Hej,

Jeg skal montere 2 stk. 2 meters kabellister hvilende på en vinduesliste. Listen er 15x10 mm, og væggen er af gips. Jeg ved desværre ikke, om det er dobbelt eller enkelt gips; jeg håber på dobbeltgips, da det er mod ydervæg, men det er en lokal bygherre, der har lavet det, så jeg ved det ikke lige nu.

Kan det være passende med almindelige pladeskruer med målene 4,2x19 og med forsænket hoved? Eller skal jeg bruge gipsankre med skrue? Giv gerne forslag fra Biltemas udvalg, da jeg alligevel skal derhen og købe lister.

Det plejer at holde at sætte almindelige montageskruer i gips.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...El-och-Blankforsinkat/Montageskruv-2000018859

Tænker på den der findes på billedet primært. En gipsskive er 13 mm tyk, og to bliver således 26 mm. Derfor burde vel 4,2 x 25 være passende, så det dækker både hvis du har enkelt eller dobbeltgips i væggen.

Ser kun ud til at være i 250-pakke. Men det kan du sikkert finde i en anden butik, hvor der findes færre end det.

P
En så lille kabellist kan du vel sætte fast med dobbeltklæbende tape? Ikke sytten skal du behøve at skrue den fast med plug?? Hvad er det for blykabell

Ja det måske ikke spiller særlig stor rolle hvilke skruer til en så lille liste, jeg fandt disse billigt på Ö&B.

Pakke med 20 Heco-fix tfx træskruer, 4,0 x 20 mm, forzinket, ligger på et bord.

Listerne har dobbeltklæbende tape men i dette tilfælde tænker jeg mig at man vil skifte lamperne 2 gange om året til julestjerner/almindelige. Min erfaring er at selvklæbende lister ofte løsner sig fra væggen snarere end at åbne sig op?

Visst fungerer det med sådanne. Jeg har sat visse med gipsskruv, bare man ikke trækker skruen for hårdt, så fungerer det godt med hvad som.

Derimod sådanne med dobbeltklæbende tape stoler jeg heller ikke på. Alt for ofte sådanne falder ned igen. Måske mindre risiko med så små lister, men hvad skader det at trække i nogle skruer, så man ved at den sidder der.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Visse selvklæbende kabellister sidder i stedet for godt, kan være et h-vete at få fjernet alle stykker skum/klisterrester. Jeg skruer nu mine lister, betydeligt enklere hvis man skal fjerne dem at spartle nogle huller.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Limpistol fungerer godt!
Jeg har fastgjort en hel del lister med det, og de sidder. Det er muligt at få dem løs med en hobbykniv og så bare trække limen af, hvis det skulle være nødvendigt.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Synes montering-skrue fungerer bedre end dem med forsænket hoved i kabelkanaler.
En æske med 250/500 skruer koster 2-3 gange mere end mindre poser med 20-30 skruer, og snart har man et lille skrueforråd med forskellige størrelser. Godt hvis man bor i hus, lejlighed måske lidt overkill.

• Synes
TuXy og 1 anden
  • Laddar…
Tag en skrue med så grov gevind som muligt og lidt spyt (eller vand) på den, før du skruer den ind i gipsen.
Når det tørrer igen, sidder den rigtig godt.

• Synes
Hollowind og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.