Mmmm, det var præcis min tanke også. Men, trallskruv sidder i trykt træ og males desuden ikke, så det er et meget aggressivt miljø for skruven. Panelet er ikke trykt og males, så det burde være duktigt overkill med trallskruv, det var mest det jeg tænkte på, man burde kunne komme udenom med betydeligt "enklere" og billigere skruv. Jeg bilder mig ind at det burde være lidt prisforskel og skal man sætte nogle tusinde skruv så kan det blive en del penge sparet at køre på de rigtige grejer.
Har brugt Grabbers PTS da jeg nu har sat nye foder op på huset, helt suveræn skrue! Kan skrues meget tæt på kanterne uden at det sprækker. Den eneste ulempe er, at den er dyr som kviksølv...
Hvis du skal skrue al panelet, så sats på en god skrue, ellers kan du lige så godt sømme.
Det, der taler imod terrasse-skrue, er at hovedet er stort, og at det er let at den trækkes for langt i.
Tak for tipsene. Jeg fandt også Grabber PTS, da jeg surfede. Lidt sjovt dog, at den hedder Panelskruv, og det står, at den er egnet til lockbrädor og yderpanel, og så har de dimensioneret den til trall... Se nedenfor :eek: Min panel er 22mm. Så må det blive den til 28mm, hvis tegnebogen tillader det
Overvejede også Heco rustfri terrasse-skrue, har brugt dem før og kunne lide dem, griber direkte og med spids som skærer fibrene, så man kan skrue nogenlunde tæt på enden, risikoen er at hovedet revner dog, men jula har dem til nogenlunde pris.
Det lader til, at de fleste skruer, der anbefales til yderpanel, har samme korrosionsbeskyttelse som til trall. Man skulle ikke tro, det burde være nødvendigt.
Hvorfor ikke søm, tja, havde tænkt mig at bruge en sømpistol, men det går ikke så godt med skjult montering tæt på noten, som let kan revne, svært at ramme præcist rigtigt, så sømmet lander skjult og desuden ikke revner noten. Sømme i hånden? Nej tak, så skruer jeg hellere
Købte en pakke Grabber PTS, svinedyre og helt j-vla værdiløse. Forestil jer at skrue almindelige gamle hederlige kærvskruer med skruemaskine, så dårligt sidder bitsene i skruen, slipper grebet hele tiden, og man skal have godt med kraft på skruemaskinen for overhovedet at få skruen i. Det er kun af ren nærighed, jeg kan få mig selv til at bruge kartonen op. Efter kort tid havde jeg ondt i både håndled og skulder. Og jeg har skruet titusindvis af skruer i dette gamle hus og garage, hovedsageligt torx, uden nogen som helst problemer før.
Har testet almindelig PH2 terrasse skrue og torx-terrasse skrue også, og klart nemmest at skrue er torxen, jeg kan holde skruemaskinen med to fingre, og skruen går i fint. Eneste ulempe ved disse to er, at det er en smule lettere at sprække træet. Men med lidt forsigtighed er det intet problem overhovedet.
Så jeg er ked af, at vurderingen på en femtrinskala for Grabber PTS ikke kan blive andet end en vandret streg. Bitsene jeg brugte var dem, der fulgte med i pakken, og så testede jeg med en bits, jeg havde fået af en professionel også, begge var lige dårlige.
Mærkeligt, grabber plejer at sidde som klippen, når man bruger Grabbers egne PH2 (lidt smallere end den almindelige), dog ikke helt lige så godt i en standard-PH2. Nu var det godt nok længe siden, jeg prøvede, bruger mest Essve nu til dags.
Märkligt, grabber plejer at sidde som klippen når man bruger Grabbers egne PH2'er (lidt smallere end den almindelige), dog ikke helt så godt i en standard-PH2. Nu var det for øvrigt længe siden jeg prøvede, kører mest Essve nu om dage.
/U
Havde det været PH2 havde det været 1000 gange bedre, havde det været torx havde det været 100000 gange bedre. Nej her er det noget skidt kaldet 950-1 som en økonom, sommerjobber eller lignende har fundet på. Helt firkantet bits, med lav dybde, lidt rund på toppen og svagt konisk, alt for at den skal miste grebet så let som muligt formodes det.
Märkeligt, grabber plejer at sidde fast som klippen når man bruger Grabbers egne PH2 (lidt tyndere end den almindelige), dog ikke helt så godt i en standard-PH2. Nu var det for resten længe siden jeg prøvede, bruger mest Essve nu til dags.
/U
Hvilken Essve-skrue ville du anbefale til at skrue enkeltfalsbrædder skjult?
Jeg havde overset, at du søgte skjult montering (skrue i spont), så tror jeg de fleste muligheder bruger netop robertsonskrue (det firkantede fæste), jeg undrer mig endda over, om Essve har et passende produkt (jeg ved, at de har f.eks. gulvskruen, som kunne gøre jobbet, dog med robertsonhoved, men jeg tror ikke, den har overfladebehandling til udendørs brug).
For mig har robertson fungeret godt, netop Essves gulvskrue har jeg brugt til mit meget genstridige fyrretræsgulv, og jeg ødelagde ganske vist et par hoveder, men generelt var jeg snarere overrasket over, at jeg ikke ødelagde flere så hårdt, som jeg prøvede at drive visse skruer.
Næsten så jeg bliver fristet til at hente en pakke PTS og se, om jeg også finder Grabbers implementering af roberson så dårlig, som du beskriver.
Selv om jeg ikke er noget proffs, har jeg da skruet nogle 10000 skruer eller så, og PTS var virkelig det værste jeg har oplevet. Man kan virkelig undre sig over, hvad det skyldes, for så dårligt som det var, burde grabber ikke sælge mange skruer overhovedet, og det plejer jo at resultere i hurtige ændringer. Bitsen måske, men så må de jo lade være med at sende det bras med, skruen er jo ikke bedre end bitset de sender med, ligesom. Dertil havde jeg en anden bits, der var lige så dårlig, men den så omvendt præcis ligesådan ud.
Det ville være interessant at vide, hvorfor grabber kategorisk undgår torx, som er det, der fungerer klart bedst imo. Man behøver muligvis holde skruen i, til den har grebet, men klart mindst belastning for hånd, håndled og skulder sammenlignet med de øvrige, som jeg har testet.
Selv jeg afviser den værdiløse skrue med firkant. Holdt til en ydervæg, før jeg skiftede til torx. Jeg må leve med at have forskellige skruvskallar, for jeg tror ikke, bits og skrue kan klare at skrue de værdiløse skruer ud. Medfølgende bits klarede ikke pakkens indhold, før den var rundtrukket. Heller ikke en kvalitetsbits holdt særlig længe. Torx har jeg aldrig haft problemer med.
Firkantet bits må være tidernes dårligste opfindelse.
Selv unbrakonøgle er ret dårlig, i det mindste fastrostet på biler.. Har en tendens til at blive den u-optimale "round".
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.