Hej,

Jeg skal opsætte 3 konsoller til en hylde på 40x20 cm, som skal kunne holde op til 20 kg på en letbeton(hulsten) væg i kælderen.

Sådan ser konsollen ud med medfølgende rawlplug (pluggen er 6 mm, og skruen ser ud til at være 4 mm):

f3tvG99.jpg

Beslaget kommer egentlig med 2 skruer, men jeg har sat lignende konsoller til samme vægt i gipsvæg med mollyskruer (1 i hver), og det har fungeret fremragende.

Selve hullet i konsollen er 5-6 mm, så jeg kan vælge en større skrue med forsænket hoved. Spørgsmålet er bare, hvad jeg bør vælge? Jeg antager, at jeg har brug for en bedre rawlplug? Giv gerne eksempler fra Harald-Nyborg, Biltema, eller Jula, da de ligger nærmest.

Jeg har disse rawlplug derhjemme:
8871292469278.jpg
http://www.clasohlson.com/se/Pluggsats/30-6295

Men de er måske ikke optimale, jeg er åben for at købe andre mærkevarer rawlplug, gerne i en slags sæt, så man har til fremtiden med.

Senest redigeret:
Så nu at det står Fisher UX6 på de plugs der medfølger, de er måske good enouth til dette formål? Det bliver da 3 sådanne som holder MAX 20 KG.

Fischer-Universal-Plugs-UX-features.jpg
82925_1.jpg

Bliver nok godt med dem der følger med - Generelt synes jeg, at plugs der følger med diverse hylder og sådan noget er for korte.
Vælger altid at kaste dem over skulderen og bruger Essve Nylonplugg NL8x65, god længde som definitivt bider i letbeton - Utallige køkkener opsat med dem i letbetonvægge. Den er et godt kompromis mellem længde og hulstørrelse. Til den vælger jeg en 6mm skrue på 70-80mm, typisk Essve.

De større byggemarkeder sælger gode plugs i diverse størrelser.

• Synes
ensamresande
  • Laddar…
Det var generøst af hyldemærkeproducenten at sende Fischer UX plug med; ofte er de plugge, der følger med, rent skidt. Men, i din anden tråd ser det ud til at være usikkerhed, om du har hulsten af "rigtig" beton eller af en eller anden form for letbeton/letklinker. Dette gør nemlig en stor forskel, når det kommer til, hvilken plug du skal bruge.

Har du hulsten af rigtig beton, så fungerer Fischer UX fremragende. Ifølge belastningstabellen (her) er en UX6 i "Hollow sand lime stone" (nær nok betonhulsten) dimensioneret til 0,40 kN = ca 40 kg.

Men hvis du har hulsten i en eller anden form for letbeton/letklinker, så er det en helt anden sag, og der ville i hvert fald jeg have brugt en især meget længere plug end den der. Essve NL 8x65 bliver nok god i det tilfælde; og disse ser faktisk ud til at blive solgt (formentlig som no-name) hos Harald Nyborg, som du foretrak: http://www.harald-nyborg.se/nylonplugg-8x65.html.

Senest redigeret:
Kan jo tilføje, at Essve NL 8x65 selvfølgelig fungerer ypperligt også i hulsten af rigtig beton; så hvis du er usikker, så brug dem (og følg slackers anbefaling af skrue), så skal det nok blive godt.

Lyder som om jeg skal køre med Essve NL 8x65, findes de hos byggmax, harald, classe eller jula? Forsøgte at finde uden held.

Rejsende alene, linket til harald ser ud til ikke at fungere? Har jeg også brug for en anden skrue?

snowjim sagde:
Ensamresande, linket til harald ser ikke ud til at fungere? Behøver jeg anden skrue også?
Har fikset linket ovenfor. Dog ser jeg nu, at det er ret små pakninger.

Det kan også være værd at lede efter Fischer SX 8x65; den er endda endnu rarere end Essve NL 8x65. Disse sælges blandt andet i storpakker på Amazon i Tyskland länk; burde blive ca. 160 kr inklusive fragt.

snowjim sagde:
Låter som att jag ska köra på Essve NL 8x65, finns de på byggmax, harald, classe elle jula? Försökte hitta utan framgång.
Desværre ville jeg nok sige, at ingen af dem sælger Essves produktsortiment - Ved at Bauhaus kører med Essve.

Dette fandt jeg, hvad siger I om det?
Skruer og rawlplugs på en butikshylde, mærket BAREBO, med mærkater der viser størrelser og specifikationer.

• Synes
slacker
  • Laddar…
Ser ud til at være den rigtige plug. Får du 6x80 skruen i konsollen så brug den, ellers 5x70.

snowjim sagde:
Detta hittade jag, hvad siger I om det?
[billede]
Perfekt! Det dér vil helt sikkert virke!

snowjim sagde:
Hej,

Jeg skal sætte 3 konsoller op til en hylde på 40x20 cm, der skal holde op til 20 KG i en letbeton(hulsten) væg i kælderen.
...
En lille kommentar i forbifarten:
Overdimensionér kraftigt! Tænk ikke kun på den planlagte statiske last.
Pludselig vil nogen ubetænksom støtte bagdelen mod en hyldekant,
eller et barn vil tage fat og hive sig op med hænderne for at se, hvad der er.
Og så er de der 20 kilo måske ikke nok.
Altså: Lange skruer, og så grove som får plads i konsollen :)

• Synes
snowjim
  • Laddar…
De større skruer passer, hvis man skruer dem ind i beslaget, større skrue går ikke. Man kan se, at de vil stikke ud nogle mm i pluggen, men hvad jeg forstår, så gør det ikke noget. Sandsynligvis betyder det dog, at jeg skal bore et lidt dybere hul, end hvad pluggen er.

Her kan I se, hvor stor skruen er, og hvordan den sammenligner med den, der fulgte med.

jlC2tHV.jpg
gXIGzyB.jpg
MBRCD4L.jpg
Lidt misvisende da den medfølgende skrue ligger på bænken og dermed ser endnu mindre ud.

Væggen er klar til at blive boret i, må bare håbe, at skruen ikke leder sig ud på den anden side af væggen (pannerrum) ;)

snowjim sagde:
De större skruvarna passar om man skruvar in dem i fästet, större skruv går inte.
Perfekt, helt rätt storlek då kort sagt. ;)

snowjim sagde:
Man kan se att de kommer sticka ut några mm i pluggen men vad jag förstår så gör det inget. Troligen innebär det dock att jag måste borra ett lite djupare hål än vad pluggen är.
Tvärt om så ska en skruv sticka ut igenom pluggen. Och du ska alltid borra ett hål som är djupare än skruven/pluggen.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.