, at du behøver at lægge mere kraft bag skruetrækkeren, når du skruer PTS, sammenlignet med andre torx-skruer?
 
Snickerick sagde:
MB77 , du kører lidt med torx også måske?
Du føler ikke, at du behøver at lægge mere kraft bag driveren, når du skruer PTS, sammenlignet med andre torx-skruer?
Så er det absolut, hvis der ikke er noget tryk på, fungerer det ikke.
Torx er blandt det bedste man kan have, dog ikke til panel, hovedet bliver for stort.
 
S
Har endelig fundet en skrue, der fungerer perfekt. Essve har en listeskrue med torx-hoved, som er næsten præcis ligesom gulvskruen. Fungerer super til at sætte både gulv og panel skjult med den, let at skrue i, og et af mine brugte bits har nu holdt til 1000 skruer uden næsten at blive mere slidt.
 
Gammel tråd men nu har iaf Grabber panelskrue med Torx :) Skal teste disse selv.
 
Jeg skruer en hel del panel, foder osv. Ulempen ved det synes jeg er, at det er lidt mere besværligt med maleriet. Jeg vil, at hele skruehovedet dækkes af farve, og det må man ligesom arbejde med (i hvert fald med falu rödfärg). Man vil ikke have genskin fra skruehoveder. Hvis man sender, opstår ikke det problem.
 
Y
Hvilke panelskruer tror I på i år?

Essve Facadeskrue forsænket hoved, Rustfri A4, Korrosivitetsklasse C5, findes i forskellige kulører.


1066527.png

Essve Facadeskrue, cylindrisk, Rustfri A4, Korrosivitetsklasse C5,
1044044.png



Grabber Panel- og terrasseskrue PTX UTV, zonk/nikkel C4

DV_8_5652194_01_4c_SE_20170616134812.jpg
Gubbebo Panelskruv Impreg+ C4 TX20
Panelskruv-impreg-e1527154154730-1024x230.png
 
Y Yrrol sagde:
Hvilke panelskruer tror I på i år?

Essve Facadeskrue forsænket hoved, Rustfri A4, Korrosivitetsklasse C5, findes i forskellige farver.


[bild]

Essve Facadeskrue, cylindrisk, Rustfri A4, Korrosivitetsklasse C5,
[bild]



Grabber Panel- og terrassekrue PTX UTV, zink/nikkel C4

[bild]
Gubbebo Panelskruv Impreg+ C4 TX20
[bild]
Jeg har brugt Grabber panelskruer, blev fremragende med minimal skruehoved.
 
  • Rundt vindue monteret på en væg med brædder, en laserlinje ses hen over brædderne.
  • Brun facade med rundt vindue og metal tagelementer. Grabber panelskruv ligger på den sorte kant.
Hej! Jeg sidder også og overvejer valg af fastsættelse. Det handler om liggende 22 mm panel (Z-panel eller dobbeltfals) som skal fastgøres i 28x70 sømmelægte (jeg ved, lidt spinkelt men det var anbefalingen jeg fik inden byggeriet begyndte, og nu er alt dimensioneret til en vis tykkelse på hele facaden). Søm havde jeg nok foretrukket, men på grund af de lidt spinkle sømmelægter er jeg begyndt at kigge på facadeskruer, primært grabber PTX. Der er jo også en del fordele ved det.

I mit tilfælde handler det om i alt 165 kvm facade, 10-20 skruer/m2 = 1600-3200 skruer. :sweat::sweat::sweat: Hvad har I betalt for jeres panelskruer? Det bedste jeg har fundet er K-rauta, 250 stk (48 mm) for 299 kr...
 
A Alphaminor sagde:
...jeg ved, lidt sølle men...
Sølle?
Al Z-panel vi har på vores tre huse er monteret med søm.
Liggende panel på 28x70 spredt panel.
Endnu efter snart 10 år har ingen panelbrædde løsnet sig. De sidder som bjerget!
 
  • Synes
tergo
  • Laddar…
Lyder jo godt i så fald! Ifølge AMA (tror jeg?) eller i hvert fald træguiden mm så anbefaler man jo ca. 2 gange paneltykkelsen som fæste for søm bag panelet. I hvert fald 34 mm som sømstrø, i alle manualer osv. jeg har set. Men det ser jo ikke ud til at være sådan i virkeligheden, og tydeligvis fungerer det fint alligevel! (y)

Men så bør man jo ikke have vindpap yderst antager jeg, for ikke at sømme igennem den (hvis man som jeg bruger et lag facadeplader mellem stamme og sømstrø)?
 
A Alphaminor sagde:
Men då bör man ju inte ha vindduk yderst antar jeg, for at ikke spiker igennem den
Vi har 9 mm utegips. Stabiliserer op hele bygningen også.
 
A Alphaminor sagde:
Lyder jo godt i så fald! Ifølge AMA (tror jeg?) eller i hvert fald træguiden mm så anbefaler man jo ca. 2 gange paneltykkelsen som fæste for søm bag panelet. I hvert fald 34 mm som sømlægte, i alle manualer osv. jeg har set. Men det ser jo ikke ud til at være sådan i virkeligheden, og åbenbart fungerer det fint alligevel! (y)

Men så bør man jo ikke have vinddug yderst, formoder jeg, for ikke at sømme igennem den (hvis man som jeg kører med et lag facadeskiver mellem skelet og sømlægte)?
Der findes paneldykkere tilpasset netop 28mm lægter og 22mm tykke paneler.
Her er et eksempel: https://www.hornbach.se/shop/GUNNEBO-Panelspik-2-8x48mm-1000st/6821979/artikel-detaljer.html
 
V vectrex sagde:
Der findes panelstifter tilpasset til lige præcis 28mm lægte og 22mm tyk panel.
Her er et eksempel: [link]
Det var som pokker. Bar' å køb! Så kan man jo for så vidt have en kasse selvborende panelskruer til alle endenære fastgørelser...
 
Ganske rart alligevel at udviklingen synes at gå fremad når det gælder skruvskallar for panelskrue...

Er der nogen der har testet og sammenlignet skruen som @Yrrol postede tidligere i denne tråd?

Designen skiller sig jo en del må man sige, så der burde jo findes en del fordele og ulemper eller hvad siger I som har erfaring...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.